Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijtest Renault Scénic V

31 mei 2024

De volledig elektrische Mégane bleek voor Renault een schot in de roos. Met de nieuwe Scénic proberen de Fransen dat succes voort te zetten: de hedendaagse crossover is in verschillende opzichten een maatje meer.

De nieuwe Renault Scénic lijkt weinig op zijn voorgangers, maar heeft veel weg van de concurrentie: met zijn prijs, binnenruimte en laadsnelheid gaat de Fransman het verschil niet maken. Maar de crossover kan zich wel degelijk onderscheiden met zijn flinke batterijpakket. Bijna 90 kWh voor minder dan 50 mille: dat is een scherpe deal! Afgaand op het Nederlandse verkoopsucces van de elektrische Mégane valt de huidige ontwerpstijl van Renault hier bovendien in de smaak. Zo weet de fabrikant zich alsnog in de kijker te spelen binnen dit overvolle marktsegment.

Type auto en prijs

Hoewel de Renault Scénic oorspronkelijk de toevoeging ‘Mégane’ in de typenaam had staan, hielden de Fransen er bij de introductie van de tweede generatie al mee op om de MPV zo te noemen. Dat er op de achterklep niet meer naar verwezen wordt, wil echter niet zeggen dat alle overeenkomsten met de Mégane zijn verdwenen. Beide Renaults deelden hun bodemgroep al, nu komt daar een volledig elektrische aandrijflijn bij. Bovendien hebben de Mégane en Scénic van voren, maar vooral van binnen veel van elkaar weg.

Dat geldt niet voor de verschuldigde prijskaartjes. De Scénic is er vanaf € 42.470. Da’s dik zes mille méér dan je voor een Mégane kwijt bent, maar die EV heeft standaard maar 40 kWh aan batterijen aan boord plus een 130 pk sterke elektromotor: de Scénic biedt minimaal 60 kWh en 170 pk.

Geen MPV, maar een crossover

De eerste vier generaties van de Scénic werden geadverteerd als ruimtewagens. De fabrikant beschouwt dit vijfde model als een crossover. De Scénic is voortaan een vijfzitter en er komt geen verlengde carrosserievariant van, zoals dat voorheen gebruikelijk was.

Renault mengt zich met de Scénic in een bomvol segment, waar de Tesla Model Y heer en meester is. De mogelijkheid de crossover te bestellen met een maar liefst 87 kWh groot batterijpakket is echter uniek in dit deel van de markt. De fabrieksgarantie bedraagt twee jaar zonder kilometerbeperking op de complete Scénic. Het benodigde batterijpakket komt acht jaar of 160.000 kilometer in aanmerking voor waarborg.

Hoe rijdt de Scénic

In tegenstelling tot wat bij veel elektrische auto’s gebruikelijk is, worden bij de Scénic de voorwielen aangedreven. Er bestaan vooralsnog geen plannen voor een vierwielaangedreven variant, laat staan een benzineversie: de crossover rijdt uitsluitend op stroom. Dat wil niet zeggen dat er niks te kiezen valt: je kunt opteren voor een elektromotor die 170 pk levert of het 220 pk sterke exemplaar uit onze testauto, goed voor achtereenvolgens 280- en 300 Nm koppel. Naar welke aandrijflijn jouw voorkeur ook uit gaat; het trekgewicht blijft met 1.100 kilogram gelijk.

Voor een crossover zit je aangenaam diep achter het stuur. En in tegenstelling tot de Mégane hoef je het stuur niet onnatuurlijk hoog te zetten om het dashboard af te lezen. Onze testauto stond op 20-inch wielen. Een dergelijke bandenmaat wil zich nog wel eens wreken op het gebied van rijcomfort. Maar daar is bij de Scénic geen sprake van; het is opvallend stil aan boord. 

Zware besturing

Het enige dat we hoorden, was een suizend geluid aan de voorzijde van het panoramadak. Aangezien wij kennismaakten met een heel vroeg exemplaar van de semi-terreinwagen, zou het kunnen dat dit bij latere auto’s niet meer speelt. Storender vonden wij de spijkerharde demping van de achteras en de zware besturing rond de middenstand; ongeacht de gekozen mate van ondersteuning moet je de Renault letterlijk door de bocht trékken.

