Autotest BMW 430d xDrive Gran Coupé

Zoek andere autotests

Kortstondige affaire

BMW 430d xDrive Gran Coupé | prijs vanaf: € 72703 | in de showroom vanaf: maart 2017
Feb 2018 - Frank Buma

De BMW 4 Serie Grand Coupé maakte altijd hebberig, maar een recente opfrisbeurt blijkt de extravagante uitvoering van de aloude 3 Serie geen goed te hebben gedaan.

Conclusie

Hoewel het nog steeds een bloedmooie auto is om te zien, merken we dat onze liefde voor de BMW 4 Serie Gran Coupé is bekoeld. Het matige zicht rondom was al een lelijke karaktertrek, maar dankzij het (te) stugge onderstel verliest de Duitser verder aan aantrekkingskracht. Ook de op leeftijd rakende veiligheidsuitrusting is een afknapper, temeer daar je er stevig voor moet bijbetalen. Vanwege de fraaie afwerking en de opzwepende rijeigenschappen zouden wij een kortstondige affaire nog altijd niet afslaan, maar we bedanken voor een langdurige relatie.

Type auto en prijs

Na jarenlang in carrosserievarianten te hebben gedacht, heeft BMW het tegenwoordig liever over modellijnen. Geen wonder, want een andere naam voor wat in feite een coupé-variant van een bestaande auto is, legt de concurrentie geen windeieren. En zie: ook de 4 Serie Grand Coupé groeide uit tot een succes. Inmiddels is het model alweer 4 jaar op de markt; daarom kreeg de BMW begin 2017 een bescheiden facelift. Die kun je herkennen aan de nieuwe lichtsignatuur, gemodelleerd naar de koplampen van de grotere 5- en 7 Serie. Bovendien gebruiken de Duitsers voortaan LED’s. Ook aan de binnenzijde van de vierdeurs coupé heeft een modernisering plaatsgevonden, want de analoge klokkenwinkel heeft plaatsgemaakt voor digitale meters. De 4 Serie is verkrijgbaar als cabriolet en als twee- of vierdeurs coupé. Bij de gesloten modellen is er tijdens de laatste opfrisbeurt ook nog aan het onderstel gesleuteld. De vanafprijs bedraagt € 42.944. Het prijsverschil met een 3 Serie is tot een kleine zes mille geslonken, omdat die auto niet langer leverbaar is met een instapmotor. Bij zijn introductie scheelde de Gran Coupé nog bijna € 10.000 met zijn reguliere evenknie. Kijken we naar de beschikbare alternatieven, dan stap je voor min of meer hetzelfde geld in een Audi A5 Sportback. Lexus en Mercedes bieden van hun IS-serie en C-Klasse weliswaar ook een coupé-variant aan, maar die hebben slechts twee deuren. Wie meer geeft om styling dan om status, kan ook bij Volkswagen terecht. Hun vierdeurs coupé - de Arteon - mag vanaf 40 mille mee naar huis.

