Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

102 expert vragen

  1. Terugroepactie niet uitgevoerd

    Gevraagd op 27 december 2019

    We hebben een paar weken geleden een BMW 118d uit 2008 gekocht, het facelift model met de n43 motor, met 250k op de teller. Dit bij een handelaar in Nederland. Aangezien ik wist van de ketting en ketting spanner problemen heb ik hier natuurlijk ook naar gevraagd. Hier zouden geen problemen mee zijn, dit had zijn broer ook bevestigd die automonteur is. Aangezien de meeste kettingen het toch wel begeven rond de 160k km, zou dit probleem zich al voorgedaan moeten hebben, of zou het door BMW verholpen moeten zijn.

  2. Is garage aansprakelijk voor motorschade?

    Gevraagd op 20 december 2019

    tijdens een rit viel de stuurbekrachtiging van mijn Volvo S80 D5 2007, 74-NHT-9 uit. Naar de dichtstbijzijnde garage gereden, ongeveer 8 km. De motor liep gewoon goed. Auto in de reparatiewerkplaats gereden en motor afgezet. Garagehouder heeft onder de motorkap gekeken, constateerde dat de stuurpomp kapot was, voelde dat er een as of iets deergelijks gebroken was. Wees mij op de multiriem, die nog wel op de rollen zat, maar aan het verschuiven zat. Ik zag inderdaad dat de riem nog rond de rollen zat en niet gebroken was. In de brief van de garage aan mij stelt de garagehouder het volgende: "Om de problemen verder te onderzoeken aan het voertuig, is het voertuig hierop gestart (wat een normale procedure is). Tijdens het onderzoek is de distibutieriem gesprongen". Nadat de garagehouder dus had geconstateerd dat de stuurpomp kapot was en de multiriem niet meer zat zoals het hoorde, maar nog niet gebroken was, heeft hij de auto gestart. Direct hierop hoorden we een hard rammelend geluid, waarop de garagehouder de auto uit zette. Op dat moment was dus kennelijk de motor in elkaar gedraaid. Later bleek inderdaad grote motorschade te zijn ontstaan, waardoor in ieder geval de cilinderkop vervangen moest worden. Mijn vraag is wie voor de kosten van reparatie/vervangen cilinderkop op moet draaien, de garagehouder of ik als eigenaar van de auto en waarom dit zo is. Met andere woorden, heeft de garagehouder professioneel diagnose gesteld en gehandeld zoals van hem verwacht mag worden? Zelf vind ik dat ik, als ik mijn auto bij een professional neerzet ter reparatie van een stuurpomp, wat 500 euro zou kosten, mag verwachten dat hij een goeie diagnose stelt en voorkomt dat er verdere schade ontstaat.

  3. Distributieketting Audi A4 Quattro gebroken

    Gevraagd op 11 oktober 2019

    Nov 2018 deze auto gekocht bij Carnext (90.000 km). Half jaar garantie. Ha 10 maanden (113.000 km) breek de distributieketting. Wie is aansprakelijk voor de hoge kosten van enkele duizenden euro's? Lokale garagebedrijf verwijst naar Carnext (want binnen 1 jaar mag dit niet gebeuren) en Carnext verwijst naar importeur, maar gaf me weinig kans. ANWB en lokale garage geven aan dat dit aan de lopende band gebeurt.

  4. Auto met gebreken

    Gevraagd op 10 juli 2019

    19-06-2019 j.l. hebben wij een Bmw 318i uit 2008 aangeschaft voor €8500 (Oorspronkelijk €8940). Wij hebben de auto voor deze tijd laten nakijken en bleek een tikkend geluid in te zitten. De distributieketting moest vervangen worden.

  5. Seat Leon TSI 2011

    Gevraagd op 26 juni 2019

    Ik was benieuwd wat het recht was voor het volgende. We hebben in 2017 een SEAT LEON TSI gekocht bij de Seat Dealer te Rotterdam. We hadden al een tijd/vanaf het begin last van een ratelend geluid en hebben dit ook tijdens bezoeken aan de Seat-Dealer en een andere garage aangegeven. Nou ga ik vandaag naar de Seat Dealer om aan te geven dat de motor af en toe overslaat bij het optrekken en deze geven aan het het Kettingrek is. Ik heb al diverse berichten hierover gelezen op anwb.nl en ook gelezen wat de oplossingen geweest zijn. Maar wat is het beste om nu te doen. Zij willen alles bij ons in de mik duwen maar mag en kan dat wel zomaar als er zometeen blijkt dat de verkeerde distributieketting erom heen zat.

  6. Aangekochte garantie verlopen

    Gevraagd op 29 mei 2019

    Dit is een vervolgvraag op de eerder gestelde vraag. Inmiddels zijn wij bij een andere garage geweest en blijkt het probleem te maken te hebben met de distributieketting. Is in dit geval een beroep op non conformiteit kansrijk? (km stand 120.000)

  7. Seat 1.2 TSI

    Gevraagd op 10 april 2019

    Ik heb in Nov. 2017 een Seat Altea XL met 57.000 km gekocht bij een garage wat een dochter onderneming is van een grote dealer groep. ​​​​​​​Nu 1 jaar en 5 maanden verder op 91.000km heb ik een ratel in de motor zitten.En naar een garage gereden waar ik opdat moment in de buurt was om naar te laten kijken. Deze gaf mij het advies om hier niet verder mee te gaan rijden ivm het kapot rijden van de motor en gaf aan dat de ketting vervangen moet worden en dat zou gaan doen voor me.

  8. Weigering BMW coulance te verlenen nadat binnen 3 maanden de stuurbekrachtiging en motor vervangen moesten worden. Km 131.000 auto van 2012

    Gevraagd op 10 december 2018

    Dag,Michiel Claesen heeft mijn vraag uitvoerig beantwoord. Echter op 1 punt is er sprake van misverstand. Ik heb de reparatie laten uitvoeren door Polderman (verkoper) niet door BMW. ...

  9. Weigering BMW coulance te verlenen nadat binnen 3 maanden de stuurbekrachtiging en motor vervangen moesten worden. Km 131.000 auto van 2012

    Gevraagd op 6 december 2018

    Ik heb de onderstaande mail naar BMW NL gestuurd. Zij weigeren echter een tegemoetkoming omdat:1)in mei 2014 de fabrieksgarantietermijn is verstreken, 2)onderhoud buiten de BMW organi...

  10. Beroep op non conformiteit non bovag

    Gevraagd op 29 november 2018

    Beste lezers, 5 manden geleden heb Ik heb een bedrag van €11500 betaald voor auto. Hat gaat om een Mercedes S klasse benzine van 2006 met 208444 KM op de teller. 5 manden later ging d...