Occasiontest Renault (Grand) Scénic (2009/heden)

Zoek andere autotests

Ruimte en comfort

De derde generatie van de Scénic kwam in een wat minder overspannen MPV-markt dan zijn voorgangers. Veel merken hebben nu een model in deze klasse en de piek in de vraag naar middenklasse MPV’s was voorbij. Ofwel: deze Scénic heeft meer concurrentie dan voorheen.

Korte introductie

  • Heel veel slimme opberg- en bagageruimte
  • Voelt groot en doods aan
  • Bijna tijdloos model
  • Nogal wat euvels bekend
  • Iets minder populair dan de vorige

Over de Renault (Grand) Scénic

Waar praten we over?

Deze derde Scénic-generatie borduurt sterk voort op het succes van de vorige. De vormgeving is wat moderner en er zitten wat moderne snufjes in, zoals een instrumentarium in de vorm van een beeldscherm, waarop allerhande gegevens kunnen worden weergegeven. Als bestuurder zijn diverse functies naar persoonlijke voorkeur in- of uit te schakelen. Praktisch gesproken heeft deze Scénic hoegenaamd niet meer te bieden dan de vorige. Wel is het aparte vak in de bodem van de bagageruimte waarin de rolhoes buiten gebruik kan worden opgeborgen heel goed gevonden. Aan (opberg-)ruimte en interieurindeling biedt deze niet aanwijsbaar meer mogelijkheden dan de vorige Scénic, maar dat was ook al heel erg veel.

Dit vindt de Wegenwacht

Deze Scénic-generatie wordt geplaagd door diverse euvels die we ook kennen van de vorige Scénic, zoals de individuele bobines die zonder oorzaak de geest geven. Een kleine oorzaak (vocht, vuil) kan tot diverse elektronische storingen leiden, omdat via het CAN-BUS-systeem alles met alles in verbinding staat. Specifiek voor deze generatie geldt dat de elektrisch bediende handrem soms niet wil lossen. Er is wel voorzien in een noodmethode, maar dat is voor de meeste automobilisten niet te doen, dan is hulp van de Wegenwacht noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor elektronische storingen waarvoor een zekering dient te worden verwisseld. De zekeringkast zit zo lastig weg gebouwd dat deskundige hulp onontbeerlijk is. Een ander bekend probleem is een draadboom die net iets te strak om de versnellingsbak loopt. Daarop slijt die door, waardoor de auto ermee stopt en niet meer aanslaat. Een noodoplossing is wel te bedenken, maar de definitieve reparatie kan knap ingewikkeld (en dus duur) worden.

Uitvoeringen en varianten

We onderscheiden de Scénic en de Grand Scénic: die laatste is ruim twintig centimeter langer en staat op een zeven centimeter langere wielbasis. De ruimte achter de tweede zitrij is zoveel groter, dat hierin als optie een derde zitrij leverbaar is, al is de ruimte wel beperkt. Vanaf de introductie zijn drie benzinemotoren en drie diesels leverbaar geweest. De basis-benzinemotor is een 1,6 liter met 81 kW/110 pk, daarnaast is er een moderne 1,4 liter met turbo (96 kW/130 pk) en een normale 2,0 liter met 103 kW/140 pk. De 1,5 liter dCi-diesel levert 81 kW/110 pk, de 1,9 dCi 96 kW/130 pk en de 2,0 dCi 118 kW/160 pk. Elk van deze motoren is zowel in de Scénic als Grand Scénic beschikbaar. Begin 2012 is er een facelift geweest, met als resultaat een iets strakker front en een wijziging in het motorenaanbod. Nieuw is een 1,2 liter motor met turbo, die 85 kW/115 pk levert en voorzien is van een stop/start-systeem. Nieuw is ook een 1,6 liter dCi diesel met 96 kW/130 pk ter vervanging van de aloude 1,9. De 2,0 dCi is vervallen. Het aantal mogelijke combinaties van motoren en uitvoering is tegelijk ook wat beperkt, tot alleen de meer voor de hand liggende varianten. De uitvoeringen heten onveranderd Authentique, Expression, Dynamique en Privilège. De Bose is een langer meelopende tijdelijke versie.

De Renault (Grand) Scénic als occasion

De markt voor gebruikte Scénics is ook niet meer zo overspannen als voorheen. Dat betekent ongeveer evenveel vraag als aanbod, met als gevolg normale afschrijving vanaf nieuw. De prijzen zijn dus relatief wat vriendelijker. De Scénic is geen ‘mode-artikel’ (meer), men koopt ‘m alleen als er een flink ruimte-aanbod nodig is, òf wanneer de hoge/ruime zit voor de bestuurder een voorwaarde is. Veel Scénics komen nieuw als zakenauto op de weg, met als gevolg dat er nogal wat zijn met na een paar jaar aanzienlijke kilometerstanden. Het brede assortiment zorgt ervoor dat er nogal wat variatie in het aanbod zit. Als je heel specifieke wensen hebt qua kleur of uitvoering, kan dit ondanks het ruime aanbod toch betekenen dat je echt moet zoeken. Is dat niet het geval, dan staat er altijd wel een aardig exemplaar in de directe omgeving. De diesels worden in aantallen geëxporteerd, maar wie dat per se wil, kan best een nette vinden. Ongeveer 20% van het occasionaanbod in ons land betreft diesels.

De proefrit

Vooral door de hoge zit, geeft de Scénic de indruk een grote auto te zijn, terwijl dat nog wel meevalt. Niettemin is ruimte, plus de vele opbergvakken, het sterke punt van deze Renault. Die hoge zit betekent ook dat je vrijwel steeds zijdelingse bewegingen voelt, door minimale stuurbewegingen of oneffenheden in de weg. Los daarvan is de Scénic best comfortabel. Door alle elektronica vraagt de bediening wat gewenning, voor wie er niet mee vertrouwd is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de sleutel-‘card’. De zesversnellingsbak schakelt best prettig, mede door de plaatsing van de pook. In de minder sterke motoriseringen heb je die pook relatief vaak nodig, vooral de 1,6 zit op het randje van ‘ondergemotoriseerd’, zeker als je de beschikbare ruimte benut voor personen of bagage. Dat heeft ook te maken met het forse rijklare gewicht (ruim 1.400 kilo) en de hoge koets. Desondanks reden we met een 1,6 op lange ritten rond 1 op 12, dat valt gezien het voorgaande alles mee.

Met dank aan n.v.t.

Conclusie

Als ruimte en/of die hoge zit een vereiste zijn, dan is een Scénic een mogelijkheid. Anders dan vroeger zijn er wel heel veel alternatieven, ook voor lagere prijzen en ook met een betere staat van dienst in kwaliteit en betrouwbaarheid. Een proefrit is een voorwaarde voordat de keuze wordt bepaald, want niet iedereen is even gecharmeerd van hoe een Scénic aanvoelt.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een RENAULT en je wilt deze verkopen?