Hoe rijdt de BMW 430d xDrive Gran Coupé

Zeer tegen het verkeerde been van de puristen is de keuze van BMW om hun modellen steeds vaker uit te rusten met viercilinder motoren. Die krachtbronnen stoten nu eenmaal minder schadelijke stoffen uit. Waar de liefhebbers moeite mee hebben, is de ‘soundtrack’ van de motoren, die net zo schraal klinkt als de vierpitters zuinig zijn. Wij gingen op pad met een ouderwetse zescilinder. Zo’n 430d klinkt inderdaad prachtig, maar er kleeft wel een bloedrood energielabel aan. Zeker wanneer je ook nog beschikt over vierwielaandrijving, zoals het geval was bij onze testauto. Toen we in 2014 voor het eerst met de Gran Coupé reden, noemden we het ‘misschien wel de ideale 3 Serie’. Het zicht rondom was spelbreker en dat gooit nog steeds roet in het eten. Het glasoppervlak is beperkt en de raamstijlen zijn fors. Zelfs de achteruitkijkspiegel zit in de weg! Maar dan had je tenminste nog de formidabele rijeigenschappen om je hart aan op te halen. De bijgepunte 4 Serie stuurt nog steeds als een scheermes, maar de aanpassingen aan het onderstel hebben de BMW minder comfortabel gemaakt. Oneffenheden komen duidelijker de cabine binnen dan voorheen. Verkeersdrempels zijn zelfs ronduit onaangenaam. De Gran Coupé beschikt over meerdere rijmodi, die onder meer effect hebben op de gasrespons en het stuurgevoel. In standje ‘Sport’ kun je jouw fitnessabonnement wel opzeggen, want mán, wat stuurt de 4 Serie dan zwaar! Verder maakt de auto een hoop lawaai voor een luxe wagen; je hoort nadrukkelijk de rijwind en het afrolgeluid van de banden. Met het prestatiepotentieel van deze één-na-dikste diesel is uiteraard weinig mis: de 430d is 258 pk sterk en biedt een koppel van 560 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.800 kilogram, al betwijfelen we of een aanhanger zo’n fraai gezicht is achter de beeldschone koets. Afhankelijk van je lichaamsbouw, zal je het binnenste van de BMW als knus of claustrofobisch ervaren. In- en uitstappen is hoe dan ook een kwelling; zowel de zit als de daklijn zijn laag, waardoor jij je naar binnen moet wringen. Maar goed: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden! Aan de aanvullende veiligheidsuitrusting kun je merken dat de Gran Coupé alweer de nodige jaartjes meedraait: de 4 Serie beschikt weliswaar over rijhulpsystemen als dode hoek signalering en rijstrookassistentie, maar verder dan een waarschuwing komen die niet. De BMW 5- en 7 Serie kunnen al deels autonoom rijden. Desondanks moet er voor de hulpsystemen stevig worden bijbetaald. Vermoeidheidsherkenning? € 374. Adaptieve cruise control? € 843. De eerder aangehaalde rijstrookassistentie en dode hoek signalering zitten samen met een noodstopsysteem bij stadssnelheden in een optiepakket, al moet je daarvoor alsnog € 995 afrekenen. ‘Emergency Call’ behoort wel tot de standaarduitrusting: met behulp van een SIM-kaart in de auto kan de BMW zelf de hulpdiensten inschakelen wanneer je onverhoopt bij een ongeval betrokken raakt.

De BMW 430d xDrive Gran Coupé van binnen

Vier jaar geleden noemden we het interieur van de 4 Serie nog ‘sober in vergelijking met het exterieur’. Dat geldt bepaald niet voor de gefacelifte testauto, waarvan het binnenste onder handen is genomen door de Individual-afdeling van BMW. Die jongens leveren maatwerk, maar daar hangt uiteraard wel een prijskaartje aan. Voor het overigens schitterende, terracottakleurige leder dat zowel op de stoelen als op het dashboard is aangebracht, betaal je € 3.300 bij. We stipten onder het testonderdeel ‘Rijgedrag’ al even de kleine cabine aan: ook op de achterbank houdt de ruimte niet over. Wie langer is dan 1.90 meter, kan achterin hooguit mee naar de bioscoop; de been- en hoofdruimte is er onder de maat. Ongeacht je lengte is de instap een debacle: de achterbank ligt verscholen achter de C-stijl, zodat je over de wielkast heen naar binnen - en buiten! - moet klauteren. De uit de kluiten gewassen middentunnel beperkt het aantal achterpassagiers tot twee. Met een inhoud van 480 liter is de bagageruimte gelijk aan die van een standaard 3 Serie. De toegangsopening is echter vele malen groter, omdat de Gran Coupé over een vijfde deur beschikt. Onder de laadvloer gaan twee kleine opbergvakken schuil, waar je spullen op kunt bergen die beter uit het zicht kunnen worden bewaard. De kofferbak loopt erg lang door. Wil je jouw boodschappentassen helemaal tegen de rugleuning van de achterbank schuiven, dan moet je zelf bijna in de bagageruimte gaan liggen. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer maar eentje die oploopt. De ergonomie geldt als vanouds als voorbeeld voor vele andere fabrikanten, met dank aan het ingenieuze iDrive-systeem waarmee je als vanzelf je weg door het uitgebreide infotainmentsysteem vindt.

De BMW 430d xDrive Gran Coupé en het milieu

Het leveringsprogramma van de Gran Coupé is vrijwel gelijk aan dat van de 3 Serie. Met dit verschil, dat je die laatste nog met een eenvoudiger dieselmotor kunt kopen. In het geval van de 4 Serie heb je de keuze uit vier benzine- of vier dieselvarianten. Het vermogen loopt uiteen van 136- tot 326 pk. De door ons gereden 430d mét vierwielaandrijving heeft op papier een verbruikscijfer van 1 op 16,9. Wij kwamen in de praktijk tot 1 op 12,5.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest