Renault Trafic valt soms uit na paar dagen stilstaan
Vraag gesteld door JosD231 op 20 juli 2018
Na de grote beurt viel mijn Renault Trafic soms uit na een tijdje te hebben stilgestaan. Ik heb eenmaal de wegenwacht opgeroepen en deze constateerde een tie rip om een dieselslang die daar niet hoorde te zitten. Na ontluchten kreeg de ANWB de auto toch weer aan de praat. Telkens na uitval ben ik teruggegaan naar de Renault dealer. Eerste keer niets gedaan konden geen probleem ontdekken. Tie rip zouden ze hebben geplaatst omdat de dieselslang bij de airco weg te houden. 2e keer de brandstoffilter vervangen. 3 keer verstuivers getest/reinigen. 4e keer weer niets gedaan wisten niet wat het probleem was. Nu heb ik al een aantal maanden geen klachten meer maar krijg wel een factuur van bijna 800 euro terwijl hun werkzaamheden niet de oorzaak van het probleem waren. Kunnen zij mij deze werkzaamheden dan toch doorfactureren?
Antwoord van Marlijn
ANWB ExpertU heeft een Renault Trafic. Na een grote beurt viel de auto soms uit na een tijdje te hebben stilgestaan. Telkens na uitval bent u naar de dealer gegaan. De dealer kon eerst niets ontdekken en heeft bij de 2e keer is de brandstoffilter vervangen. De 3e keer zijn de verstuivers getest en gereinigd. U rijdt intussen een aantal maanden zonder klachten. U heeft van uw garage een factuur van € 800 uur ontvangen en vraagt zich af of u deze moet betalen.
Bij klachten waar het niet direct duidelijk is wat de oorzaak is, zal een garage zijn uiterste best moeten doen om een juiste diagnose te stellen en het gebrek vervolgens te verhelpen. Hierbij moet de garage uitgaan van een logische volgorde van aanpak. Het kan zijn dat bepaalde werkzaamheden niet tot oplossing van het probleem leiden, maar dat het wel een logische manier van handelen is geweest van de garage.
Aangezien u intussen al een aantal maanden klachtvrij rijdt, lijkt het probleem te zijn verholpen door de reparatiewerkzaamheden. De kosten komen in principe voor uw rekening. Dat is alleen anders als aangetoond kan worden dat de garage bij het verhelpen van het probleem onlogische stappen heeft gezet. In dat geval zou een gedeelte van de kosten voor rekening van de garage moeten blijven. Ik heb uw verhaal voorgelegd aan onze technische experts en op basis van de (summiere) informatie lijkt de aanpak door uw garage niet onredelijk.
De factuur moet overigens wel duidelijk gespecificeerd zijn.
Meer informatie over reparatie vindt u op onze website.
Deel deze pagina