Met een elektrische auto naar Oostenrijk: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Oostenrijk
Elektrisch op zomer- of wintervakantie naar Oostenrijk, kan dat? Natuurlijk! Laadpunten zijn er onderweg genoeg, al is het wel zaak om vooraf even de tarieven te checken. Wij helpen je op weg met de belangrijkste informatie voor je reis naar Oostenrijk.
Snelladen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft een prima snellaadnetwerk met goede dekking. Zelfs met een elektrische auto met een beperkte actieradius kun je vrijwel overal komen. Snelladers vind je vooral langs de hoofdwegen en zijn doorgaans goed aangegeven met borden. De meeste snellaadstations hebben vier laadplekken, maar vaak zijn het er een stuk meer. In rap tempo komen er ook steeds meer CCS-laders bij met een vermogen van 150kW of meer.
Zoals in veel landen is inmiddels ook in Oostenrijk het Tesla netwerk volledig geopend voor alle merken elektrische voertuigen, mits voorzien van een CCS-laadaansluiting. Deze snelladers werken niet met een laadpas, je start en eindigt je laadsessie via de Tesla-app.
Publieke laadpalen in Oostenrijk
Het aantal publieke laadpunten in stedelijke gebieden ligt in Oostenrijk beduiden lager dan in Nederland. Wel zie je veel laadpalen bij populaire toeristische bestemmingen, zoals skigebieden, hotels, campings en winkelcentra. Omdat deze niet altijd door de overheid worden geëxploiteerd is dit een mix van veel verschillende aanbieders met uiteenlopende laadkosten. Check dus zeker even van tevoren je laadapp voor de tarieven.
In Oostenrijk staan ongeveer 13.000 publieke laadpalen. Over het algemeen kan je er vanuit gaan dat je in bewoonde gebieden een laadpaal kunt vinden. In kleinere steden en dorpen vind je laadpalen vooral aan pleinen, op industrieterreinen en bij supermarkten.
Welke laadpas voor Oostenrijk?
De ANWB Laadpas werkt op ongeveer tweederde van het Oostenrijkse laadnetwerk. Er is daardoor altijd wel een voor jouw werkende laadpaal in de omgeving te vinden. Bij de grotere snellaadstations werkt de ANWB laadpas het beste. Wil je een alternatieve laadpas meenemen met ruim 90 procent dekking in Oostenrijk, kies dan voor een lokale laadpas zoals die van Smatrics.
Tips voor elektrisch rijden in de bergen
Oostenrijk is een Alpenland en de wegen gaan soms flink omhoog en omlaag. Houd er rekening mee dat je auto bergop flink meer verbruikt en de werkelijke actieradius flink lager kan liggen dan de boordcomputer aangeeft. Nu win je bergaf weer de nodige energie terug door regeneratie, maar daar heb je niet zoveel aan als je halverwege bergop al stil valt met een lege accu… In bekende wintersportgebieden zijn diverse extra (snel)laadpalen geplaatst, dus tijdig een laadpaal vinden moet geen probleem zijn.
Bedenk ook als je gaat laden of je daarna omhoog of juist omlaag zal rijden. In dat eerste geval kun je je accu het beste vol laden. Ga je vooral naar beneden, dan zal je accu ook flink bijladen door regeneratief remmen. In dat geval is het dus zonde om je accu al vol te laden, je kan je remenergie dan nergens opslaan.
Wat kost laden in Oostenrijk?
Oostenrijkse laadpalen staan bekend om hun hoge tarieven en hun grote prijsverschillen. Dat kan flink in de papieren lopen. Bij het snelladen variëren de tarieven van € 0,55 tot € 1,25 per kWh. Bij reguliere laadpalen lopen de prijzen uiteen van volledig gratis tot ongeveer € 1,- per kWh waarbij het gemiddelde zo rond de 70 cent ligt.
Dat kan schrikken zijn, het is bijna twee keer zo hoog als het gemiddelde Nederlandse tarief. Bovendien is het in Oostenrijk, net als in Duitsland, gebruikelijk dat er ook een tijdsgebonden tarief gerekend wordt. De ANWB adviseert dan ook om altijd vooraf in de app van je laadpaal te controleren wat de daar geldende tarieven zijn. Soms zijn deze tijdsgebonden tarieven zeer hoog. We hebben al diverse laadsessies in Oostenrijk gezien van ruim boven de honderd euro door zulke blokkeertarieven.
Opletten in Wenen voor uitzonderlijk dure laadpalen
De Oostenrijkse provider Wien Energie - vooral actief rondom hoofdstad Wenen - heeft recent haar tarieven verhoogd en rekent nu forse tijdsgebonden tarieven die kunnen oplopen tot 85 cent per minuut voor gewoon laden (AC) en zelfs 1,62 euro per minuut voor snelladen (DC). Drie uurtjes laden aan een gewone laadpaal kost dan al snel ruim 50 euro. Vanwege deze hoge prijzen zal de ANWB Laadpas niet langer werken op de laadpalen van Wien Energie.
Tip: zoek vooraf een betaalbare laadpaal op je bestemming
In de ANWB Laadpas app kun je vooraf de tarieven raadplegen. Zo kun je thuis al nagaan of er toevallig een betaalbare laadpaal in de buurt van je verblijf is, of dat je de laadpaal bij je hotel beter even kunt overslaan. Bij diverse accommodaties met eigen (overdekte) parkeergelegenheid mag je veelal na een vriendelijk verzoek ook via het stopcontact de auto opladen.
Altijd redelijk voordelig: Tesla & Ionity
Heb je geen zin om je in laadtarieven te verdiepen? Tesla en Ionity hanteren vergelijkbare prijzen als hier in Nederland en zijn daarmee in Oostenrijk relatief voordelig. Daarnaast bieden beide aanbieders een maandelijks stop te zetten abonnement dat al bij twee a drie keer per maand laden voordeliger is.
Langere tijd in Oostenrijk: lokale laadpas
Verblijf je langere tijd in Oostenrijk en verwacht je regelmatig publieke laadpalen te gebruiken, overweeg dan de aanschaf van een lokale laadpas. De tarieven van de lokale aanbieders verschillen per regio, dus enig uitzoekwerk is hiervoor wel vereist. In Wenen biedt ‘Wien Energie’ het gunstigste tarief.
Altijd laden in Oostenrijk dankzij een QR-code
Werkt je laadpas onverhoopt niet? Geen paniek: alle publieke laadpalen zijn voorzien van een QR-code waarmee je kunt betalen. Met een Paypal-account of creditcard kun je na het scannen van de QR-code met je smartphone toch laden. Zo kom je in ieder geval niet zonder stroom te staan.
Op doorreis naar of via Oostenrijk
Wie elektrisch op reis gaat naar Oostenrijk komt doorgaans eerst door Duitsland. Kijk daarom ook zeker op onze pagina over elektrisch rijden in Duitsland voor dat eerste deel van je route. Alle elektrische auto’s kunnen op doorreis gemakkelijk laden, vaak zelfs zonder de snelwegen te verlaten. Omdat de dekking van Nederlandse laadpassen in Duitsland beter is dan in Oostenrijk én omdat de (snel)laadtarieven in Duitsland lager zijn dan in Oostenrijk zouden wij voor de grens nog een keertje laden.
Tip: Vergeet voor je elektrische reis naar Oostenrijk niet de gebruikelijke praktische zaken, zoals tolbadges en milieustickers voor specifieke steden. Dat geldt natuurlijk ook voor andere landen die je eventueel doorkruist met je elektrische auto zoals Italië of Kroatië.
Deel deze pagina