Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stappenplan bij annulering van een vlucht

De vlucht gaat niet door vanwege bijvoorbeeld technische problemen aan het vliegtuig. De luchtvaartmaatschappij regelt een overboeking op een andere, latere vlucht. Op welke vergoeding heb je recht?

1. Wanneer kun je een beroep doen op de Europese Verordening

Het is mogelijk om een beroep te doen op de Europese Verordening wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan:

  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een EU-luchthaven, of
  • vertrek met een lijndienstvlucht of chartervlucht vanuit een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven, maar dan alleen bij een vlucht met een maatschappij die in de EU zijn hoofdvestiging heeft
  • een geldig ticket
  • een bevestigde boeking
  • je bent tijdig ingecheckt

Voldoe je niet aan bovenstaande eisen? Dan is het helaas niet mogelijk om een beroep doen op de Europese Verordening.

2. Verzamel informatie en bewijs

Verzamel zo snel mogelijk informatie en bewijs over de oorzaak van de annulering. De luchtvaartmaatschappij moet kosten die je maakt als gevolg van de annulering vergoeden, zoals kosten voor een hotelovernachting, communicatie met het thuisfront of eten/drinken. Bewaar de bonnen van gemaakte kosten.

3. Waar heb je recht op?

Er is sprake van annulering wanneer de geplande vlucht niet vertrekt. Je hebt recht op:

  • verzorging: kosten van eten/drinken, noodzakelijke communicatie en eventueel een hotelovernachting
  • alternatief vervoer naar de eindbestemming of het geld van het ticket terug
  • een financiële compensatie

Financiële compensatie

Of je recht hebt op financiële compensatie, hangt af van hoe lang vóór de vlucht je bent geïnformeerd over de annulering, en de tijd dat je (met alternatieve vlucht) later of eerder aangekomen bent.

  • Ben je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heb je géén recht op compensatie
  • Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heb je recht op compensatie
  • Ben je 7 dagen of minder voor vertrek geïnformeerd en ben je meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heb je recht op compensatie.

De financiële compensatie bij annulering:

 

Afstand minder dan 1.500 kmAankomsttijd meer dan 2 uur later *€ 250,-
Afstand minder dan 1.500 kmAankomsttijd minder dan 2 uur later *€ 125,-

Afstand binnen EU meer dan 1.500 km of buiten EU van 1.500-3.500 km

aankomsttijd meer dan 3 uur later *€ 400,-

Afstand binnen EU meer dan 1.500 km of buiten EU van 1.500-3.500 km

aankomsttijd minder dan 3 uur later*€ 200,-
Afstand meer dan 3.500kmaankomsttijd meer dan 4 uur later *€ 600,-
Afstand meer dan 3.500kmaankomsttijd minder dan 4 uur later*€ 300,
* in vergelijking met oorspronkelijke vluchtschema.* in vergelijking met oorspronkelijke vluchtschema.* in vergelijking met oorspronkelijke vluchtschema.
 

 

Overmacht

Als de annulering een gevolg is van overmacht heb je geen recht op een financiële compensatie. Je houdt wel recht op verzorging en alternatief vervoer. Van overmacht is sprake als de annulering ontstaat door situaties waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen bijvoorbeeld bij een orkaan, aswolk van een vulkaan of oorlog. Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat er bij onvoorziene technische problemen meestal geen sprake is van overmacht.

4. Aansprakelijk stellen

De luchtvaartmaatschappij die de vlucht zou uitvoeren is in alle gevallen, ook bij een pakketreis, het aanspreekpunt. Deze luchtvaartmaatschappij stel je aansprakelijk via de website of door middel van een brief. Geef aan dat er sprake was van annulering met de datum, vluchtnummer en luchthaven. En wat de hoogte van de compensatie en overige schade is en op welke rekening dit moet worden gestort. Stuur bewijs mee. De luchtvaartmaatschappij moet binnen een redelijke termijn de vergoeding betalen.

Modelbrief annulering Engels
Modelbrief annulering Nederlands
EU-Klachtenformulier

5. Schakel het ECC in

Vertrok je niet van een Nederlandse luchthaven? Dan kan het Europees Consumenten Centrum in sommige gevallen bemiddelen. Dit is kosteloos.

6. Klacht bij Inspectie Leefomgeving en Transport

Weigert de luchtvaartmaatschappij te betalen of de compensatie in geld uit te keren (maar in een korting op de volgende vlucht of een waardecheque), klaag dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De Inspectie registreert klachten over luchtvaartmaatschappijen en als de klacht gegrond is kan ze de luchtvaartmaatschappij berispen. Let op: de inspectie gaat dus niet de compensatie voor jou verhalen.

Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst is het mogelijk een civiele procedure te starten bij de kantonrechter. Dit moet binnen 2  jaar na de probleemvlucht. Het besluit van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport is te gebruiken voor argumentatie in de procedure. 

Bijstand

Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je deze inschakelen om je claim in te dienen.

Ook zijn er luchtvaartclaimorganisaties, zoals EU Claim of Aviclaim, die bijstand kunnen verlenen. Zij doen dit vaak op basis van no cure no pay. Als je gelijk krijgt, ontvangen zij een percentage van de compensatie.

Let op:

Een luchtvaartmaatschappij kan tot 2 weken voor de dag van vertrek de vluchttijden wijzigen of besluiten een vlucht niet door te laten gaan. De indicatieve vluchttijden (de vluchttijden zoals getoond toen je de reis boekte), kunnen dus nog wijzigen. Een dergelijke wijziging tot 14 dagen voor de dag van vertrek moet je als reiziger accepteren. 

De vervaltermijn is 2 jaar. Je moet dus binnen deze 2 jaar een procedure zijn gestart anders vervalt je claim.

Meer informatie:

Rechten vliegtuigpassagiers (achtergrondinformatie)

Website Inspectie Leefomgeving en Transport