ANWB Parkeren

ANWB Parkeren

  • Géén registratiekosten
  • Ledenvoordeel op transactiekosten
  • Je betaalt achteraf
  • Met app of telefoon
  • Ook interessant voor ondernemers
Gratis registreren

ANWB Parkeren
Parkeren met de ANWB Onderweg app of met je mobiel (i.s.m. Yellowbrick)

Exclusief voor jou als lid

Nooit kleingeld bij de hand? Geen idee hoe lang je wilt parkeren? Of nog erger een parkeerboete? Dan is ANWB Parkeren de oplossing voor jou.  Als ANWB-lid parkeer je sneller, makkelijker en voordeliger met behulp van je mobiele telefoon. Dit noemen we bricken en als ANWB lid doe je dat met ledenvoordeel. Je betaalt  het parkeergeld achteraf en alleen voor de tijd die je daadwerkelijk hebt geparkeerd. Via een app op je mobiel kun je heel makkelijk het parkeren starten, stoppen en betalen. Makkelijk en voordelig dus.

De voordelen van ANWB Parkeren

  • Te gebruiken met iedere mobiel* (bellen of via de ANWB Onderweg App)
  • Gratis registratie (normaal € 10,- ) en lage transactiekosten (ANWB ledenvoordeel op tarieven van Yellowbrick)
  • Parkeer je niet, dan betaal je niets
  • Je betaalt alleen de werkelijke parkeertijd**
  • Achteraf betalen via je bankrekening of ANWB Creditcard
  • Parkeren in meer dan 140 steden en 100 Q-Park garages en P&R terreinen met de gratis P+Pas

*Heb je geen iPhone, Android of Windows Phone smartphone? Dan kun je  ook bellen naar een speciaal telefoonnummer. 

**Bij ANWB Parkeren betaal je parkeertarieven zoals deze door de gemeente zijn bepaald, en daarnaast nog transactiekosten (27 cent voor starten en stoppen). Het gaat om parkeerbelasting, je betaalt dus evenveel parkeergeld als bij de automaat. Toch ben je al snel goedkoper uit met ANWB Parkeren:
- Je betaalt alleen voor jouw parkeertijd. Hierdoor loop je dus niet het risico dat je van te voren teveel parkeergeld betaalt of te weinig en hierdoor een boete riskeert.
- ANWB Parkeren rekent automatisch het voordeligste tarief. De kosten zijn nooit hoger dan die van een dag- en/of avondkaart. Wanneer je dus langer geparkeerd staat, schakelt ANWB Parkeren over op een voordeliger dagtarief.

Gratis registreren

Bekijk de video


Zo eenvoudig werkt ANWB Parkeren

  • Meld je gratis aan voor ANWB Parkeren.
  • Nadat je je  hebt aangemeld ontvang je binnen enkele dagen:
    - De gegevens waarmee je kunt inloggen op je persoonlijke ANWB Parkeren pagina.
    - Eén zwarte kaart (P+ pas) voor het gebruik van parkeerfaciliteiten van Q-Park (deze dien je voor gebruik te registreren via je persoonlijke ANWB Parkeren pagina).
  • Je kunt nu parkeren in één van de bij ANWB Parkeren aangesloten steden.

Gratis registreren

Parkeren met de ANWB Onderweg app

  • Heb je een Android, iPhone of Windows Phone dan kun je op basis van GPS locatie eenvoudig parkeren met de ANWB Onderweg app.
  • Gebruik de inloggegevens die je hebt ontvangen na je registratie.
  • Controleer de parkeerzone die automatisch wordt weergegeven. Is dit niet de juiste zonecode? Voer deze dan handmatig in.
  • Druk op start om de parkeeractie te starten.
  • Op dezelfde manier kun je de parkeeractie ook stoppen.

Ben je geregistreerd en wil je het bricken gemakkelijk en gratis uitproberen? Dat kan!

Bekijk de onderstaande video hoe je in de zone 999999 (6 x 9) gratis kan oefenen met mobiel parkeren.

Parkeren met je mobiele telefoon

  • Je start het parkeren door te bellen naar 088-2742536 (lokaal parkeertarief).
  • Toets de zonecode van de parkeerautomaat in en sluit af met een #
  • De zonecode staat vermeld op het blauwe P-bord boven de parkeerautomaat.
  • Je stopt het parkeren door te bellen naar 088-2742536 (lokaal parkeertarief).
  • Je kunt met 2 verschillende telefoonnummers transacties starten en stoppen voor dezelfde gebruiker. Je mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien je een 2e auto bezit, kan je het beste een extra gebruiker toevoegen. 

Betalen

  • Je betaalt alleen voor de tijd die je werkelijk hebt geparkeerd.
  • Je betaalt via automatische incasso of (ANWB) creditcard
  • Je  parkeerkosten worden achteraf wekelijks afgeschreven (voor zakelijke klanten is dit maandelijks).
  • Via je persoonlijke ANWB Parkeren pagina heb je direct inzage in je  parkeertransacties.

Zo werkt de P+ pas bij Q-Park garages

  • Je rekent bij Q-Park garages in kleinere tariefstappen af, in de meeste gevallen per euro.
  • Tenminste twee dagen voor gebruik van de P+ pas dien je deze eenmalig online te activeren. Dit kun je  doen via je persoonlijke pagina.
  • In- en uitrijden:
  • Steek je P+ pas in de creditcard lezer (dit systeem registreert tijdstip van in- / uitrijden).
  • Neem je P+ pas eruit.
  • De slagboom wordt geopend.
  • Bij het verlaten van de garage registreert het systeem het tijdstip van uitrijden en berekent je parkeerkosten.

In deze steden kun je profiteren van de voordelen van ANWB Parkeren

Handleiding

Alles nog eens rustig nalezen? Download dan één van onderstaande folders.

Folder ANWB-leden (pdf)

Folder zakelijk (pdf)

Zakelijk

ANWB Parkeren voor ondernemers


Voordelig zakelijk parkeren
Als ondernemer ben je al snel voordeliger uit met ANWB Parkeren zakelijk. Je betaalt alleen voor je parkeertijd, waardoor je niet teveel betaalt en je boetes voorkomt. Bovendien rekent ANWB Parkeren automatisch het voordeligste tarief, dus de kosten zijn nooit hoger dan die van een dag- en/of avondkaart. Op straat betaal je parkeerbelasting, dit tarief is bij ANWB Parkeren hetzelfde als bij de automaat.

Alle voordelen van ANWB Parkeren 

  • Exclusief voor ANWB leden: géén registratiekosten (normaal €10,-)
  • Alle parkeerkosten maandelijks op 1 factuur, met btw-specificatie
  • Profiteer van btw-voordeel bij Q-Park
  • Keuze uit een abonnement óf betalen per parkeertransactie
  • Onbeperkt aantal kentekens koppelen aan één account

Meer informatie over zakelijk parkeren voor ZZP en MKB

Al lid van ANWB voor de Zaak?
Gratis registreren voor ANWB Parkeren

Nog geen lid van ANWB voor de Zaak?
Word hier lid van ANWB voor de Zaak

 

Veelgestelde vragen

Alle vragen en antwoorden ANWB Parkeren in een pdf brochure (om te printen).
ANWB Parkeren FAQ brochure (pdf)

  • Kan iedereen zich registeren voor ANWB Parkeren?

    Alle leden van de ANWB (particulier en ANWB voor de Zaak) die willen parkeren op straat en Q-Park garages kunnen zich registreren voor ANWB Parkeren.

  • Ik heb bij het registreren een verkeerd kenteken/mobiel telefoonnummer opgegeven!

    Als u tijdens het registreren een fout heeft gemaakt kunt u, nadat u de kaarten heeft ontvangen, deze gegevens eenvoudig wijzigen via uw Mijn ANWB Parkeren op anwbparkeren.nl.

  • In welke steden kan ik ANWB Parkeren gebruiken?

    Voor ANWB Parkeren werkt de ANWB samen met Yellowbrick. Wilt u in één oogopslag zien in welke gemeente u op welke manier ANWB Parkeren kunt gebruiken? Bekijk het overzicht met alle steden.

  • Kan ik voor elke auto ANWB Parkeren gebruiken?

    Voor elke auto waarmee u op straat wilt parkeren met ANWB Parkeren geldt dat u het kenteken op Mijn ANWB Parkeren moet registreren. In de Onderweg app of via Mijn ANWB Parkeren kunt u op elk moment van de dag uw kenteken kosteloos wijzigen.

