Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

127 expert vragen

  1. Welke automatische versnellingsbak?

    Gevraagd op 14 februari 2019

    Ik sta op het punt een tweedehands diesel automaat te kopen. Ik twijfel tussen een BMW 116d (model 2015) met 8 traps automaat of een Kia Ceed (model 2015) met dubbele koppeling. Moeten bij de Kia de koppelingsplaten nog verwisseld worden? Bij welke km stand is dit aan te raden? Klopt het dat de BMW 116d geen koppelingplaat heeft maar dat hier op oliedruk werkt? Welk systeem is het minst storingsgevoelig?

  2. Gerammel tijdens rijden

    Gevraagd op 12 februari 2019

    Tijdens het rijden hoor ik een gerammel geluid aan de voorkant van mijn auto (bmw e46 330i) en hoe harder  ik rij hoe sneller het geluid gaat het lijk als of er iets mee draait ofzo. Ik heb hem een keer op de krik gehad maar ik kan niks vinden. Het is gebeurt na het vervangen van mijn stuurpomp.

  3. Koelsysteem

    Gevraagd op 10 februari 2019

    Afgelopen weekend een youngtimer aangeschaft (BMW 530i 2002 163000km). Nu hoorde ik gister na een rit van plus minus 100km snelweg een borrelend geluid vlakbij de radiateur. Omdat ik dit nooit eerder hoorde bij een van mijn auto's ben ik benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn?

  4. EGR klep kapot

    Gevraagd op 08 februari 2019

    Ik heb een BMW gekocht aan bmw dealer met kapotte EGR klep en 4 maanden zo gereden.. en nu heb ik heel veel problemen mijn vraag is als met kopot egr klep lange tijd rijden is voor deze materialen en kan schade to brengen of aandoening 1-diesel partieel filter 2-roet filter 3-SCR katalysator 4-sonde nox of kopete egr is niet schadelijk voor deze materialen

  5. Garantie op revisiemoor

    Gevraagd op 01 februari 2019

    Beste, Ik heb in okt 2016 een BMW 520i station van bj 2009 gekocht. Al snel na aankoop bleek dat er een probleem in de motor zat en dat motor vervangen moest worden. Omdat de verkoper ver bij mij vandaan woonde heb ik de motor bij een plaatselijke garage laten vervangen. Ik had zelf gezocht naar een ruilmotor en deze heb ik gevonden bij een revisie bedrijf in Coevorden. Dit was een gereviseerde motor met nieuwe distributie ketting. Deze is door de garage bij hun besteld en die hebben ze gemonteerd. Echter na 1,5 maand werd het olie verbruik steeds hoger en op het laatst was het een liter op 200 km. In het begin was het verbruik niet zo hoog maar heb hier wel melding van gemaakt en mijn garage heeft dit gemeld bij het revisie bedrijf en deze adviseerde om een toevoeging door de olie te doen waardoor het verbruik minder zou moeten worden. Dit hielp niet en werd alleen maar erger. De auto is toen door mijn garage naar het revisie bedrijf gebracht en daar is de motor opnieuw gereviseerd. De auto heeft vanaf maart 2017 tot half april 2017 bij het revisie bedrijf gestaan omdat er zuigers besteld moesten worden. Nadat ik de auto heb terug ontvangen was het olie verbruik ongeveer 1 liter op 3500 kilometer. Dit altijd zo gebleven. Nu merkte ik Mei/Juni 2018 dat het koelwater peil was gezakt en heb dit toen aangevuld en ben dit in de gaten gaan houden.De motor had toen ongeveer 30.000 km gedraaid. Er bleef echter koelwater verdwijnen en heb de auto voor controle naar de garage gebracht en daar kon opdat moment geen lekkage worden gevonden. Het systeem is afgeperst en druk bleef goed. Auto terug ontvangen en in de gaten blijven houden. Tijdens de zomer vakantie was het koelwater verbruik minimaal. Bij normaal dagelijks gebruik  bleef er koelwater verdwijnen. In oktober weer terug naar de garage geweest en is hij langer gecontroleerd en is geconstateerd dat er sporen van koelwater op het motorblok zaten en het vermoeden was dat de koppakking misschien is gaan lekken. Ik heb toen gebeld met het revisiebedrijf welke de motor had gereviseerd en daar werd gezegd dat als de koppakking aan het lekken is dit komt doordat de motor te warm is geworden. Dit bij de garage gemeld en in december nogmaals de auto gebracht voor verdere inspectie. Daar bleek dat inderdaad de lekkage bij de cilinderkop was en hebben we een afspraak gemaakt in Januari om de cilinderkop te demonteren en voor inspectie naar een ander revisie bedrijf te brengen. Daar bleek dat de koppakking inderdaad lek was maar geen scheuren in de kop. Er is toen wel geconstateerd dat er veel slijtage zit op de klepgeleiders en dat de klepseals verhard waren. Ook zijn er twijfels of er wel nieuwe kopbouten zijn gebruikt De motor heeft nu ongeveer 43.000 gedraaid. Dit is slijtage welke nog niet voor mag komen na dit aantal kilometers. Ook de zuigers welke in het blok zitten zijn nog de originele maat. Mijn garage heeft contact opgenomen met het revisie bedrijf en deze blijft volhouden dat de cilinderkop en motor de vorige keer volledig zijn gereviseerd en dat de problemen zijn veroorzaakt door een te warme motor. Volgens hun was dit de vorige keer ook het geval want dat konden ze zien aan de bruine olie in de cilinderkop. Ze hebben foto's mee gestuurd van een gedemonteerd blok waarop een datum staat dat ik de auto alweer 2 maanden in bezit had. Deze foto's staan ook op hun facebook pagina met de vermelding dat het een revisie is van een 1 serie BMW. Die ruilmotor was door hun geleverd en is na 2,5 maand gebruik door hun opnieuw gereviseerd. Het advies van het huidige revisiebedrijf is om de cilinderkop en blok opnieuw te reviseren. Dit omdat er slijtage in de klepgeleiders is welke niet past bij de gereden kilometers en er daardoor twijfel bestaat of het blok de vorige keer echt wel helemaal is gereviseerd. Mijn vraag is het nu kan ik het revisiebedrijf aansprakelijk stellen voor kosten die ik nu moet maken om de motor weer 100% goed te krijgen en welke actie moet ik hiervoor ondernemen?