De Scénic is leverbaar met een waslijst aan hulpsystemen, die alleen op de duurste uitvoering allemaal worden meegeleverd. Dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de Renault moeten anders van de optielijst komen, net als de meest uitgebreide vorm van adaptieve cruise control. Daarbij remt de Scénic bijvoorbeeld uit zichzelf af bij het naderen van een rotonde. De crossover onthoudt niet hoe je jouw rijhulp het liefste hebt: je zult iedere rit opnieuw je voorkeuren moeten aangeven. De QR-code op de voorruit is geen verkapte reclame, maar een hulpmiddel voor de nooddiensten, zodat ze eenvoudig kunnen achterhalen hoe ze na een ongeval de stroom moeten uitschakelen.

De Scénic van binnen

Omdat de Scénic er nog maar in één wagenlengte is, zou je kunnen zeggen dat de Renault kleiner is geworden. Dat geldt echter niet voor de beschikbare bagageruimte: die is er met tientallen liters op vooruit gegaan. De kofferbakinhoud is minimaal 545- en maximaal 1.670 liter. Dankzij de uit de kluiten gewassen achterportieren stap je kinderlijk eenvoudig aan boord, waar de beschikbare binnenruimte ook voor iemand met een bovengemiddelde lengte ruimschoots voldoende is.

Dat komt mede dankzij het ingenieuze panoramadak dat tegen meerprijs op de Scénic leverbaar is. Het glas kun je ‘dimmen’: dat scheelt onderdelen, gewicht en kostbare centimeters hoofdruimte. Een ander handigheidje is een ‘slimme’ armsteun, waar twee rubberen houders voor je smartphone of tablet onder schuilgaan. Ook daarvoor moet je echter bijbetalen. 

Groot diep vak

Wat we niet op de optielijst hebben kunnen terugvinden, is een variabele bagagebodem. De Renault mist daardoor een vlakke laadvloer en kent een fikse tildrempel. Een frunk ontbreekt eveneens, maar je kunt jouw laadkabels gelukkig kwijt in een groot diep vak onder de bagagebodem.

Onze testauto was een zogenaamde Esprit Alpine: een uitrustingsniveau dat je alleen kunt bestellen in combinatie met 87 kWh aan accucellen. De betreffende Scénic ziet er daarnaast wat sportiever uit, je profiteert van stoel- én stuurwielverwarming en het interieur bevat tal van blauwe accenten (inclusief de vloerbedekking!). Voor de speciale middenarmsteun en het grote infotainmentscherm - met een besturingssysteem van Google - kun je al vanaf de een-na-goedkoopste uitvoering terecht: dat kost je weliswaar € 2.500 extra, maar da’s een schijntje in vergelijking met de meerprijs van 6.300 euro die je voor de Esprit Alpine-versie verschuldigd bent.

De Scénic en het milieu

Standaard heeft de Scénic 60 kWh aan batterijen aan boord. Zoals gezegd kun je ook kiezen voor een variant met 87 kWh aan accucellen: op papier groeit jouw rijbereik daarmee van 420- naar 625 kilometer. In dat laatste geval kun je de Renault ook sneller opladen, namelijk met 150- in plaats van 130 kiloWatt. Maar met zo’n grote batterij ben je dan alsnog bijna 40 minuten kwijt tijdens een snellaadstop.

Met het grote batterijpakket uit onze testauto zou je in theorie meer dan 600 kilometer moeten kunnen afleggen op één lading stroom. Na een volledige laadsessie konden we volgens de boordcomputer een hoopgevende 521 kilometer afleggen. En dat was dan nog wel in de winter, met buitentemperaturen tussen de 0- en 10 graden. Het gemiddelde praktijkverbruik bleek echter een heel wat minder rooskleurige 19,1 kWh per 100 kilometer. Reken je dat door, dan kom je uit op een rijbereik van tussen de 400- en 500 kilometer. Niet ongewoon in dit deel van de markt, maar dus ook niet uniek.

Voorverwarmde accu’s

Aan een openbaar laadpunt laadt de Scénic met drie fasen. Zolang de infrastructuur het toelaat, kun je de Renault tot 22 kiloWatt per uur naar binnen laten slokken. Om optimaal gebruik te maken van de in de batterij aanwezige energie, beschikt de crossover naast een standaard warmtepomp over verschillende rijmodi en regeneratiemogelijkheden. Het navigatiesysteem houdt uit zichzelf al rekening met laadstops onderweg en verwarmt zelfs de accu’s voor. Voorwaarde is wel, dat je dan rechtstreeks naar een snellader aan het navigeren bent.