Autotest Kia Stinger 2.2 CRDi

Zoek andere autotests

Lefgozer

Kia Stinger 2.2 CRDi | prijs vanaf: € 59020 | in de showroom vanaf: augustus 2017
Feb 2018 - Frank Buma

Met de Stinger steekt Kia zijn nek uit. De Koreanen willen niet louter worden gezien als een alternatief voor de Europese subtop en komen daarom op de proppen met een luxe vierdeurs coupé. Maar ligt de lat niet te hoog?

Conclusie

Dankzij de Stinger kan Kia oprecht wedijveren met de duurdere modellen van Volkswagen en BMW. Op een aantal punten kunnen die fabrikanten zelfs een voorbeeld aan de vierdeurs coupé nemen. Het uitgebreide lijstje standaard rijhulpsystemen bijvoorbeeld, of de stilte aan boord (de hinderlijke motordreun uit onze testauto daargelaten). Een prestatie van formaat, maar de overeenkomsten zijn niet alleen positief. Weliswaar rijdt de Stinger voorbeeldig en is het een absolute blikvanger; daar staat tegenover dat de grote Kia slecht te overzien valt en in- en uitstappen een crime is. Bovendien heeft hij zijn torenhoge prijskaartje met de concurrentie gemeen. In tegenstelling tot bij de Duitse alternatieven, valt er alleen nog niets zinnigs te zeggen over de te verwachten restwaarde. De Koreanen durven, maar hoe zit dat met de consument?

Type auto en prijs

De Stinger is niet zomaar een nieuwe Kia; de Koreanen beschouwen de vierdeurs coupé als een boegbeeld. ‘Deze kant moet het op’ is de boodschap die de auto heeft meegekregen. Qua lijnvoering, maar vooral ook wat het de ambities van het merk betreft. Met de Stinger positioneert Kia zich hoger in de markt. Dat blijkt ook wel uit de prijsvoering: met een prijskaartje van minimaal € 59.995 is de auto tienduizenden euro’s duurder dan alternatieven als de Volkswagen Arteon en de BMW 4 Serie Grand Coupé. Alle drie zijn die auto’s gebaseerd op een doodnormale middenklasser. In het geval van de Stinger is dat de Optima; een zakensedan waarmee Kia al eerder een poging deed voet aan de grond te krijgen in een duurder segment. Dat model vierde zijn hoogtijdagen toen de hybride uitvoering in ons land nog in aanmerking kwam voor fiscaal voordeel. Die tijd ligt alweer eventjes achter ons. Misschien dat de importeur daarom wel adverteert met de meest lawaaiige Stinger die er te koop is: een 370 pk sterke, vierwielaangedreven sportversie met een kostprijs van een ton. Dat de Koreanen zeven jaar garantie geven, mag inmiddels als bekend worden verondersteld. Maar een stevige dosis lef kan hen ook niet worden ontzegd…

Hoe rijdt de Kia Stinger 2.2 CRDi

De Optima waarop de Stinger is gebaseerd, wordt gezien als een grijze muis. Dat neemt niet weg dat het een prima auto is. In de zomer van 2016 reden we met de huidige generatie, die we als comfortabel en compleet beoordeelden. Zeker gezien zijn prijs. Dat criterium gaat voor de Stinger niet op, want voor het bedrag dat voor de eenvoudigste versie is verschuldigd, kun je zowat twee Optima’s kopen. Wij hielden het dan ook bij het ‘instappertje’; een 200 pk sterke dieselvariant met 440 Nm koppel en een trekgewicht van 1.500 kilogram (wat opvallend genoeg 300 kilo lager ligt dan dat van de eenvoudigste Optima diesel). Hij mag dan de bulderende V6 uit de televisiereclames ontberen, de goedkoopste Stinger is wel degelijk uit hetzelfde hout gesneden als de posterheld. Je profiteert van een uitmuntende zitpositie, heerlijke sportstoelen en een onderstel dat niet vies is van een robbertje stoeien. Dat Kia tegenwoordig auto’s bouwt met de juiste mate van gevoel in de besturing, hadden de Koreanen al laten zien met hun compacte crossover de Sportage. De Stinger gaat nog een stapje verder met een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die precies doorgeeft wat de 18-inch wielen doen. Hoewel ze aan de buitenzijde niet eens overdreven groot ogen, merk je achter het stuur dat 17-inch exemplaren niet hadden misstaan: de vierdeurs coupé kan zijn flinke bandenmaat slecht verhullen. Daar staat tegenover dat het indrukwekkend stil is aan boord. Menig alternatief is slechter geïsoleerd. Wie niet wil planken, kan met de grote Kia dus ook voortreffelijk toeren. De 2.2-liter dieselmotor beschikt over genoeg vermogen om onder alle omstandigheden te presteren, daarbij geholpen door een plezierige achttraps automaat. De enige wanklank - en in dit geval mag je dat letterlijk nemen - is de hinderlijke ‘dreun’ die in de testauto te horen viel bij een toerental onder de 1.500 stuks. De resonanties gaan de hele auto door en dat doet afbreuk aan het rijcomfort. Net als de beoogde concurrentie beschikt de Stinger over verschillende rijmodi, die bijvoorbeeld hun weerslag hebben op de mate van demping en gasrespons. Bijzonder is dat daarbij ook een stand zit, waarin de auto zich aan jóuw rijstijl aanpast (in plaats van andersom). Dat zie je niet vaak, zoals het ook opvallend te noemen valt dat Kia de Stinger standaard voorziet van een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. Actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning, een noodremsysteem, head-up display en dode hoek signalering zijn al vanaf de eenvoudigste uitvoering aan boord. Het is maar goed dat ook een 360 graden camera deel uitmaakt van de standaarduitrusting, want vanwege het kleine glasoppervlak en de dikke raamstijlen valt de auto slecht te overzien.

De Kia Stinger 2.2 CRDi van binnen

Alsof het niet uitdagend genoeg is om een auto te maken die qua rijgedrag kan wedijveren met de Duitse concurrentie, wacht de Koreanen de zware taak om ook op het gebied van interieurafwerking klinkende cijfers te scoren. Daarin zijn ze slechts ten delen geslaagd; weliswaar beschikt de Stinger over een fraai binnenste, maar de glimmende oppervlakken en harde kunststoffen verraden dat Kia op dit gebied nog wat huiswerk te doen heeft. Ook de ergonomie is voor verbetering vatbaar: het wemelt aan boord van de bedieningsknoppen en het aanraakscherm van het infotainmentsysteem bevat een aantal functies waarvoor je toch je heil moet zoeken in de knoppenbrij bovenaan de middenconsole. Wel is dat scherm aangenaam hoog geplaatst, zodat je jouw ogen niet of nauwelijks van de weg hoeft te halen. De Stinger is niet noemenswaardig veel langer, lager of breder dan de Optima, maar de wielbasis is wel een stuk groter. Het scheelt tien centimeter in het voordeel van het vlaggenschip en die ruimte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers. Zelfs met een lengte boven de 1.90 meter zit je achterin de grote Kia als een vorst. Helaas geldt dat alleen voor de beschikbare beenruimte: het glazen schuif/kanteldak neemt in combinatie met de aflopende daklijn de nodige hoofdruimte weg. In- en uitstappen is om dezelfde reden een uitdaging. Verder maakt een flinke middentunnel dat je achterin slechts met twee personen kunt plaatsnemen. De vijfde deur biedt toegang tot een fikse kofferruimte, die 406 liter groot is. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan beschik je niet over een vlakke laadvloer, maar eentje die oploopt. Bovendien ontstaat er op die manier een kier tussen de rugleuning en de rest van de bagagebodem, waar kleine spullen gemakkelijk tussen kunnen verdwijnen. Een stroompunt of een dubbele laadvloer ontbreken, maar dat zijn dan ook twee van de weinige zaken: de voordeligste Stinger beschikt al over een riante standaarduitrusting, waartoe naast de eerder aangehaalde veiligheidssystemen bijvoorbeeld ook een Harman Kardon audio-installatie en een elektrisch bedienbare achterklep behoren. Om die zonder handen te openen, hoef je niet eens je voet onder de bumper door te halen: je aanwezigheid met de sleutel op zak is genoeg. Wel even opletten in de wasstraat!

De Kia Stinger 2.2 CRDi en het milieu

Behalve onze testuitvoering en het reeds veelvuldig besproken topmodel, kun je bij Kia nog kiezen voor een derde type Stinger. Die versie is uitgerust met een 255 pk sterke benzinemotor. Het fabrieksverbruik van de door ons gereden diesel luidt volgens de brochure 1 op 17,9. In de dagelijkse praktijk kwamen wij op 1 op 14,7 uit, wat voor zo’n grote – en sportieve! – auto niet verkeerd is.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest