Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

58 expert vragen

  1. Wettelijke garantie tweedehands auto

    Gevraagd op 22 juni 2020

    Ik kocht een BMW 325i touring uit 2005 bij een dealer. Tijdens het aankooponderzoek ontdekte mijn monteur niets schokkends. Een paar dagen later liep er brandstof uit de auto en draaiden 2 cilinders niet mee. Mijn monteur verving de bougies en bobines maar het probleem was niet opgelost. Daarna deed de dealer een diagnose. De klep van het inlaatspruitstuk is afgebroken en in de motor gekomen. Alles moet gereviseerd worden. Hij wil dat ik 345 euro betaal en hij de rest. Ik wil niet investeren in een auto die deze problemen niet had mogen hebben. De dealer stopt met de reparatie, ook omdat mijn monteur met de auto is bezig was wat juridisch niet zou mogen. Wat zijn mijn rechten?

  2. Verwachtingen m.b.t. leeftijd motor

    Gevraagd op 22 januari 2020

    Twee jaar geleden hebben we een 2e hands auto gekocht bij een Ford dealer. Tot voor kort waren we erg tevreden met deze auto, een Ford C-max Grand. Afgelopen week gaf de auto wat problemen en we hadden het vermoeden dat dit een relatie had met de koelvloeistof: de motor moest afkoelen voordat er verder gereden kon worden en er was bij de afgelopen beurt geconstateerd dat er opvallend veel koelvloeistof was "verdwenen". Na de problemen gisteren is vandaag de auto naar de garage gebracht en uit een eerste analyse komt dat dit inderdaad waarschijnlijk met de koelvloeistof te maken heeft. Tot onze verbazing/ontsteltenis is echter de oplosssing nogal prijzig. Het voorstel is om de gehele motor te vervangen (kosten geraamd op ongeveer 7000 euro). Wij zijn hierdoor nogal verrast en zouden graag willen informeren: - lijkt dit een adequate aanpak - bij een dergelijke ingreep, zou men dan niet mogen verwachten dat een substantieel deel van de kosten door de Ford dealer voor zijn rekening worden genomen. Wij hebben geinformeerd en het beste (en enige) wat de dealer voorstelde is om een tweede hands moter te gebruiken wat dan de kosten zou drukken met ongeveer 2000 euro. Dit laatste vinden we overigens geen optie. Overige info: de auto heeft ongeveer 90.000 km gelopen, is dealer onderhouden .

  3. problemen camper

    Gevraagd op 27 oktober 2019

    Wij hebben een camperreis gemaakt met veel problemen. Het betreft een Renault. Onderaan de tekst, heb ik de brief geplaatst, die ik naar Renault Nederland heb gestuurd. Daarbij had ik kopieën van de facturen, van betreffende garages, bijgesloten. Als u wilt kan ik die ook naar u sturen, met eventueel foto's van de huidige schade. Het motorblok is onherstelbaar beschadigd en moet worden vervangen. Er is een gat ontstaan tussen cilinder 3 en 4. We hebben contact gehad met Renault Nederland. Conclusie: de schade is ons zelf te wijten, omdat we doorgereden zijn.Volgens hun technici is de schade ontstaan door het verder rijden met defecte injectors. Foto's van de schade willen ze niet ontvangen en willen niet reageren op onze garagehouder, omdat het een niet Renaultgarage betreft. Wij vinden dat een motor defect kan gaan, maar vinden dat de gemaakte kosten van reparatie en onderzoeken weggegooid geld. Om maar te zwijgen over de vele dagen wachten, op plaatsen waar je niet wilt zijn. Onze vragen zijn: vinden uw technici ook, dat de schade mogelijk is ontstaan door het verder rijden? Kunnen wij mogelijk nog iets verhalen? ( juridisch).

  4. Al rijdend stopt de motor

    Gevraagd op 3 februari 2019

    Ik wil graag juridisch advies. Al rijdend stopte de motor en kon ik ondanks het wegvallen van de hydrauliek met moeite remmen en sturen, een bedreigende ervaring. Dealer en WW konden na uitgebreide analyse geen oorzaak vinden. Nu heb ik een auto met een verleden dat niet is opgelost en dus de waarde aanzienlijk beinvloed. Hij heeft nog garantie. Ik wil eigenlijk van de auto af. Wat raadt u mij aan te doen.

  5. Motor vastgelopen na onderhoud beurt

    Gevraagd op 21 januari 2019

    Mijn BMW 535d is altijd trouw bij zelfde vaste officiële dealer geweest voor alle onderhoud. Nu is monteur van deze garage na beurt waarschijnlijk carterstop vergeten of slecht vastgedraaid, garage geeft dit toe. Dezelfde dag van auto ophalen is mijn motor hierdoor vastgelopen. ​​​​​​​ANWB heeft mij keurig geholpen, geen olie in carter geconstateerd en auto naar de vaste BMW garage vervoerd. Heb ik nu recht op nieuwe of gereviseerde motor, ik ben bang dat ik slechte motor krijg terwijl ik zelf altijd heel zuinig op de motor ben geweest?

  6. Welk olieverbruik is acceptabel, wanneer de leverancier zelf de norm bepaalt?

    Gevraagd op 29 oktober 2018

    Vorig jaar heb ik bij een officiële Volvo dealer een V70 D4 met een EURO 6 2.0 liter diesel motor gekocht. Deze auto had een kilometerstand van 126.000 km. De auto werd met Volvo Sele...

  7. Ik kreeg een factuur waar ik het niet mee eens ben.

    Gevraagd op 25 oktober 2018

    Mijn auto ging half september 2018 plotseling kapot. Het bleek dat één van de bougies er uit gelopen was en grote schade aan het motorblok heeft veroorzaakt.Dezelfde garage heeft alle...

  8. Motor defect binnen de garantie, garagehouder geeft niet thuis

    Gevraagd op 10 oktober 2018

    Geachte heer/mevrouw, Graag zou ik enig advies willen ontvangen hoe te handelen over een defect aan mijn inwonende zoon zijn auto. De Auto is gekocht met een maand garantie op motor e...

  9. Garage heeft probleem over het hoofd gezien

    Gevraagd op 14 augustus 2018

    In het noorden van Noorwegen, hebben wij pech gehad met onze camper en zijn naar een garage in de buurt gesleept, in Alta. De motor maakte een ratelend en tikkend geluid, en er was ge...

  10. Motorproblemen na reparatie

    Gevraagd op 7 juli 2018

    Maart 2016 is de ditributie ketting van mijn Ford s-max tijdens rijden kapot gegaan. Veel motors schade en een rekening van meer dan 2000 euro.Op dit moment heb ik weer problemen met ...