Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

294 expert vragen

  1. Motor 10 dagen na grote reparatie vastgelopen

    Gevraagd op 21 mei 2019

    Bij een koude start was een ernstig getik/geratel te horen vanuit het motorblok. In overleg met meerdere monteurs was het vermoede groot dat het om de distributie ketting ging. Auto naar een (Bovag) garage gebracht, garage gaf aan dat de distributie ketting was versleten en dus vervangen moest worden.  ook werd mij aangeraden de thermostaat en oliedrukventiel te vervangen, deze werkte nog wel, maar lieten tekens van slijtage zien. heb het advies gevolgd. voor de compleetheid even een alle onderdelen op de rekening: Zuigbuis, Druksensor Hydraulisch ventiel (Mij is vertelt dat dit het oliedrukventiel is), map-controlled themost., Oliefilter, Kettingset distributie, carterpanpakking, klepd.pakkingset, forte fuels system clean, 5w30 longlife, koelvloeistof.

  2. Motorolie

    Gevraagd op 11 mei 2019

    Mag ik motor olie 0/W/30 bijvullen met 5/W/30? Alle twee zijn het vol synthetische olie. 

  3. Te veel olie in carter

    Gevraagd op 10 mei 2019

    De ANWB heeft in 2017 te veel olie uit het carter gehaald. Sindsdien nam het olieverbruik toe,1l op 2000 km.Daarna zette de computer steeds vaker de motor uit,met engine failor,hot cooling.etc. De Fiat garage kan de computer storingen niet uitlezen. Wat kan het zijn? Olie naar de verbrandingskamer, de oliepomp, distributie, nokkenas. Is er een klep verschoven door de oliedruk?De kleppen, cilinder en zuiger zijn altijd in orde geweest. Wat kunt u zeggen?

  4. Motorproblemen met THP 16 v 157 PK

    Gevraagd op 30 april 2019

    Heb sinds 2jaar een Citroen C4 THP 16 v  157 PK automaat. Een versnellingsbak met div. mogelijkheden u wel bekend. De auto is van 2011 en vertoont nu nogal wat prolemen. Vervuilde kleppen spruitstuk en kortgeleden een update gehad om naar fabrieksafstellingen terug te gaan. Mijn garage doet zijn uiterste best om de auto weer voor elkaar te krijgen, zodat hij weer probleemloos rijdt zonder horten en stoten.

  5. Zweten bij de kop ipv kleppendeksel

    Gevraagd op 28 april 2019

    ​​​​​​​Ik weet dat zweten bij motoren voorkomt, vooral bij 4.0l lijn 6 motoren van Jeep. Mijn blok zweet echter niet bij de kleppendeksel maar tussen het onderblok en de kop waar de bougies inzitten. Als ik deze naad droog maak en ontvet dan zweet hij weer na een 10 tal kilometers. Het is best wel "nat". het zelfde probleem bij een kleppendeksel zou mij iets minder zorgen baren. Wat denken jullie, is mijn gedachten correct als ik zeg dat de aansluiting van kop op onderblok gewoom dicht moet zijn?

  6. Mogelijk gevolg van diesellekkage?

    Gevraagd op 09 april 2019

    ​​​​​​​Ik heb een aantal vragen: - is er een causaal verband mogelijk tussen de diesellekkage en de geknapte spanner? kan de riem tegen diesel of is deze mogelijk hierdoor aangetast? - had de multiriem normaal gesproken niet vervangen moeten worden bij het monteren van de nieuwe motor (of is het normaal dat de oude onderdelen anders dan het motorblok worden overgezet). ik heb destijds nog gevraagd of er nog reparaties aan zaten te komen of dat ik voorlopig vanaf zou zijn, ervan uitgaande dat ik een zo goed als nieuwe motor zou hebben - het kappen van een spanner of riem heeft nogal wat gevolgen, als een auto volledig in onderhoud is bij een garage had deze dan niet preventief vervangen moeten worden (zeker in het geval dat het een riem was van de oude motor) - is de garagehouder (waar ik overigens een prima verstandhouding mee heb) iets te verwijten in deze kwestie?

  7. Stotterende motor

    Gevraagd op 03 april 2019

    Mijn Chrysler 300C uit 2004 [km 165.000] houdt af en toe in ['stottert] vooral als ik constant op een autoweg rij. De versnellingsbak reageert prima op gasgeven bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand. De bak vertoont verder ook geen kuren, ook niet bij stotteren. De 6 bougies zijn vervangen alsmede 2 bobines. Iets met lucht of gas toevoer? Of misschien de versnellingsbak?

  8. Motorschade

    Gevraagd op 25 maart 2019

    Versnellingsbak en de koppeling vervangen. Kogel pen, geleidehuis en hevel vervangen. Na een week de aandrijfstang door motorblok. Vraag: kan het één met het ander te maken hebben?

  9. Motor valt stil van Hyundai

    Gevraagd op 14 maart 2019

    Personenauto Hyundai E10 valt zo maar stil.

  10. Motor vervangen

    Gevraagd op 10 maart 2019

    Ik heb een Audi A6, 3.0 TDI uit 2015. De auto heeft 144.000 km gereden. Onlangs is de motor vastgelopen. Volgens de garage is dit veroorzaakt door een verstuiver die er acuut mee is gestopt waardoor er brandstof met de motorolie is vermengd. Daardoor is de motor vast gelopen. Mijn vraag is: waar ik goed aan doe?