  6. Brandstofpomp vervangen

    Gevraagd op 28 januari 2019

    Ik moet mijn brandstofpomp vervangen. Ik heb een BMW 320 Coupe E46, bwjr 2003, 170 pk. Ik denk dat deze klus goed zelf te doen is. Ik zie dat een benzineleiding losgekoppeld wordt. Er komt wat benzine uit. Is dat de enige benzine die er uit komt? Moet ik nog met andere dingen rekening houden? Mijn tank is nagenoeg vol.

  7. ESC ofwel DS (Driving Stability)

    Gevraagd op 25 januari 2019

    Vandaag heb ik mijn achter-remblokjes met slijtingsindicator vervangen op mijn 1-serie BMW turbo diesel, bjr 2014. De garage deed een remcontrole op de rollenbank. Toen ging het esc-lampje plotseling branden en gaat niet meer uit. Resetten lukt hun ook niet. Garage heeft ABS gecontroleerd.ABS doet het prima.Garage heeft de remolie vervangen en goed uitgelucht. Wederom geen resultaat. ESC blijft branden...

  8. waar kan ik een thuiskomer en krik kopen voor mijnBMW (218i active tourer)

    Gevraagd op 11 januari 2019

    BMW levert geen reservewiel voor mijn 218i active tourer maar wil er toch wel een. In het bestemde van onder in de koffer past alleen thuiskomer, 135/19 16 of zo.Kunt u mij een richti...

  9. Omwentelingen per seconde

    Gevraagd op 09 januari 2019

    Als ik met mijn BMW X1 op de autoweg 110 km/u rijd dan wijst mijn tachometer 1800 omwentelingen per minuut aan.Als je dat terugrekent naar omwentelingen per seconde dat maken de zuige...

  10. In de kampioen jan '19 pag 25 uitleg elektrisch bereik is onjuist.

    Gevraagd op 07 januari 2019

    Ik rij al 3 jr een BMW i3 en ieder jaar is het bereik in de winter veel lager, en kan inderdaad wel 30% lager zijn. Dit is ook bij een uitgeschakelde kachel!! Het ant...