Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met een elektrische auto naar Duitsland: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Duitsland

De laadmogelijkheden voor elektrische auto’s zijn in Duitsland prima, zeker langs de grote wegen staan voldoende snelladers. Laden op je bestemming is soms iets lastiger. Vooral buiten de steden zijn er minder publieke laadpunten in Duitsland. Wel kun je op behoorlijk wat plekken gratis (snel)laden!

Dekking

Duitsland kent een groot en goed dekkend netwerk van snelladers. Langs de door Nederlanders veel gebruikte routes richting het zuiden staan veel snellaadstations. Steden met veel snelladers zijn Bremen, Hamburg, Stuttgart, Berlijn en München. Weinig snellaaddekking vind je in Centraal- en Oost-Duitsland. Het (rijke) zuiden van Duitsland is het beste voorzien.

Bekende grote aanbieders van snelladers in Duitsland zijn EnBW, ARAL, EWE, Ionity, Virta en het Nederlandse Allego. De snellaadnetwerken van Ionity en Allego zijn in Duitsland het grootst. Ook Fastned exploiteert stations in Duitsland. Creëer een virtuele kaart met laadpalen in Duitsland met de EV routeplanner.

Publieke laadpunten

In Nederland staan op vrijwel elke straathoek publieke (langzame) laadpalen, in Duitsland is dat nog lang niet zo vanzelfsprekend. Vooral in woonwijken vind je nog nauwelijks publieke laadpunten, waarbij met name het noordoosten van Duitsland flink achterblijft.

Het aanbod van reguliere laadpalen is versnipperd door de organisatiestructuur van de Duitse overheid, met deelstaten en honderden bijbehorende nutsbedrijven of Stadtwerke. Ongeveer 70 procent van deze Stadtwerke zijn aan elkaar gekoppeld via het samenwerkingsverband Ladenetz. Je vindt deze laadpalen vooral bij publieke plekken, zoals overheidsgebouwen, ziekenhuizen en winkelcentra. Check met de ANWB Onderweg App of en waar op je bestemming in Duitsland laadpalen staan.

Vaak zijn de 'stadspalen' simpelweg gratis. Dan heb je geen laadpas of laad-app nodig. Het laden begint als je de laadkabel op de auto en de paal hebt aangesloten, de kabel zal dan vergrendelen. Het stoppen van het laadproces doe je door de kabel aan de autozijde los te koppelen. Het laadpunt ontgrendelt vervolgens automatisch je laadkabel, waardoor je hem weer mee kunt nemen.

Let op openingstijden

Houd bij het gebruiken van deze snelladers rekening met eventuele openingstijden en met de hoge bezettingsgraad van deze palen. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld 's avonds het parkeerterrein met een hek wordt afgesloten. Ook het aangeboden maximale laadvermogen kan verschillen.

In de app van Chargemap kun je deze locaties vinden door te filteren op gratis laadpunten. Filter ook op snelladen, anders laat de app veel niet-toegankelijke laadpunten bij bedrijven zien. Het is sowieso aan te raden meerdere apps te downloaden als je met je elektrische auto op reis gaat, bijvoorbeeld Plugsurfing en NewMotion. 

Laadpassen in Duitsland

De laadpas van ANWB wordt op de meeste netwerken geaccepteerd, zo ook op alle laadpunten die zijn aangesloten bij Ladenetz. Er zijn ook Nederlandse laadpasaanbieders die niet werken met Ladenetz. Als extra Duitse laadpas is daarom de pas van Maingau aan te bevelen. Die wordt op veel Duitse netwerken geaccepteerd, waaronder dus ook Ladenetz.

