Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Partikelfilter bij benzinemotoren met directe inspuiting

Vraag gesteld door Tuunte op 19 februari 2018

Ik sta op het punt een nieuwe (benzine) auto te kopen, een VW Golf Sportsvan of een Tiguan. Nu heb ik gehoord en gelezen dat in 2018 een nieuwe EU-regel van kracht wordt inzake emissie van schadelijke stoffen, waarbij nieuwe benzine auto's met directe brandstofinspuiting voorzien moeten worden van een zogenoemd partikelfilter (zoiets als een roetfilter bij diesels). Bij de VW dealer weet men eerst van niets, dan zegt men "ja die zit in al onze nieuwe auto's", maar bij navraag bij Volkswagen Klantenservice zegt men "nee dat zit niet in onze auto's". Wat is er bij u bekend over dit Partikelfilter? Overigens lees ik in een test over de Tiguan in het duitse blad Auto Motor und Sport dat de Tiguan als voordeel heeft dat deze (1.4 TSI) voorzien is van een Partikelfilter en derhalve schoner is dan zijn concurrenten. Is dit Partikelfilter een serieus iets of een broodje aap verhaal? Of is dit Partikelfilter een verbeterde katalysator?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over een partikelfilter in een direct ingespoten benzine auto.

De nieuwe Tiguan met 1.4 TSI-motor zou de eerste VW moeten zijn die voorzien is van deze nieuwe techniek. Vanaf juni 2017 is de inzet gemaakt alle direct ingespoten TSI- en TFSI-motoren van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda geleidelijk aan van deze GPF (Gasoline Particulate Filters) voorzien. Dat is dus zeker geen broodje aap verhaal en is deze ingreep ook nodig om aan de meest strenge milieueisen te kunnen blijven voldoen. Dit filter is er vooral op gericht de fijne roetdeeltjes die bij direct ingespoten benzine motoren vrijkomen eruit te filteren.

Merkwaardig dat de meningen van de dealer en importeur niet op een lijn zitten. De importeur heeft in 2016 dit feitelijk al aangekondigd; zie Volkswagen Group introduceert roetfilter voor benzinemotoren.