Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zomerbandentest 2024

Bandenmaat 215/55 R17 onder de loep

Voor de zomerbandentest hebben we dit jaar de bandenmaat 215/55 R17 onder de loep genomen. Deze bandenmaat komt veel voor onder de populaire middenklasse SUV’s. Voorbeelden zijn de Audi Q2, Fiat 500X, Seat Ateca, Skoda Karoq en Suzuki Vitara. Wij kozen als testauto voor de VW T-Roc.

De testresultaten

Van de 16 geteste banden scoren er 3 goed (4 sterren), die zijn zeer aan te raden. Daarna volgt een groep van 12 banden met 3 sterren. Deze banden hebben tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) op enkele testonderdelen en scoren als eindoordeel (ruim) voldoende. Deze banden zijn veilig en kunnen we aanraden. 

Dan is er nog één band die 2 sterren scoort en die we beperkt aanraden. In dit geval is het een band die op rijeigenschappen en veiligheid tot de 4 besten uit de test behoort. Maar de slijtage is, volgens onze normen, te hoog. De beperking is dan ook dat we deze band alleen aanraden voor mensen die niet zo veel kilometers per jaar op zomerbanden rijden.

Tips bandenmaat 215/55 R17W

  • Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor één van de banden met 4-sterrenbeoordeling. 
  • Wie een wat hogere slijtage voor lief wil nemen, is goed af met de Vredestein.
  • Wie optimale prestaties onder droge omstandigheden wil, moet de Continental, Michelin, Kumho of Dunlop hebben.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kan kiezen voor de Kumho of de Debica.
  • De meest duurzame band uit de test is de Goodyear, met vlak daarachter de Michelin. Daarachter komen de Semperit, de Hankook en de Bridgestone.
  • De banden met de beste slijtvastheid uit de test zijn de Kumho en de Goodyear, maar ook de Continental en de Michelin scoren heel erg goed en gaan dus lang mee.
  • Als we een prijs per kilometer berekenen op basis van aanschafprijs, levensduurverwachting in kilometer en brandstofverbruik, dan zijn de Kumho, daarna de Sailun en dan de Hankook de voordeligste opties.
  • Let er bij aanschaf op dat alle vier de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT-code) hebben, zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
  • Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn. De DOT-code geeft de productiedatum van een band aan in de code ww/jj (dus 0623 in de ovalen cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023).
  • Koop de nieuwste modellen om van technische doorontwikkeling te profiteren.
  • Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model en type.
  • Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) de bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
  • Wissel de positie van de banden iedere 10.000 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee.

Waarom testen we banden?

Als je aan nieuwe banden toe bent, kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen, heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of reviews) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek, wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft, totdat het in een noodsituatie ineens te laat is. Met onze bandentests kunnen we dit soort zaken wél in kaart brengen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.

Dit is hoe we testen:

Klik hier voor meer informatie over hoe we testen.

Profieldiepte

Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte, wat ten gunste komt aan de vermindering van de hoeveelheid slijtagedeeltjes. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben.

Zomerbanden én all seasonbanden getest

Vorig jaar, met het 50-jarig bestaan van het bandentest programma, hadden we iets bijzonders: 50 banden in één bandenmaat in de test. Dit jaar hebben we weer iets bijzonders: we hebben én zomerbanden én all seasonbanden getest. 

De zomerbanden publiceren we nu, eind februari. De all seasonbandentest is nog niet helemaal afgerond, want deze banden draaien na het zomerbandentestprogramma ook mee in het winterbandentestprogramma. Maar ook die test nadert zijn einde en op 25 juni a.s. publiceren we de nieuwste all seasonbandentest. 

Dus twijfel je tussen nieuwe zomerbanden of toch all seasonbanden, dan moet je nog even geduld hebben. Weet je al dat je zomerbanden wilt, dan hebben we nu een hoop nieuw advies en informatie voor je. De winterbandentest volgt eind september weer.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop nu
Winterhulpjes voor de auto 

Van anti-ijsdeken en ruitenontdooier tot acculader, starthulp en sneeuwkettingen! Is jouw auto al winterklaar?

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.