Kosten ten opzichte van Nederland

  • Hoewel je op sommige plekken nog altijd gratis kunt laden, is het opladen bij de reguliere laadpalen ongeveer dertig procent duurder dan in Nederland.
  • Gemiddeld is het AC tarief bij een reguliere laadpaal rond de 60 cent, bij snelladers liggen deze tarieven nu rond de 85 cent.
  • Diverse laadpas aanbieders bieden verschillende abonnementsvormen die je voor gereduceerde tarieven toegang geven tot alle Duitse laadpunten, zoals de laadpassen van Elli of EnBW...
  • ...Ben je echter alleen op doorreis overweeg dan een abonnement van Fastned, Tesla of Ionity om Duitsland door te reizen. De abonnementskosten van de maandelijks opzegbare abonnementen heb je vaak al binnen 2 tot 3 keer laden terugverdiend waardoor er in één vakantie zomaar tientallen euro's te besparen valt.

Onze oosterburen zijn dol op start- parkeer- en blokkeertarieven en andere uitzonderingen op de normale tarieven. Zo kan het zijn dat je bij laden overdag met 10 cent per minuut aan extra kosten wordt geconfronteerd maar dat dit 's avonds en in het weekend niet geldt. Of dat na 4 uur een toeslag van 5 cent per minuut in rekening wordt gebracht. Ook de meeste snelladers werken met blokkeertarieven, die over het algemeen pas na 1 uur laden in gaan. Check goed de app van je laadpas aanbieder voor de exacte tarieven en voorwaarden, en let ook goed op de aangegeven bebording.

TIP: In veel plaatsen is het laden ’s nachts goedkoper of zelfs gratis, maar soms ook duurder! Check goed de voorwaarden van de partij waarbij jij de laadsessie afrekent. Vooral bij ’s nachts laden zijn tijdstarieven iets om rekening mee te houden. Zo voorkom je nare verrassingen. In populaire toeristische gebieden, zoals de Duitse skigebieden, staan snelladers die dan juist hogere tarieven in rekening brengen. De ANWB maakt het makkelijk, want de tarieven van de ANWB-laadpas zijn ook in het buitenland altijd gebaseerd op het verbruik in kWh.

Tesla

De Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden superchargers en duizenden destination chargers (zoals zij de normale laadpalen noemen), waardoor Tesla-rijders op doorreis in Europa vaak geen tot weinig zorgen hoeven te hebben over het vinden van een laadplek. De Tesla navigeert bij het plannen van de reis automatisch naar de laadstations van het merk. Toch kom je met je Tesla ook op bestemmingen zonder Tesla-laadpunten en is het dus verstandig om je ook als Tesla-rijder voor te bereiden op een reis naar Duitsland. Daarbij is het 'superchargen' voor veel Tesla-eigenaren niet gratis, dus kun je wellicht nog je voordeel doen met de bovenstaande tips.

Ook bestuurders van andere elektrische auto's kunnen tegenwoordig in Duitsland terecht bij de Tesla-superchargers. Bij wijze van proef stelde Tesla in een groot deel van de West-Europese landen namelijk zijn eigen snelladers open voor alle elektrische auto's. Dat betekent dus dat je onderweg net wat meer mogelijkheden hebt om te kunnen snelladen of hyperchargen. Check voorafgaand aan je reis wel in de Tesla-app of de superchargers op jouw route ook opengesteld zijn voor niet-Tesla's, want dat is niet altijd het geval. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je via ons stappenplan voor het laden bij Tesla.

Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla

Wat je verder moet weten

Al komt het weinig meer voor, er zijn nog altijd gebieden waarbij laadpalen nog niet geopend zijn voor roaming (laadpassen van toeristen) en dus een lokaal pasje of lokale app nodig is. De kans dat je ze tegenkomt is klein. Loop je toch tegen zo'n laadpaal aan dan kun je natuurlijk met de aangegeven instructies gaan stoeien, maar dit kan veel tijd kosten. Een kijkje in de app  van bijvoorbeeld Shell Recharge of Plugsurfing vertelt je over het algemeen direct welke laadpalen in de omgeving wél de reguliere laadpassen accepteren en dat is daarom vaak een snellere oplossing.

En let op: op sommige laadlocaties kan het gebruik van een parkeerschijf verplicht zijn.

Voor je elektrische autoreis naar Duitsland moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten, zoals millieustickers, verschillende verplichte uitrusting en eventueel winterbanden.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.