  • Hoe ziet de parkeercontroleur dat ik wel betaald heb?

    De controleurs zien door het ingeven van uw kenteken of er een parkeertransactie voor het desbetreffende voertuig bestaat.

  • Is parkeren op straat met ANWB Parkeren goedkoper dan parkeergeld betalen via de parkeerautomaat?

    Bij ANWB Parkeren betaalt u evenveel parkeerbelasting als bij de automaat. De meeste mensen gooien echter vooraf vaak teveel geld in de automaat. U kunt bij ANWB Parkeren snel goedkoper uit zijn, u betaalt namelijk alleen voor de daadwerkelijke parkeertijd.

  • Wat zijn de parkeertarieven van ANWB Parkeren?

    U betaalt de parkeertarieven zoals die door de gemeenten vastgesteld zijn. De tarieven worden vermeld op de parkeerautomaten. Naast deze kosten betaalt u per parkeeractie €0,27 transactiekosten. Bij een abonnement betaalt u per week een vast bedrag en kunt u daarvoor ongelimiteerd transacties maken.

  • Kan iedereen ANWB Parkeren aanvragen en gebruik maken van de voordelige tarieven?
    Alle ANWB leden kunnen ANWB Parkeren aanvragen. Nog geen lid van de ANWB? Vraag nu een lidmaatschap aan voor uzelf of als ondernemer. Bent u geen lid dan kunt u helaas geen gebruik maken van de voordelige tarieven die gelden voor ANWB leden.

  • Maakt het uit met welk mobiel telefoonnummer ik bel?
    Ja, het is noodzakelijk dat u belt met een mobiel telefoonnummer dat u aan uw gebruikersaccount heeft gekoppeld. Anders zal het Yellowbrick systeem het nummer niet herkennen en dus niet accepteren. U kunt het telefoonnummer op elk moment wijzigen op Mijn ANWB Parkeren. Er kunnen maximaal twee telefoonnummers aan een gebruiker worden gekoppeld. Uw mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien u een 2e auto bezit, kunt u het beste een extra gebruiker toevoegen. Als u via de ANWB Onderweg app transacties maakt, is het telefoonnummer irrelevant. U maakt de transactie dan immers via het internet van de telefoon.
  • Moet ik mijn nummerherkenning aanzetten?

    Om te parkeren met ANWB Parkeren dient uw nummerherkenning geactiveerd te zijn.

  •  Kan ik met meerdere mobiele nummers gebruik maken van ANWB Parkeren?

    U kunt alleen telefonisch een transactie starten en stoppen met een telefoonnummer dat u aan uw gebruikersaccount heeft gekoppeld. U kunt maximaal twee telefoonnummers aan een gebruiker koppelen. U kunt dan met beide telefoonnummers een transactie maken voor een voertuig. Als u een mobiel telefoonnummer heeft of als u een ander nummer wilt gebruiken kunt u dit op uw persoonlijke pagina wijzigen. Uw mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien u een 2e auto bezit, kunt u het beste een extra gebruiker toevoegen.

 

 

 

  • Ik heb een boete gekregen terwijl ik wel stond aangemeld, wat moet ik doen?

    Erg vervelend dat je een boete hebt gehad. Maar is deze wel terecht? Controleer eerst in onze app of in Mijn ANWB Parkeren je transactiegegevens:
    - Het kenteken
    - De zonecode
    - De tijd van de bekeuring

    Een bezwaarschrift indienen
    Komen onze transactiegegevens met die op de boete overeen, dien dan een bezwaarschrift in bij de gemeente. Een uitdraai of printscreen van je ANWB Parkeren-transacties geldt als voldoende bewijs. De afhandeling van een naheffing is een zaak tussen de parkeerder en gemeente in kwestie. ANWB Parkeren mag hierin niet bemiddelen.

  • Werkt mijn P+ pas nog wel?

    Het zou kunnen zijn dat uw P+ pas is gedemagnetiseerd door bijvoorbeeld uw mobiele telefoon (Blackberry), een speaker of de magnetische sluiting van uw telefoonhoesje. Als de problemen aanhouden kunt u een nieuwe pas bestellen via Mijn ANWB Parkeren op anwbparkeren.nl onder 'Mijn kaarten'.

  • Wat doe ik als ik mijn P+ pas ben verloren?

    Als u uw P+ pas bent verloren dient u deze te (laten) blokkeren via uw Mijn ANWB Parkeren of via de Customer Service van Yellowbrick. De pas is dan vanaf de volgende dag niet meer te gebruiken in de parkeergarage.

  • P+ pas verloren tijdens een lopende transactie?

    Als u tijdens een parkeertransactie bij Q-Park de P+ pas verliest en uw pasnummer niet weet (of kunt achterhalen) bent u genoodzaakt een verloren kaart te kopen. Meldt u zich dan bij de beheerder van de garage of, indien deze er niet is, via de informatiebutton bij Q-Park. Bel vervolgens tijdens kantooruren met Customer Services om de transactie de volgende dag bij Q-Park te laten stoppen. Weet u uw P+ pas nummer wel, dan kan Q-Park uw transactie stoppen via de informatiebutton bij de terminal.

  • Waarom zie ik bij mijn Q-Park transacties geen starttijd?

    De transacties gemaakt met de P+ pas worden door Q-Park hetzelfde afgehandeld als een creditcard transactie. Er wordt alleen een bedrag en een eindtijd doorgegeven aan Yellowbrick. Hierdoor wordt er geen starttijd en duur vermeld in de transactie.

  • Krijg ik ook sms'jes als ik de P+ pas gebruik?

    Als u parkeert met de P+ pas bij Q-Park worden er geen sms'jes verzonden!

  • Welk nummer moet ik bellen om te parkeren met mijn mobiel?

    Wanneer u ANWB Parkeren wilt starten of stoppen via de mobiele telefoon, dan belt u 088-274 25 36 (Lokaal tarief*)
    * Plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon. 

  • Kan ik een transactie alvast starten voordat de parkeertijd ingaat?

    U kunt een transactie na 00:30 uur alvast telefonisch starten voor de komende dag. De transactie zal dan starten wanneer de parkeertijd in de desbetreffende zone ingaat. Als u besluit de transactie ook voor het begin van de parkeertijd te stoppen, dan wordt er voor deze transactie het minimum aan transactiekosten gerekend.

  • Waarom moet ik een zonecode intoetsen als ik een transactie wil starten?

    Aan de zonecode herkent het Yellowbrick systeem het tarief en de geldende parkeertijden in het desbetreffende gebied. U vindt de zonecode op het blauwe bord boven de parkeerautomaat.

  • Als ik de transactie vergeet te stoppen, wat zijn dan de consequenties?

    Op straat blijft de transactie doorlopen tot het einde van de parkeertijd in die zone.*
    Aan het einde van de parkeertijd wordt de transactie automatisch beëindigd. Als extra optie bieden we de SMS Reminder Service aan. Door gebruik te maken van deze service wordt u via een sms (€ 0,35 per ontvangen bericht) herinnerd aan de lopende transactie. Twijfelt u of de transactie is gestopt, dan kunt u dit in de Onderweg app of telefonisch checken. Ook kunt u op Mijn ANWB Parkeren controleren of de transactie nog loopt. Hier kunt u de transactie gelijk ook eenvoudig stoppen.
    * voor Leiden geldt dat transactie automatisch pas de volgende dag stopt. Dit is op verzoek van de gemeente Leiden zo ingesteld.

  • Wanneer wordt een transactie door het systeem automatisch gestopt?

    Als u met ANWB Parkeren parkeert wordt de transactie automatisch aan het einde van de parkeertijd gestopt. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als u in een zone staat waar er maar één uur geparkeerd mag worden, de zogenaamde 1-uurszones. Besluit u binnen het uur te stoppen, dan kun u uiteraard de transactie wel stoppen. Informatie over de parkeerduur vindt u op de automaat. U dient voor het gebruik van ANWB Parkeren op de hoogte te zijn van de regels in de desbetreffende zone.

  • Hoe lang mag ik maximaal parkeren?

    Informatie over de regels in de zone waar u parkeert staat op de parkeerautomaat. U dient op de hoogte te zijn van deze regels voordat u in de zone met ANWB Parkeren. Zo zijn er bijvoorbeeld zones waar u 1 uur voor € 0,10 mag parkeren, de transactie wordt dan automatisch gestopt.

  • Als de parkeertijd in een zone eindigt, stopt de parkeertijd dan automatisch of moet ik zelf de transactie stoppen?

    Het systeem zal de transactie in dat geval aan het einde van de parkeertijd automatisch stoppen.*
    In een 1-uurszone wordt uw parkeertijd na 1 uur ook automatisch gestopt door ons systeem. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de regels in een bepaalde parkeerzone.
    *In opdracht van de gemeente Leiden loopt de parkeertijd in deze stad tot het einde van de volgende dag door.

  • Waarvoor gebruik ik het Calamiteiten/Noodnummer?

    Als uw batterij van uw mobiele telefoon leeg is of als uw mobiel is zoekgeraakt kunt u een transactie stoppen via het Calamiteiten/Noodnummer: 0900 - 2007999 (20 eurocent per gesprek). Belangrijk is dus dat u van te voren weet wat uw pincode is, deze vindt u op Mijn ANWB Parkeren. Hier kunt u de pincode ook eventueel wijzigen.

  • Wat is Mijn ANWB Parkeren?

    Hier kunt u uw gegevens bekijken en aanpassen. Onder 'Mijn transacties' kunt uw transacties terugvinden. Ook kunt u transacties starten en stoppen via de functie 'Internet parkeren'. U logt in met het per e-mail toegezonden klantnummer en wachtwoord. Eenmaal ingelogd kunt u het wachtwoord wijzigen.

  • Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord kwijt ben?

    Klik op ‘wachtwoord vergeten’ nadat u op het tabblad 'Mijn ANWB Parkeren' heeft geklikt. Houd hiervoor wel uw klantnummer bij de hand. Dit klantnummer heeft u per e-mail gekregen na registratie en staat ook op de factuur vermeld. Er wordt vervolgens een e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat bij ons bekend is met een link om uw wachtwoord aan te passen.

  • Mijn ANWB Parkeren is geblokkeerd, kan ik nu nog parkeren via internet?
    Na drie keer een fout wachtwoord te hebben ingevoerd, wordt uw account voor 1 uur geblokkeerd. Dit gebeurt uit veiligheidsoverwegingen. Het 'Internet Parkeren' kan in deze gevallen een uur lang niet meer gebruikt worden. Ook de Customer Service kan geen transacties meer starten of stoppen.

    De enige mogelijkheid tot starten van een transactie is dan nog telefonisch of via de Onderweg app, mits er een telefoonnummer aan het gebruikersnummer is gekoppeld.

  • Hoe kan in mijn kenteken wijzigen?

    U kunt een kenteken wijzigen op Mijn ANWB Parkeren. Als u klikt op "Mijn kaarten" krijgt u uw kaart(en) te zien. Vervolgens kunt u kiezen voor wijzigen, hier kan het kenteken dat gekoppeld is aan de gebruiker gewijzigd worden. Als u een transactie start via de ANWB Onderweg app of internet kunt u bij het starten van de transactie direct het kenteken overschrijven.

  • Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

    Indien u geen gebruik meer wenst te maken van ANWB Parkeren, dient u uw account op te zeggen. U doet dit door een mail te sturen naar afmelden@yellowbrick.nl onder vermelding van uw klant- en kaartnummer(s). Wij zullen uw account dan per direct voor u afmelden.
    Indien u een abonnement heeft zijn er twee weken opzegtermijn, ingaande vanaf de eerst volgende maandag.
    Als u voor een langere periode geen gebruik van ANWB Parkeren zult maken kunnen we uw account ook tijdelijk afmelden. Het account kan daarna weer worden geactiveerd om weer te kunnen parkeren. 

  • Hoe neem ik een abonnement?

    Als u per week meerdere transacties maakt, kan een abonnement al snel voordeliger zijn. Via uw persoonlijke pagina 'Mijn ANWB Parkeren' onder 'Mijn lidmaatschap' kunt u een abonnement aanvragen, u betaalt dan niet meer per transactie, maar een vast bedrag per kaart per week.

  • Hoe werkt een abonnement?

    * Een abonnement is niet verplicht maar een mogelijkheid.
    * Per account kunt u één servicevorm kiezen, of u neemt een abonnement óf u betaalt per keer dat u parkeert (transactiekosten).
    * Als u een abonnement heeft houdt dat in dat u per week een vast bedrag betaalt en geen transactiekosten meer betaalt.
    * Deze abonnementskosten betaalt u per per week. Stel dat u twee gebruikersaccounts heeft  dan betaalt u per week tweemaal de abonnementskosten.
    * Deze kosten worden samen met uw parkeerkosten geïncasseerd, u vindt ze terug op uw factuur.

  • Hoe betaal ik mijn parkeergeld?

    Particuliere klanten betalen maandelijks via automatische incasso of dagelijks via een creditcard (Visa Card of MasterCard). Zakelijke klanten kunnen ook maandelijks betalen via automatische incasso of dagelijks via een (ANWB) creditcard (VISA MasterCard).

  • Ik heb een betalingsherinnering ontvangen, wat nu?

    Indien wij bericht krijgen dat een bedrag niet geïncasseerd kan worden wordt dezelfde dag per e-mail een betalingsherinnering verzonden. U dient dan binnen 7 dagen na de dagtekening het geld over te maken naar het rekeningnummer dat op de brief staat. Vergeet uw klantnummer niet in de beschrijving te vermelden! Uw account wordt daags na het mislukken van de incasso tijdelijk op inactief gezet. Zodra uw betaling is verwerkt door onze administratie wordt uw account automatisch weer geactiveerd en kunt u weer starten met parkeren! De verwerking van een handmatige betaling duurt twee tot drie werkdagen.

  • Kan ik een factuur opgestuurd krijgen?

    ANWB Parkeren wordt uitgevoerd door Yellowbrick. Yellowbrick werkt met het systeem E-Billing. Dit houdt in dat Yellowbrick de facturen via de mail verstuurt. Facturen kunnen dan ook niet per post worden opgestuurd. Indien u een kopie van een nota gemaild wilt hebben dan kunt u dat opvragen via de Customer Service.

  • Waarom wordt er geen btw over het parkeergeld geheven?

    Parkeergeld is al een vorm van belasting. Daarom wordt hier geen btw over geheven. Over de registratie-, transactie- en kaartkosten wordt wel 21% btw geheven. Hetzelfde geldt voor de parkeerkosten in Q-Park garages. U betaalt voor het gebruik van ANWB Parkeren per parkeertransactie of op basis van een weekabonnement. De bedragen zijn inclusief btw voor particulieren en exclusief btw voor ondernemers.

  • Ik krijg de melding dat mijn account geblokkeerd is, wat nu?

    Indien wij bericht krijgen dat een bedrag niet geïncasseerd kan worden wordt dezelfde dag per e-mail een betalingsherinnering verzonden en uw account geblokkeerd. U dient dan binnen 7 dagen na de dagtekening het geld over te maken naar het rekeningnummer dat op de brief staat. Vergeet uw klantnummer niet in de beschrijving te vermelden!

    Uw account wordt daags na het mislukken van de incasso tijdelijk op inactief gezet. Zodra deze is verwerkt door onze administratie wordt uw account automatisch weer geactiveerd en kunt u weer parkeren! De verwerking van een handmatige betaling duurt twee tot drie werkdagen.

    Voor optimaal gebruik van ANWB Parkeren is het dus belangrijk dat er genoeg geld op uw rekening staat. U dient ook wijzigingen in uw betalingsgegevens tijdig aan te passen op Mijn ANWB Parkeren. Zo merken we dat klanten vaak vergeten  hun creditcardgegevens aan te passen bij het krijgen van een nieuwe kaart.

    Indien u na de herinnering niet op tijd betaalt, zal de niet betaalde parkeerbelasting worden verhoogd met  € 10,- administratiekosten. Indien u daarna nog in gebreke blijft zal het dossier worden overdragen aan de EDR Incasso.

  • Hoe reserveer ik een parkeerplaats bij Schiphol?

    U maakt online rechtstreeks een reservering bij Park and Fly. Hiermee zorgt u ervoor dat u er een parkeerplek voor u is gereserveerd. ANWB Parkeren in samenwerking met Yellowbrick kan deze reservering niet namens u maken. U maakt de reservering door hier te klikken. U komt dan in een speciaal voor Yellowbrick klanten aangemaakte reserveringsmodule. Nadat u een reservering heeft gemaakt en uw reservering gecontroleerd is, ontvangt u een bevestiging per e-mail. Het kan een paar uur duren voor dat u deze bevestiging per e-mail ontvangt.

  • Wat is de zonecode?

