Autotest Kia Picanto 1.0 CVVT

Zoek andere autotests

Mild gekruid

Kia Picanto 1.0 CVVT | prijs vanaf: € 10945 | in de showroom vanaf: april 2017
Mrt 2017 - Frank Buma

De nieuwe Kia Picanto maakt niet zoveel indruk als zijn voorganger, maar is wel op een paar belangrijke punten verbeterd.

Conclusie

De nieuwe Kia Picanto is vanwege zijn vlotte uiterlijk en toegenomen bagageruimte een aantrekkelijke keuze in het A-segment. De stadsauto steekt echter niet boven de talrijke alternatieven uit. Zo bestaan er wel meer mini's met een zelfstandig remsysteem en een waslijst aan luxe extra's. Niet in de laatste plaats de Hyundai i10: deze rivaal uit eigen huis biedt behalve een lager prijskaartje ook meer ruimte op de achterbank.

Type auto en prijs

De tweede generatie van de Kia Picanto deed het stadsautosegment in 2011 op zijn grondvesten schudden. De Koreanen lanceerden niet alleen een appetijtelijk model, maar het wagentje reed ook nog eens erg volwassen. Zoveel indruk maakt zijn opvolger niet. Dat is de schuld van ijzersterke concurrenten als de Hyundai i10 en de drieling van de Volkswagen groep, die later werden gelanceerd en de lat in deze klasse nog hoger legden. De nieuwe Picanto oogt langer en breder, maar dat is hij niet. Omdat het model vanwege zijn afmetingen in een gunstig belastingtarief valt in thuisland Korea, is er geen centimeter bij gekomen. De wielbasis nam wel toe, zodat er meer ruimte beschikbaar kwam voor de passagiers achterin. Optische trucs als een lagere raamlijn, uitgebouwde wielkasten en forsere wielen doen de rest. Prijzen beginnen bij € 11.725 voor de eenvoudigste uitvoering, die in elk geval van een radio is voorzien. Bovendien heeft de auto standaard vijf portieren, want de driedeurs versie is met de komst van dit nieuwe model komen te vervallen. Daarmee is de Kia niet de voordeligste stadsauto die je kunt kopen, maar ook zeker niet de duurste.

Hoe rijdt de Kia Picanto 1.0 CVVT

In de aanloop naar onze kennismaking met de nieuwe Picanto pakten we de rijtest van het vorige model er nog eens bij. We haalden al aan dat die wagen voor een stadsauto erg volwassen reed, maar dat pleitte de kleine Koreaan niet vrij van een aantal kanttekeningen. Zo vonden we hem bijvoorbeeld stug geveerd en waren we ook niet wild van de lichte besturing. Beide zaken blijken bij de ontwikkeling van deze derde generatie te zijn aangepakt. De Koreanen ontwikkelden voor de Picanto zelfs een hagelnieuw platform, waar naar verloop van tijd ook de nieuwe Hyundai i10 op zal verrijzen. Dankzij een andere achterwielophanging verwerkt de Kia kleine oneffenheden nu beter, terwijl het stuurwiel meer gevoel biedt. Wij trokken er op uit met de instapversie, die wordt aangedreven door een 67 pk sterke driecilinder benzinemotor. Eenmaal op snelheid doet die krachtbron in stilte zijn werk, maar toch is het rumoerig aan boord. Dat komt door de gebrekkige geluidsisolatie, waar we de Kia Rio onlangs ook al op betrapten. Geluiden van buiten dringen eenvoudig de cabine binnen, inclusief bandenrumoer en rijwind. Een ander minpunt dat de stadsauto met zijn grotere broer gemeen heeft, is de matige zitpositie. De stoelen zijn vlak, de zittingen kort. Daar komt nog eens bij dat het stuur van de Picanto alleen in hoogte te verstellen valt. Wie langer is dan 1.93 meter, zit daardoor dichter op het stuur dan hem of haar lief is. Gelukkig zijn de techneuten erin geslaagd om onder het dashboard extra knieruimte te creëren, zodat lange mensen in ieder geval niet met hun benen tegen de middenconsole geklemd zitten. Over de prestaties van de simpelste krachtbron kunnen we kort zijn: die voldoen. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten; houd je van opschieten, dan zal je die veelvuldig moeten gebruiken. Dankzij de lagere raamlijn profiteer je van een beter zicht rondom. De kleine Kia is verder voorzien van grote buitenspiegels; optioneel kun je een achteruitrijcamera met hulplijnen (voor tijdens het achteruit inparkeren) bestellen. Standaard wordt een hulpsysteem meegeleverd dat moet voorkomen dat de Picanto bij een te snel genomen bocht over zijn voorwielen weg glijdt. Een proces dat beter bekend staat onder de naam 'onderstuur'. Het wordt tegengegaan met behulp van subtiele remingrepen. Voor het eerst is er ook een zelfstandig remsysteem voor de stadsauto beschikbaar, dat zowel in de stad als op buitenwegen in werking treedt. Dit Autonomous Emergency Braking zit bij de duurdere uitvoeringen bij de prijs inbegrepen, maar kan al vanaf het instapmodel in de brochure worden aangevinkt voor een keurige meerprijs van € 275. Het eveneens optionele, 7 inch infotainmentsysteem draagt ook bij aan de veiligheid aan boord. Het is misschien niet mooi, maar wel groot en bevindt zich bovenaan het dashboard, zodat je jouw ogen minder van de weg hoeft te halen wanneer je bijvoorbeeld de navigatieaanwijzingen probeert te volgen.

De Kia Picanto 1.0 CVVT van binnen

Kleed je de Picanto aan met de opties waarvan onze testauto was voorzien, dan kun je voor hetzelfde bedrag ook een grotere auto kopen. Dat laat onverlet dat je jezelf behoorlijk in de watten kunt leggen met zaken als dat eerder aangehaalde infotainmentsysteem (inclusief Apple Carplay), automatische verlichting, een verschuifbare armsteun, stoel- en stuurverwarming, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone plus een van drie kanten belichtte make-up spiegel (maar dan alleen aan de bestuurderskant). Het interieur oogt fraai, maar is gemaakt van harde plastics. Achterin nam de beenruimte inderdaad toe vanwege de vergrote wielbasis, maar de hoofdruimte houdt voor volwassenen nog altijd niet over. Een opmerkelijk detail betreft de achterbank, die standaard voor twee inzittenden geschikt is. Wil je een derde persoon mee kunnen nemen, dan staat daar een meerprijs van € 500 tegenover. Op de duurdere Picanto's wordt zo'n driezits achterbank overigens standaard meegeleverd. Ondanks de gelijk gebleven buitenmaten groeide de kofferruimte tot een flinke 255 liter. Daarmee heeft de Kia op het moment van schrijven de grootste kofferbak in zijn klasse. Bovendien biedt de Picanto een vlakke laadvloer, die nog van een dubbele bodem is voorzien ook. Handig zijn verder de sleufjes aan de zijkant van de achterbank, waar je de gespen van de veiligheidsgordels in kunt prikken wanneer je de rugleuning neerklapt. De laadruimte meet dan 1.010 liter.

De Kia Picanto 1.0 CVVT en het milieu

De Picanto is in eerste instantie leverbaar met een drie- en een viercilinder benzinemotor. Tegen het einde van 2017 komt daar een driepitter met turbo bij; een krachtbron die we al uit de Kia Rio kennen. Die motor is goed voor 100 pk. Alle Picanto's worden standaard uitgerust met een brandstofbesparend start/stop-systeem. Het opgegeven fabrieksverbruik van de door ons gereden instapversie bedraagt 1 op 25,6. Hoewel ons praktijkverbruik tot stand kwam in heuvelachtig gebied en er stevig op en neer werd gereden voor de begeleidende video, durven we te stellen dat de score uit de folder niet gauw aan de pomp zal worden geëvenaard. Het daadwerkelijke brandstofcijfer moet echter gunstiger kunnen dan de door ons gerealiseerde 1 op 15,3.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een KIA en wil je deze verkopen?