Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

137 expert vragen

  1. Garantie Kangoo ZE

    Gevraagd op 23 januari 2020

    Mijn Kangoo ZE is van 2012 en heeft ca 50.000km gelopen. Volgens de Renault dealer is er ergens wat defect in de elektrische aandrijflijn wat betekend dat het voorlopig uitkomt op een reparatie van ca € 4.000,-- excl.BTW. Volgens Renault Nederland is er echter geen garantie meer van kracht (5jaar of max.100.000km) wat mij vreemd lijkt bij deze gereden kilometers. Kunt u mij hier advies in geven?

  2. Dynamo defect na 2,5 jaar circa 30000km

    Gevraagd op 8 januari 2020

    2,5 geleden een nieuwe dynamo in mijn auto laten plaatsen bij de garage. Nu, nog geen 30000 km verder, is de dynamo stuk . Persoonlijk vind ik het erg snel. Is het mogelijk om mij ergens op te beroepen? Auto is altijd /nog steeds in onderhoud bij de garage.

  3. Verplichte ruithersteller door verzekering

    Gevraagd op 5 december 2019

    Sinds kort moet ik mijn ruitschade laten herstellen door een door Centraal Beheer aangewezen bedrijf. Ik mag dat niet laten doen door mijn eigen BOVAG garage die al eerder schades heeft hersteld en deze werden vergoed door Centraal Beheer. Kan een verzekering je daartoe verplichten? Ze zetten bonafide vakbekwame garages buitenspel. Is dit niet een vorm van kartelvorming?

  4. Non-conformiteit bij versleten remmen?

    Gevraagd op 23 november 2019

    Vorige maand heb ik voor ongeveer 8.000 euro een Renault Megane uit 2010 gekocht met nieuwe APK, bij een BOVAG-merkdealer, zonder BOVAG garantie. Volgens de verkoper waren de remmen prima in orde. Nu, nog geen maand later, blijkt dat de remschijven zowel voor als achter beneden de voorgeschreven waarden liggen en vervangen moeten worden. Is hier sprake van non-conformiteit? Was de verkoper verplicht dit te melden?

  5. Fabrieksgarantie

    Gevraagd op 22 november 2019

    Mijn Nissan X-Trail (BJ 26-9-17) heeft na 55000km een versleten koppeling, garantie loopt tot 25-9-21. Heb ik recht op vergoeding van de totale reparatie kosten? En bij wie leg ik de claim neer dealer of importeur?

  6. Defecte koppeling

    Gevraagd op 19 september 2019

    Wij hebben een camper uit 2017. Deze is voorzien van een automatische versnellingsbak. Nu blijkt dat de koppelingsplaat kapot is omdat er kunststof onderdeeltjes afgebroken zijn. Het blijkt dat dit een probleem is met de huidige koppelingsplaat

  7. Bovag garantie

    Gevraagd op 14 september 2019

    Vallen de remschijven onder de Bovag garantie?

  8. Waterpomp lekt binnen 6 maanden, geen garantie wel aankoopkeuring

    Gevraagd op 5 augustus 2019

    De waterpomp van onze Peugeot 206 cc 2.0 uit 2003 is lek, dit is geconstateerd binnen 6 maanden na aanschaf van de auto. Tijdens de aankoop is er een aankoopkeuring geweest in opdracht van de koper, hierbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd aan de waterpomp of het koelcircuit. Bij de garage is door ons aangegeven dat dit binnen 6 maanden is ontstaan, en dat in alle redelijkheid verwacht mag worden dat een auto, in dit geval waterpomp, niet lek raakt binnen deze 6 maanden. Daarbij aangegeven dat het raar is dat het risico bij de aankopende partij ligt. De garage geeft hierop aan dat ten tijde van de aankoop dit defect niet aanwezig was en ze niks kunnen doen aan deze lekkage, met andere woorden: pech! Mag ik, ondanks de aankoopkeuring, er vanuit gaan dat dit product non-conform is en niet de eigenschappen bezit die ik logischerwijs zou mogen verwachten? En dat de garage verplicht is deze te herstellen op eigen kosten( of forse coulance)? Bedankt voor de hulp!

  9. Auto van 3,5 jaar oud vliegwiel defect

    Gevraagd op 24 juni 2019

    Wij hebben in januari 2016 een nieuwe Fiat Punto twin air gekocht met 3 jaar garantie. Afgelopen weekend maakte hij ineens een raar geluid. Vandaag naar de garage geweest en het vliegwiel blijkt kapot te zijn, kosten 1200-1500 euro. Er staat 34000 km op de teller. En de auto wordt onderhouden door de dealer. Op het moment dat wij de auto kochten was de garage een fiat dealer inmiddels is hij dit niet meer (nu een Kia dealer). We hebben gelijk aangegeven dat je van een (nieuwe) auto mag verwachten dat je niet na drie jaar al zulke kosten krijgt voor een dergelijk onderdeel. Als wij googelen op vliegwiel zien we het probleem vaker voorkomen. De verkopende dealer geeft Aan dat het niet normaal is na drie jaar en dat ze de fiat om een coulance regeling zullen vragen. Als de fiat dit niet doet dan draaien wij voor de kosten op. Ik woon vlakbij Rotterdam en werk in Brabant ben dus nogal afhankelijk van mijn auto. Ik moet nu maar hopen dat er snel een oplossing komt maar vooralsnog heeft de dealer geen haast (hij gaf aan ik heb het druk en zal kijken of ik de fiat morgen nog eens om antwoord kan vragen) Onze vraag is wat is nu redelijk en wat niet ?

  10. Gebruik veiligheidsriemen

    Gevraagd op 3 mei 2019

    Ik heb een geestelijk gehandicapt zusje (down). Door haar ouders is een gebruik van de veiligheidsriemen verkeerd aangeleerd. Zij is 1,55 m en vindt de schuine riem over haar lichaam vervelend. Zij stopt dit deel onder haar arm. Nu willen begeleiders niet meer met haar in de auto wanneer ze de riem niet goed gebruikt (aansprakelijkheid). Wat kunnen wij als familie veranderen voor een veilige rit waarbij begeleiders niet aansprakelijk gesteld kunnen worden op een onveilige situatie?