Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

174 expert vragen

  1. Draagkracht trekhaak

    Gevraagd op 23 mei 2020

    Ik heb een Brink trekhaak op mijn Citroen C3 Picasso en wil daar 2 e-bikes op vervoeren. Totaalgewicht 46 kg. Ik moet nog een fietsendrager aanschaffen die een gewicht heeft van 18 kg. Totaal een gewicht van 64 kg. Kan dit?

  2. Is elke fietsendrager toegestaan in Duitsland?

    Gevraagd op 22 mei 2020

    Ik heb een fietsdrager die je om de trekhaak klemt, waar ook maar 1 fiets op kan. Er zit ook geen kentekenplaat of verlichting op. Is die ook in Duitsland of andere landen toegestaan? En als ik er wel een verlichtingsbalk aan hang?

  3. Trekhaak voor een Toyota Auris bj. 2018 Hybride tbv van 2 elektrische fietsen

    Gevraagd op 17 mei 2020

    Voor de Auris Hybride schrijft de fabrikant een trekhaak voor met een maximale toegestane kogeldruk van 55 kg. Voor de niet hybride uitvoering wordt een trekhaak met maximale kogeldruk van 75 kg toegestaan. Kan de 75 kg trekhaak puur technisch gezien gemonteerd worden onder de hybride-uitvoering?

  4. Kogeldruk trekhaak

    Gevraagd op 17 mei 2020

    Fietsendragers voor e-bikes vragen een kogeldruk van meer dan 50 kg. Veel auto's hebben een trekhaak met de kogeldruk 50 kg echter niet genoeg om de fietsendrager en 2 e-bikes te vervoeren. Is er een lijst met auto's waar wel een trekhaak onder zit/kan die voldoet aan de eisen. Ik denk aan Ford, Peugeot, Renault etc in de prijsklasse tot 20.000 euro.

  5. Fietsendrager zonder verlichting/bevestiging voor kentekenplaat

    Gevraagd op 16 mei 2020

    Na een verblijf in Canada heb ik een fietsendrager mee terug genomen die op de achterklep gemonteerd kan worden. Daarbij hangen de fietsen achter de auto. Mag die in Nederland zo gebruikt worden of heb ik een extra balk nodig met verlichting en kentekenplaat?

  6. Trekhaak voor hybride Toyota Auris dec 2013

    Gevraagd op 9 mei 2020

    Ik heb een auris 1.8 hybride dec 2013 en wil een vertikaal afneembare trekhaak. Toyota meldt een maximale kogeldruk van 50 kg en een max. trekkracht van 385 kg. Brink heeft voor hybride auto's een speciale haak ontwikkeld: de RMC pin. Brink meldt me niettemin dat ik alleen een vaste trekhaak kan krijgen, omdat op het kentekenpapier sprake is van maximale trekkracht. Maar de pin van de RMC voorkomt toch dat ik een lading ga trekken. Kunt u me verder helpen.

  7. Kogeldruk

    Gevraagd op 6 mei 2020

    Wat is de kogeldruk van een Citroën C3 1.6 e-HDI 92 PK Collection bouwjaar 2012.

  8. Waarom geen informatie over kogeldruk bij koop fietsendrager

    Gevraagd op 4 mei 2020

    Ik kocht een fietsendrager voor het vervoer van 2 elektrische fietsen bij de ANWB. Toen kreeg ik bij mijn garage te horen dat mijn auto een trekhaak heeft die maar een toelaatbare kogeldruk van 44 kg heeft, dus dat ik hier niet een fietsendrager plus 2 elektrische fietsen op mag vervoeren. Waarom wordt dit niet door de verkopers verteld?

  9. Trekhaak en fietsendrager

    Gevraagd op 1 mei 2020

    Ik heb een KIA Picanto en wil een trekhaak en een fietsendrager aankopen. Ik krijg de volgende trekhaak RMC  of RMC pin op mijn auto. Daar wil ik graag de ANWB Fietsendrager Lift Travel en Co of Thule Fietsendrager VeloSpace 918 op plaatsen. Past dit en mag ik een rolstoel op de fietsendrager vervoeren.

  10. Kogeldruk voor fietsendrager

    Gevraagd op 9 april 2020

    Ik heb een Nissan Note bouwjaar 2015. De kogeldruk van de trekhaak is 50 kg volgens het instructieboekje. Ik heb een fietsendrager van 17 kg voor 2 elektrische fietsen. De 2 fietsen zonder accu hebben een gewicht van 47 kg dus alles bij elkaar is dat 14 kg te zwaar. Mag dit.