Autotest Volkswagen Arteon 2.0 TDI (150 pk)

Zoek andere autotests

Kleren maken de man

Volkswagen Arteon 2.0 TDI (150 pk) | prijs vanaf: € 42975 | in de showroom vanaf: november 2017
Feb 2018 - Frank Buma

De Volkswagen Passat CC is gereïncarneerd als Arteon; een losstaand model, dat nog steeds op de populaire middenklasser gebaseerd is. Voor een vierdeurs coupé is het een koopje, maar daar blijkt een goede reden voor.

Conclusie

De Volkswagen Arteon combineert een onderscheidend uiterlijk met het gebruiksgemak van een reguliere middenklasser. Dat is de kracht van het model, maar tegelijkertijd ook zijn zwakte: je betaalt immers meer geld voor een auto die alleen van de buitenzijde anders is. Bovendien lever je er de nodige hoofdruimte op in en laat het zicht rondom te wensen over. Wil je een vierdeurs coupé die niet alleen bijzonder oogt, maar ook de bijbehorende prestaties levert, dan kun je beter aan de door ons gereden instapdiesel voorbij gaan.

Type auto en prijs

Wie niet dezelfde Passat wilde als de buurman, kon in het verleden hooguit zijn toevlucht zoeken tot de optielijst voor wat lichtmetaal en een andere binnenkleur. Daar kwam in 2008 verandering in, toen de Duitsers een vierdeurs coupé van hun populaire middenklasser introduceerden. Dat model, de Passat CC, werd vorig jaar herboren onder de naam Arteon. Een bewuste keuze: het succes van de Audi A5 en BMW 4 Serie toont aan dat een aparte positionering van een carrosserievariant de kassa flink kan laten rinkelen. Volkswagen biedt misschien niet de status, maar wel de styling van dergelijke modellen. En dat voor een scherpere prijs: instappen kan al vanaf € 40.250. Het prijsverschil met de Passat bedraagt 4- tot 5 mille, afhankelijk van de gekozen basismotorisering (benzine of diesel). Voor die meerprijs krijg je behalve het afwijkende uiterlijk ook een sterkere krachtbron en een grotere kofferbak.

Hoe rijdt de Volkswagen Arteon 2.0 TDI (150 pk)

Volkswagen heeft weliswaar het uiterlijk van de Arteon aangepakt, maar achter het stuur ben je gewoon onderweg in een Passat. Op zich niets mis mee, want de fabrikant dankt zijn verkoopsucces aan het afleveren van echte allemansvrienden: de stuurinrichting en onderstelafstemming bewandelen de spreekwoordelijke gulden middenweg. Wij reden de instapdiesel: een 2.0-liter viercilinder, goed voor 150 pk en een koppel van 340 Nm. Hoewel de Arteon niet het voorkomen heeft van een werkpaard, bedraagt het trekgewicht een fikse 2.000 kilogram. Koop je de vierdeurs coupé alleen om zijn afwijkende uiterlijk, dan is dit een prima krachtbron. Het motorgeluid blijft op de achtergrond en de zeventraps DSG-automaat schakelt zijdezacht op. De bak is wel nadrukkelijk afgestemd op een gunstig verbruik. Wil je een beetje opschieten, dan moet je het gaspedaal stevig intrappen. De verschillende rijmodi veranderen daar weinig aan. De sportstand van de automaat helpt je van de regen in de drup: weliswaar schakelt de Volkswagen daardoor sneller op, maar hij blijft ook hinderlijk in een hoger toerental ‘hangen’. Volkswagen is bij het ontwikkelen van de Arteon dicht bij de Passat gebleven. Dat blijkt niet alleen uit het rij- en stuurgedrag, maar ook uit de zitpositie. Die is wat hoger dan in alternatieven als de Kia Stinger en BMW 4 Serie Gran Coupé. Het vergemakkelijkt de instap, maar omdat de daklijn lager ligt, zitten langere inzittenden voorin met hun kruin tegen het plafond. De Volkswagen heeft het bedenkelijke zicht rondom met zijn concurrenten gemeen. Eigenlijk wel gek, gezien de enorme achterruit die in de vijfde deur gemonteerd zit. Daar blijft in je spiegel echter weinig van over. De excentrieke Passat beschikt over een rijke veiligheidsuitrusting. Adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een noodremsysteem met voetgangersherkenning en een grootlichtassistent zijn standaard aan boord; tegen meerprijs kun je nog kiezen voor dode hoek signalering en een uitbreiding van de reguliere hulpsystemen. Zo behoort actieve rijstrookassistentie tot de mogelijkheden en biedt de importeur op de duurdere uitvoeringen een extra uitgebreide adaptieve cruise control aan, waarbij het hulpsysteem niet alleen reageert op je voorganger, maar ook anticipeert op het gereden traject en de geldende maximumsnelheid. In combinatie met de eveneens optionele file-assistent kan de Arteon op de snelweg zelfs autonoom rijden. Volkswagen is alleen beetje ‘n doorgeschoten in de ijver om voor diens veiligheidsuitrusting op de schouders te worden geslagen: de lichtunits die jou in de zijspiegels op achteropkomend verkeer attenderen, zijn overdreven groot én fel.

De Volkswagen Arteon 2.0 TDI (150 pk) van binnen

Ken je de Passat, dan weet je ook hoe de Arteon er van binnen uitziet. Je krijgt een degelijk interieur, gemaakt van nette materialen. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht en daarnaast is de vierdeurs coupé voorzien van de laatste snufjes. Digitale meters in het dashboard bijvoorbeeld, zodat je de kaart van het navigatiesysteem tussen de toerenteller en je snelheidsmeter tevoorschijn kunt toveren. En een flink infotainmentscherm, dat al reageert voordat je vinger überhaupt het glas raakt. In vergelijking met de Passat heeft de Arteon een 4 centimeter grotere wielbasis: de passagiers achterin hebben daardoor (nog) meer beenruimte. Of ze daar ook van kunnen genieten, is een tweede: vanwege de aflopende daklijn zit je al gauw met je hoofd tegen het plafond. Een fikse middentunnel verhindert bovendien dat je op de achterbank met meer dan twee volwassenen plaatsneemt. Met de achterbank overeind is de kofferbak van de Passat ruimer (586- om 563 liter), maar klap je de rugleuningen neer, dan biedt de Arteon de meeste laadruimte (1.557- in plaats van 1.152 liter). Sowieso is de laadopening vele malen groter, al is er in het geval van de vierdeurs coupé sprake van een tildrempel. De bagagebodem ligt laag en wil je iets tegen de rugleuning van de achterbank aan schuiven, dan moet je bijna naast je spullen gaan liggen om dit te bewerkstelligen. Wie genoegen neemt met een plakset, kan de uitsparing voor het reservewiel als extra bergruimte gebruiken. Met neergeklapte achterbank ontstaat er geen vlakke laadvloer.

De Volkswagen Arteon 2.0 TDI (150 pk) en het milieu

Zoals gezegd, levert Volkswagen de Arteon met sterkere basismotoren dan de Passat waarvan de coupé is afgeleid. Het motorengamma beslaat in totaal drie benzine- en drie dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 280 pk. De importeur geeft voor de door ons gereden, eenvoudigste dieselversie mét automaat een verbruikscijfer op van 1 op 22,2. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 15,5. De Arteon is standaard voorzien van een brandstofbesparend start/stop-systeem. Bij Volkswagen werkt dat al bij snelheden onder de 10 kilometer per uur. Maar was de motor van de testauto eenmaal uitgeschakeld, dan duurde het hinderlijk lang voordat hij weer aansloeg.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en wil je deze verkopen?