    De zonecode is groot afgebeeld bij de locatie van Park and Fly.
    (U start de transactie pas wanneer u daar met de auto aankomt, niet eerder!)

  • Hoe kan ik mijn reservering bij Park and Fly wijzigen/annuleren?

    Als uw reis wijzigt en u uw reservering wilt omzetten of annuleren belt u met de Customer Service van Park and Fly/Holiday Cars op het nummer: 0252-343212.

    Als uw terugvlucht wijzigt waardoor u eerder of later terug komt met een andere vlucht, neem dan zo snel mogelijk contact op met Park and Fly op het nummer: +31 (0) 20 65 37 544.

    Geef aan dat het om een boeking via Yellowbrick gaat!

  • Ik moet steeds mijn klantnummer en wachtwoord opnieuw invoeren?

    Als u niet handmatig uitlogt, blijft u in de ANWB Onderweg app ingelogd na de eerste keer inloggen. Er zijn een paar toestellen op de markt waar de inloggegevens niet worden onthouden. Vanaf versie 2.3 zal het klantnummer onthouden worden op die toestellen. Excuses voor het ongemak.

  • Moet ik de app open laten staan tijdens de transactie?

    Nee, u kunt de app sluiten en open laten staan als actieve app. Logt u niet uit. U moet dan weer inloggen om uw transactie te kunnen stoppen. In het openingsscherm van de Onderweg app kunt u tijdens de transactie zien hoeveel minuten u al parkeert. 

  • Is GPS parkeren ook mogelijk met de Apple iPad?

    De ANWB Onderweg app werkt ook op de iPad met 3G, maar is niet geoptimaliseerd. De app is vooral voor de iPhone en Android telefoon.
  • Hoe kom ik aan het wachtwoord voor de app?

    Het wachtwoord voor de ANWB Onderweg parkeer app is hetzelfde als het wachtwoord dat u voor Mijn ANWB Parkeren gebruikt.

  • Waarvoor gebruik ik de zwarte P+ pas die ik heb ontvangen?

    In uw welkomstpakket heeft u een zwarte P+ pas ontvangen. Met deze pas kunt u betalen bij Q-Park garages en hoeft u niet in de rij te staan voor een betaalautomaat.

  • Hoe werkt de zwarte P+ pas bij Q-park garages?

    Bij het inrijden van een Q-Park garage steekt u uw P+ pas in de creditcard lezer. Het systeem registreert het tijdstip van inrijden. Bij het uitrijden steekt u uw P+ pas in de kaartlezer. Het systeem registreert het tijdstip van uitrijden en berekent uw parkeerkosten. De slagboom gaat open en u kunt uitrijden. De gemaakte parkeerkosten worden achteraf verrekend.

  • Problemen met de P+ pas bij de slagboom?
    Heeft u problemen met de P+ pas bij de slagboom, bijvoorbeeld een foutmelding of de kaart wordt niet gelezen? Gebruik dan de intercomknop. De medewerker van Q-Park zal direct helpen. De medewerker kan de lopende transactie stoppen en in de meeste gevallen kan er ook een transactie gestart worden aan de hand van het nummer op de pas.

  • Over het welkomstpakket

    Heeft u ANWB Parkeren aangevraagd? Binnen enkele dagen ontvangt u een welkomstpakket met daarin standaard 1 zwarte P+ kaart te gebruiken bij Q-Park garage en een ANWB Parkeren folder. Lees de instructies in de folder over hoe u uw gegevens kunt koppelen aan uw account goed door. Dit is nodig om gebruik te kunnen maken van onze dienst.  

    Per email heeft u ook een bevestiging ontvangen van uw registratie. In de deze mail vindt u uw klantnummer. Via de bijgevoegde link in de email kunt u een wachtwoord aanmaken om uw account te activeren.
    U kunt 28 dagen gebruik maken van deze link, na deze periode dient u een nieuwe link aan te vragen met behulp van uw klantnummer. Op Mijn ANWB Parkeren kunt u o.a. uw parkeertransacties bekijken of uw gegevens wijzigen. Bewaar uw klantnummer goed!

  • Ik weet niet zeker of ik kan starten

    Controleer of uw kenteken(s) en 06-nummer(s) juist vermeld staan in uw persoonlijke Mijn ANWB Parkeren omgeving en plaats vervolgens uw gele pasje achter de voorruit.

