Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reviseren verstuivers

Vraag gesteld door op 26 maart 2020

Deze week ben ik met mijn Volvo V70 D5 uit 2008 met 284.000km op de teller vanwege een haperende en stotterende motor naar de garage geweest. Daar constateerden zij na uitlezen van de foutcodes en onderzoek dat verstuivers 1 en 5 vervangen moesten worden en 2,3, en 4 hier dicht tegen aanzaten. Op advies van de garage heb ik alle 5 de verstuivers laten reviseren voor een bedrag van ca 1.500 euro

Vandaag de auto opgehaald en na een proefrit van enkele kilometers merkte ik dat de auto nog steeds niet goed liep, sterker nog, de auto kwam zelfs stil te staan. Daarna de ANWB gebeld en deze constateerde na het uitlezen van de foutcodes P0303, dat er een storing zat in cilinder 3. Na verdere controle gaf de bewuste monteur aan dat de contacten van de cilinders erg vuil waren en ook het roetfilter.

Nadat de monteur de contacten had ingespoten, stelde hij dat de verstuivers mogelijk helemaal niet de oorzaak geweest is van de verstoring en dat het reviseren van de verstuivers mogelijk helemaal niet nodig is geweest. Vervolgens kon ik mijn weg hervatten maar de auto blijft slecht lopen.

Nu heb ik wel een aantal vragen nl:

  1. Heeft de garage zelf wel een proefrit gemaakt na het vervangen van de verstuivers?
  2. Heeft de garage wel de juiste storingsprocedure gevolgd en diagnose gesteld? Dus bij een dergelijke storing controleer eerst het roetfilter, daarna de contacten van de cilinders, vervolgens het brandstoffilter enz, enz en uiteindelijk de verstuivers.

Ik twijfel nu ook wel of de reparatie en het reviseren van de verstuivers wel/niet (goed) is uitgevoerd. Hoe of waar kan ik dit nagaan/controleren? Kortom wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw garage heeft ná diagnose 5 verstuivers laten reviseren vanwege een haperende en stotterende motor. U kwam echter na herstel dezelfde dag met pech stil te staan.

Dan lijkt me de conclusie dat de betreffende garage géén uitgebreide proefrit heeft gemaakt en in ieder geval tot een onjuiste of onvolledige diagnose is gekomen. Bij een dergelijke tellerstand kunnen de verstuivers best aan revisie toe zijn maar sluit ik de gevolgen daarvan, zoals een verzadigd roetfilter met de daarbij behorende verschijnselen, niet uit.

Ik begrijp uw twijfel over de gemaakte proefrit en of uw garage wel tot een volledige diagnose is gekomen. Of de verstuivers terecht gereviseerd zijn valt met terugwerkende kracht niet meer aan te tonen maar het mag duidelijk zijn dat de auto terug moet voor nader onderzoek. Wanneer uiteindelijk wél door de juiste diagnose het gebrek verholpen blijkt, pas dan heb je de mogelijkheid in te schatten of en waar de garage steken heeft laten vallen.

Maar op deze ingreep heeft u garantie en moet de auto voor een herkansing terug naar uw garage. Misschien dat u een termijn moet aangeven waarbinnen u verwacht dat men wél met de juiste diagnose komt. Op onze juridische pagina Stappenplan onderhoud en reparatie vindt u alle info hoe u dat het beste kunt aanpakken, eventueel ook schriftelijk met een modelbrief als voorbeeld.

Mocht u er niet naar tevredenheid uitkomen óf weet men technisch niet de vinger op de goede plek te krijgen, kunt u altijd overwegen deze diesel diagnose specialist in te schakelen.