Autotest Audi A8L 50TDI quattro

Zoek andere autotests

Ultieme technologiedrager

Audi A8L 50TDI quattro | prijs vanaf: € 107490 | in de showroom vanaf: december 2017
Apr 2018 - Gert Wisse

De nieuwe Audi A8 is een ongelooflijke comfortabele limousine die de laatste stand der techniek in zich herbergt. De auto denkt en kijkt met je mee en kan zelfs deels het rijden van je overnemen.

Conclusie

Belangrijkste nieuws van deze A8 is dat hij volgens Audi in staat is om tot level 3 autonoom te rijden. Dat betekent dat de A8 de eerste productieauto is die op de snelweg – dus zonder tegenliggers, voetgangers en fietsers – in staat is geheel zelfstandig te rijden. Op zichzelf klopt deze claim: het systeem bestaat en werkt. Maar het is door wetgeving in Nederland niet toegestaan, dus in de praktijk rijdt ook deze nieuwe A8 gewoon beperkt autonoom, op level 2. De A8 is voor de rest het non-plus-ultra dat Audi biedt. Een technisch hoogstandje verpakt in een strak ogend, zakelijke maatpak en toegerust met het hoogst denkbare rijcomfort. Een fantastische auto zonder tekortkomingen.

Type auto en prijs

De A8 is sinds jaar en dag de toplimousine van Audi. De comfortabelste, grootste en meest intelligente auto uit het aanbod. Deze nieuwe Audi A8 is wat dat betreft ook weer het non-plus-ultra van het Duitse merk. Zijn unique sellingpoint? Volgens Audi is de A8 klaar voor level 3 autonoom rijden (zie verder ‘Hoe rijdt de Audi A8?’). De Audi A8 is er in twee smaken: als benzineversie vanaf € 109.245 euro en als diesel vanaf € 105.695. In beide gevallen kun je dan nog kiezen voor een verlengde wielbasis en dan betaal je 3.200 euro extra. Onze testauto is een verlengde 50 TDI quattro. De diesel dus, goed voor 286 pk. Die kost door een hele rij aan extra’s 180.453 euro. De meeste van alle opties hebben te maken met het verhogen van de toch al niet misselijke standaard luxe. Leder zo ver het oog reikt, een geweldige B&O-stereo, comfortstoelen achterin, extra geluidsisolatie, een televisie en ga zo maar door. Maar voor deze test is het vooral ook interessant dat er voor zo’n tien mille aan extra rijhulpsystemen op zit. Het gaat dan op twee pakketten, City en Tour i.c.m. 360 graden camera’s. O ja, en hij heeft dynamische vierwielbesturing.

