Eigen vergunning ANWB Energie
Veelgestelde vragen over de leveringsvergunning van de ANWB
De ANWB heeft van de ACM (Autoriteit Consument & Markt) een leveringsvergunning gekregen voor energie en wordt daarmee nu zelf energieleverancier. Hier lees je de veelgestelde vragen over wat onze eigen vergunning voor jou als klant betekent.
Tot voor kort was de ANWB wederverkoper van EnergyZero. Zij voerden het product ANWB Energie namens ons uit onder de handelsnaam ANWB Energiediensten. De proefperiode is onze klanten zo goed bevallen dat de ANWB zelf een vergunning heeft aangevraagd en verkregen om energie te mogen leveren.
Daarom zetten we nu de klanten die al ANWB Energie hebben over van EnergyZero naar de vergunning van de ANWB. Daar merk je in principe niets van, alles blijft voor jou als klant hetzelfde.
Op één ding na: het is niet langer EnergyZero die het bedrag maandelijks bij je afschrijft of waaraan je handmatig overmaakt.
Ja en je blijft ook gewoon gebruik kunnen maken van ANWB Energie, net zoals nu. Wat verandert er nu dan wel? In formele termen: EnergyZero BV draagt je energiecontract inclusief alle rechten en plichten over aan een bedrijf dat 100% eigendom is van de ANWB, namelijk ANWB Energie BV. Praktisch is het verschil: je hebt je energiecontract nu echt lopen bij de ANWB zelf.
ANWB Energie werd hiervoor uitgevoerd door EnergyZero. De ANWB was in deze constructie zogenoemd wederverkoper van officieel energieleverancier EnergyZero. Ingewikkeld allemaal, maar dit was nodig, omdat EnergyZero de vergunning had die nodig is om energie te leveren. Die had de ANWB nog niet.
De ANWB heeft zelf een vergunning verkregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wij mogen dus nu zelf officieel energie leveren. Hierdoor is daar geen tussenpartij als EnergyZero meer voor nodig. De ANWB mag zelf energiecontracten sluiten met klanten.
Vele mensen hebben al de overstap gemaakt naar energie van de ANWB. Het wordt ontzettend positief gewaardeerd. Het spreekt voor zich dat we onze dienstverlening steeds verder willen blijven verbeteren. Dat we de zekerheid willen kunnen blijven bieden die mensen op het gebied van energie juist nu zo zoeken.
Dat lukt de ANWB beter als we zelf ook officieel energieleverancier zijn. Vergelijk het met ons eigen verzekeringsbedrijf.
We begrijpen dat dit als gedoe kan voelen. Maar we móeten dit helaas doen. Het is omdat je je energiecontract nu formeel hebt lopen bij de ANWB zelf i.p.v. bij EnergyZero. EnergyZero BV heeft je energiecontract overgedragen aan ANWB Energie BV.
Dit betekent dat er officieel een ander bedrijf is dat je maandelijkse voorschotbedrag automatisch af gaat schrijven naar een ander bankrekeningnummer. Naar het rekeningnummer van de ANWB zelf i.p.v. EnergyZero. Om dit te kunnen doen, hebben we opnieuw een machtiging voor automatische incasso nodig.
Je ontvangt van ons een apart e-mailbericht met een link waarmee je dat veilig en snel binnen de vertrouwde online omgeving van je eigen bank kunt regelen.
Dan ontvang je iedere maand een betaalverzoek om de betaling handmatig via iDEAL te doen.
We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. Zeker in deze tijd van hogere energiekosten, maar ook cybercriminaliteit (zoals neppe e-mails met phishingberichten).
- De tarieven blijven hetzelfde, namelijk: we blijven leveren tegen de inkoopprijs.
- Je ontvangt rond 1-12-2022 een e-mail over het opnieuw afgeven van de machtiging voor automatische incasso. Het afgeven van de machtiging gebeurt veilig binnen de vertrouwde digitale omgeving van je eigen bank.
- We kunnen telefonisch of via whatsapp/sms contact met je zoeken om je te herinneren aan het afgeven van de machtiging voor automatisch incasso, maar zullen je nooit vragen om via die weg gevoelige informatie met ons te delen. We verwijzen dan altijd naar de e-mail met de link naar je eigen bankomgeving.
Je hebt je energiecontract straks direct bij de ANWB zelf, die al 139 jaar bestaat en met vijf miljoen leden de grootste vereniging van Nederland is.
Nee. Je inloggegevens voor de app en Mijn ANWB Energie blijven hetzelfde. Ook blijven je verbruik en je kosten van de afgelopen periode natuurlijk gewoon zichtbaar. Wij gaan ondertussen verder met het verbeteren van de app en de Mijn ANWB Energie-omgeving op basis van de reacties en tips die jullie geven. Zodat bijvoorbeeld je verbruik de volgende dag al in de app te zien is, maar ook hoe je werkelijke kosten precies zijn opgebouwd.
Overige vragen
Staan jouw vraag en antwoord hier niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.
Deel deze pagina