Aansprakelijkheid luchthaven
Al lange tijd is er sprake van extreem lange wachttijden op luchthaven Schiphol. Het halen van je vlucht is daarmee een ware uitdaging. Als je dan toch je vlucht mist kun je dan je schade verhalen op de luchthaven? En wat als de luchthaven besluit om vluchten te annuleren?
Wanneer is de luchthaven aan te spreken?
De luchthaven is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de luchthaven. De luchthaven moet zorgen voor een goede gang van zaken op de luchthaven en, voor zover mogelijk, op tijd maatregelen nemen om chaos, vertragingen en annuleringen te voorkomen.
Je mag er als passagier van uitgaan dat je onder normale omstandigheden je vlucht kunt halen als je op tijd op de luchthaven bent. Mis je de vlucht toch? Dan is de oorzaak van belang. Je moet aantonen dat de luchthaven voor deze oorzaak aansprakelijk is. De luchthaven moet verwijtbaar hebben gehandeld (onrechtmatige daad) als gevolg waarvan je de vlucht hebt gemist.
Wat moet je bewijzen?
Je moet bewijzen dat de luchthaven aansprakelijk is op grond van onrechtmatige daad. Je moet aantonen dat van het missen van je vlucht aan de luchthaven te wijten is, bijvoorbeeld door te lange wachttijden bij de door de luchthaven ingeschakelde security check.
Je moet bewijzen wat je schade is. Dat kan het bedrag van de gemiste vlucht zijn, maar ook bijvoorbeeld het hotel waar je nu geen gebruik van kunt maken, je huurauto of andere kosten die nu voor niets zijn gemaakt zoals vervoerskosten. Bewaar bonnen en zorg dat je bewijs hebt van de kosten die je wilt verhalen.
Heb je je vlucht gemist? Dan moet je ook bewijzen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om je vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld je treinkaartje, of maak een foto (+ klok) op het moment van arriveren op de luchthaven.
De luchthaven aanspreken
Stel de luchthaven schriftelijk aansprakelijk voor je geleden schade. Geef hierin aan:
- je persoonsgegevens
- vluchtnummer en datum
- reden waarom je de luchthaven aansprakelijk stelt
- bewijs dat je op tijd aanwezig was en
- bewijs van je schade
Je kunt hiervoor gebruik maken van onze modelbrief.
Rechtsbijstandverzekering
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Leg uw zaak dan ter beoordeling voor aan uw rechtsbijstandsverzekering. Je kunt ook een claim via een claimorganisatie indienen.
Vragen van leden aan ANWB Experts:
De ANWB krijgt veel vragen binnen over de lange wachttijden op Schiphol, zoals:
-
Wat als ik mijn vlucht mis door de lange wachttijden op Schiphol?
-
Door de wachttijden op Schiphol wil ik mijn vlucht annuleren. Mag dat kosteloos?
-
Wat als mijn vlucht door problemen op de luchthaven wordt geannuleerd?
- Vlucht missen door lange wachttijden Schiphol
* Update: Vergoeding gemiste vlucht Schiphol/Eindhoven
Heb je op Schiphol of Eindhoven je vlucht gemist, dan kun je een vergoeding krijgen. De vergoeding kan je claimen als je tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 tijdig op Schiphol/Eindhoven aanwezig was, maar door de lange wachtrijen bij de securitycontrole je vlucht hebt gemist. Je vindt daar ook een link naar het formulier, waarmee je jouw claim kunt indienen.
De regeling geldt niet voor vluchten die zijn geannuleerd of vertraagd zijn. Daarvoor moet je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.
Deel deze pagina