Hoe rijdt de Audi A8L 50TDI quattro

Belangrijkste nieuws van deze A8 is dat hij volgens Audi in staat is om tot level 3 autonoom te rijden. Dat betekent dat de A8 de eerste productieauto is die op de snelweg – dus zonder tegenliggers, voetgangers en fietsers– in staat is geheel zelfstandig te rijden. Audi noemt het systeem Traffic Jam Pilot. Het neemt tot 60 km/h de rijtaken over van de bestuurder. Ideaal dus in druk (file)verkeer. Het systeem werkt alleen op snelwegen waar een fysieke afscheiding is tussen de rijstroken met het tegemoetkomende verkeer. Maar… dé grote beperking is momenteel de Nederlandse wetgeving. Die zegt namelijk onder meer dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk blijft. Oftewel: in de praktijk rijdt de A8 dus net als zijn concurrenten van BMW, Mercedes en Lexus, gewoon op level 2. Onze testauto was daarom ook niet uitgerust met Traffic Jam Pilot. Momenteel kunnen steeds meer auto’s level 2 autonoom rijden. Dat wil zeggen dat ze op de snelweg voor korte tijd beperkt zelfstandig binnen hun rijstrook kunnen rijden. Ze volgens automatisch de voorganger en remmen mee tot stilstand (bijv. in een file) en kunnen zelfstandig dan weer optrekken. Na een seconde of 20 krijgt de bestuurder altijd een signaal dat hij zijn handen weer aan het stuur moet houden. In 2014 is de mate van autonoom rijden door SAE (Society of Automotive Engineers) internationaal geclassificeerd in zes levels, waarbij in level nul er geen enkel systeem is dat de auto in meer of mindere mate zelfstandig onder controle kan houden. Bij level 5 zijn juist helemaal geen mensen meer nodig zijn om de auto te controleren (denk aan een gerobotiseerde taxi). Nieuwe Audi A8 heeft 41 rijhulpsystemen De A8 heeft – afhankelijk van de uitvoering – tot 41 rijhulpsystemen. Dankzij radar, ultrasone sensoren en laserscanner is de A8 in staat vooruit te kijken en zo te anticiperen op bobbels die in het wegdek zitten. De auto zal daar er razendsnel zijn vering en demping op aanpassen. De wielophanging is elektromechanisch en wordt bestuurd door een elektromotor per wiel. Voorts is de A8 in staat zichzelf in te parkeren, ook als er niemand in de auto zit. Je bedient de auto dan met een app via je mobiele telefoon. Ondanks het feit dat de Audi A8 meer dan vijf meter lang is, heeft hij een draaicirkel die kleiner is dan die van een Audi A4. Het geheim zit ‘m in achterwielbesturing. Qua actieve veiligheid heeft de Audi A8 een noviteit: bij een zijdelingse aanrijding zal de A8 razendsnel de gehele auto aan de impact-zijde een stukje ‘optillen’ om de klap op te vangen op z’n sterkste delen. Hoe knap is dat! Het rijgedrag van de A8 is erg goed, al vinden we de besturing te licht aanvoelen. Zet je de auto in de sportstand dan wordt de besturing wat zwaarder, maar het voelt nog steeds afstandelijk. Voor de rest niks dan lof. Het comfort is groots, je kunt er verrassend hard een hoek mee om ondanks zijn wagengewicht van bijna 2 ton knalt ie in minder dan zes tellen vanuit stilstand naar 100 km/h. Bovendien is het doodstil aan boord. Je waant je in een cocon, afgesloten van de boze haastige buitenwereld. Heerlijk! De Audi weegt tweeduizend kilogram maar voelt niet zo zwaar aan. Dat komt onder meer omdat de drieliter V6 286 pk heeft, maar vooral ook 600 (!) Nm koppel. Verder heeft de A8 vierwielaandrijving en dat zorgt er voor dat je met deze auto tekeer kan gaan, al doe je dat natuurlijk nooit. Het is een beetje als je butler die Krav Maga kan. Hij gebruikt het nooit, maar als het nodig is…! Je zou verwachten dat de Audi A8 lichter is dan zijn voorganger, maar hij is juist 100 kilogram zwaarder. Om het verbruik toch in de tang te houden is dit een mild hybrid versie. Er is een kleine 48 volt elektromotor die soms even meedoet. Bijvoorbeeld in langzaam rijdend verkeer of bij constante snelheid. Het helpt, want ons gemiddelde testverbruik bedroeg 1 op 14,5 (6,9L/100km) en dat is gezien het wagengewicht en formaat echt zeer netjes. De achttraps automaat is goed, maar af en toe schakelt ie op momenten dat je het niet verwacht. De diverse rijstanden laat je het liefst in comfort of efficicy staan. In Dynamisch wordt de auto onnodig hard van demping.

De Audi A8L 50TDI quattro van binnen

Om achterin te beginnen bij de Audi, daar zit je als een vorst. Je hebt voor- en achterin verwarmbare armsteunen, je hebt achterin voetsteunen. Er is een stereoinstallatie van B&O aan boord ter waarde van 10 mille! Alles is bekleed met leer, er zit TV-ontvangst in en een pakket met rear seat entertainment. Dat bedien je met – jawel – een uitneembare tablet. Daarmee heb je controle over alles: de bedieningen van infotainment, sunroof, van de stoelen en hun ventilatie en noem maar op. Je zit hier als een vorst. Dankzij extra geluidwerend glas is het er zo stil als in een bibliotheek. En voorin? Gelijk al als je de Audi start begint het feest. Stuur en stoel schuiven (in 22 standen verstelbaar) in de geprogrammeerde stand, luchtroosters openen zich en wat op sierpanelen leek, blijken twee grote schermen. Die herbergen heel veel functies. Druk je op een knop op het scherm dan voel je een kleine triller – handig. Zet je nu de telefoon aan dan verandert het onderste scherm in een schrijf-pad en kun je een nummer of adres kan schrijven. De navi snapt dan de bedoeling, geeft je de rest van het adres en zal je de weg wijzen. Dat onderste scherm kan bijvoorbeeld ook aircobediening weergeven. Er is trouwens geen MMi-drukdraaiknop meer. In de bak tussen de stoelen zit draadloos oplaadpunt voor telefoon. Parkeercamera’s maken manoeuvreren eenvoudig(er). Je kunt van bovenaf de auto bekijken of vanuit bepaalde hoeken. In de Audi kun je dat ook nog doen door een autootje op het beeldscherm alle kanten op te bewegen. De afwerking van het interieur is ijzingwekkend precies en netjes. Over parkeren gesproken, je kunt de Audi A8 remote parkeren (optie). Als je buiten de auto bent kun je met je smartphone de auto in een krappe parkeerplaats of garage zetten.

De Audi A8L 50TDI quattro en het milieu

De Audi A8 heeft een elektrohulpmotor die de conventionele krachtbron hier en daar ondersteunt om het brandstofverbruik binnen de perken te houden. Ongeacht de moytorisatie heeft de A8 altijd een C-energielabel. Keurig dus.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest