Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

208 expert vragen

  1. Milieuvignet Frankrijk

    Gevraagd op 13 januari 2020

    Ik wil met mijn Volvo 245 uit 1978 welke rijd op benzine en lpg op vakantie naar Frankrijk. Welk vignet heb ik nodig?

  2. Benzine

    Gevraagd op 12 januari 2020

    Door de nieuwe benzine komt water in de olie wat uiteindelijk weer verdampt als de motor op temperatuur komt. Ik rij in een plug in hybride (Kia Optima) en de eerste kilometers na starten rij ik dus op benzine. Na verloop van tijd schakelt de aandrijving over op elektrisch maar de motortemperatuur is dan nog geen 50 graden. Dit is geen temperatuur voor het verdampen van water. Ik rij vaak kleine stukjes, 2 tot 5 kilometer waarbij de motortemperatuur niet hoog genoeg is om het water te doen verdampen. Mijn vraag is in hoeverre dit schadelijk is voor mijn motor. Mijn tweede vraag is of ik er beter aan doe om in het vervolg andere benzine, bijvoorbeeld Shell V-TEC, te tanken.

  3. Auto gestopt na ESP melding

    Gevraagd op 12 januari 2020

    Nadat tijdens het rijden het ABS lampje begon te branden ging het al binnen 1 minuut over naar het ESP lampje. Mijn stuur begon zeer zwaar te draaien maar ik heb gelukkig tot aan huis kunnen rijden. De verwarming van de auto stond aan maar deze ging ook plots uit tijdens het rijden. Mijn auto staat nu veilig geparkeerd, dit omdat we het dr laatste paar meters moesten duwen. Mijn auto start nu niet meer op. Wanneer ik het probeer op te starten geeft het een eenmalige geluid wat op een droge hoest lijkt. Alsof het uitademt. Wat nu? Kan de ANWB mij verder helpen?

  4. Elektrisch opladen in parkeergarages

    Gevraagd op 6 januari 2020

    Er wordt in het algemeen gesteld dat het opladen van elektrische auto's en plug in Hybride auto's in parkeergarages brandgevaarlijk is. Deze type auto's zijn veel gevaarlijke dan "normale"auto's Is dat zo? Zijn er cijfers bekent hoeveel auto's er bij het opladen in brand gaan? Ik hoor graag van u. 

  5. Oplaadpunt in parkeergarage

    Gevraagd op 5 januari 2020

    In het Eigen Huis Magazine van de Vereniging Eigen Huis van december 2019/januari 2020 is op pagina 56 (reacties van lezers) een brief van de maand gepubliceerd inhoudende Oplaadpunt voor de auto. De essentie van deze brief is dat het gaat over een oplaadaansluiting IN een PARKEERGARAGE gelegen ONDER een APPARTEMENTENCOMPLEX. Met oplaadaansluiting wordt m.i. uiteraard bedoeld een laadpaal en/of een wallbox. In genoemde brief (door mij verkort weergegeven) wordt o.m. het volgende gesteld. Bij het laden van voertuigen komt er veel warmte vrij en kan er brand ontstaan. Elektrische voertuigen die in brand staan zijn niet te blussen of dienen ondergedompeld te worden in een bak met water. De veiligheiddsregio geeft aan dat er bij brand van elektrische voertuigen in parkeergarages terughoudend wordt opgetreden. O.a. wordt vermeld dat de hoofddraagconstructie van de appartementen (de parkeergarage is onderdeel hiervan) langdurig aan brand zal worden blootgesteld. Gaarne verneem ik uw standpunt of zienswijze in deze aangelegenheid, mede gezien het feit dat deze situatie zich nu en in de zeer nabije toekomst veelvuldig zal voordoen. Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor uw antwoord.

  6. Hybride of benzine

    Gevraagd op 27 december 2019

    Momenteel rijd ik een Hyundai Kona benzine, 1.0 liter. Ik rijd circa 40.000 km per jaar. Voor benzine best veel dat weet ik. Diesel is zuiniger, maar ik heb ook wat over voor het milieu. Ik zoek een andere auto. Wat is verstandig: diesel, hybride of toch benzine? Elektrisch is voor mij nog niet handig ivm beperkte oplaadpunten.

  7. Belastingvoordeel hybride auto's?

    Gevraagd op 27 december 2019

    Is er nog een belastingvoordeel voor gebruikte hybride auto's? Zo ja, t/m welk jaar en maakt het nog uit of het een benzine of diesel hybride is?

  8. Elektrisch contact raam bestuurders-portier functioneert niet goed

    Gevraagd op 27 december 2019

    Doordat het raam moeizaam opengaat en soms ook niet meer dicht, durf ik het niet meer te gebruiken. In de praktijk niet handig. De garage zegt dat reparatie meer dan 300 euro gaat kosten, omdat de hele unit uit de deur moet. Zijn dat reeële kosten of is er een andere oplossing mogelijk?

  9. Diesel vs elektrisch

    Gevraagd op 25 november 2019

    Wij hebben een Skoda Octavia 2ltr diesel uit 2006, hoeveel goedkoper is het om over te gaan naar een 100% elektrische auto? Wij rijden nu een 30000 km/jaar.

  10. BTW tarief voor elektrisch laden in EU

    Gevraagd op 11 november 2019

    Welk BTW tarief geldt voor gebruik van een laadpas van een Duits laadpasuitgever voor het laden in verschillende landen in de EU. Het blijkt in het afgelopen jaar dat soms in facturen de uitgever het Duitse tarief van 19% berekend voor laden in Frankrijk en België maar in een andere factuur het Franse tarief van 20% voor het laden in Frankrijk en 21% voor het laden in België. Voor het laden in Luxemburg werd het Duitse tarief van 19% gehandteerd.