  • Ik kan niet inloggen

    Klikt u hier als u problemen heeft met inloggen op de app of Mijn ANWB Parkeren.

  • Ik heb geen pasje(s)
    In de Mijn ANWB Parkeren omgeving kunt u heel eenvoudig pasjes (en hoesjes) bijbestellen. Nadat u hebt ingelogd, klikt u op ‘Mijn kaarten’ en dan op ‘Bestellen’.

U kunt ANWB Parkeren gebruiken voor meerdere voertuigen of gebruikers. Hieronder treft u per parkeervorm een uitleg:

  • Ik parkeer op straat door te bellen

    U kunt met twee verschillende telefoonnummers transacties starten en stoppen voor hetzelfde gebruikersaccount. Uw mobiele telefoon kan maar aan één gebruiker tegelijk gekoppeld zijn. Indien u een tweede auto bezit, kunt u het beste een tweede gebruiker toevoegen.
    Extra gebruikers kunt u toevoegen op Mijn ANWB Parkeren onder 'Kaart/Gebruiker'.

  • Ik parkeer op straat met de app

    U kunt ook transacties maken via onze gratis iPhone en Android app. Met onze app start en stopt u de parkeertransactie. U kunt in de app direct het kenteken wijzigen of, als u meerdere accounts heeft, kiezen voor welke gebruiker u een transactie wil starten!
    Meer informatie: ANWB Parkeren: Zo werkt het

  • Meerdere accounts?
    U kunt meerdere accounts nemen bij ANWB Parkeren (bijvoorbeeld zakelijk en particulier gescheiden). Als u telefonisch transacties wilt starten en stoppen houd dan rekening dat het telefoonnummer waarmee u wilt gaan parkeren in één account tegelijk kan voorkomen.

  • Mijn parkeertransactie is gestart in een onjuiste zone, hoe kan dit?

    Bij het starten van de transactie is de zonecode niet correct of onvolledig aangeleverd vanaf je telefoon. Hierdoor is een bestaande code van een andere plaats doorgekomen en daarmee is de transactie opgestart. Bij het telefonisch starten van de transactie worden de zonecode en de stad waarin je parkeert herhaald in de bevestigingstekst van 'het bandje'. Een onjuist ingetoetste zonecode kan je eventueel wijzigen via het telefoonmenu. Deze optie om de zonecode extra te controleren stel je zelf in via Mijn ANWB Parkeren (log in, klik op 'Mobiel' en kies 'Toevoegen'). Iedere gestarte transactie dient ANWB Parkeren af te dragen aan de gemeente. De parkeerbelasting is officieel afgenomen, want hij staat geregistreerd bij de gemeente. Wij zijn dan ook genoodzaakt deze door te belasten aan de klant.

  • Wat is de zonecode check?

    Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het parkeren start. Er wordt dan om een bevestiging van de zonecode gevraagd om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken. Je stelt zonecode check in via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.

  • Hoe gebruik ik de testzone?

    Wil je testen of je klaar bent om telefonisch te parkeren? Dat kan! Maak een testtransactie in de gratis zone 99999. Volg de stappen hieronder.
    - Bel naar 088-2742536
    - Toets de zonecode 99999 in en sluit af met een hekje
    - Luister het bandje af en bevestig je keuze

    Vergeet de transactie niet te stoppen.
    - Dat doe je door hetzelfde nummer te bellen
    - Luister het telefoonmenu af en bevestig het stoppen
    - Nadat je de bevestiging hebt afgeluisterd kun je ophangen

Je transactiekosten zijn €0,-

Je hebt een betalingsherinnering van ons ontvangen maar je betaalt met een creditcard. Hoe kan dat? Er zijn 2 oorzaken; je limiet is bereikt of je hebt onlangs een nieuwe creditcard ontvangen. In het laatste geval kloppen de kaartgegevens die je ooit bij ons hebt ingevoerd niet meer.

Hoe los ik dit op?
Je maakt het openstaande bedrag op de betalingsherinnering over met het kenmerk zoals in de betalingsherinnering omschreven en voert de gegevens van de nieuwe creditcard in op Mijn ANWB Parkeren (inloggen met je klantnummer).
Je kunt binnen 2 dagen weer bricken.

  • Moet ik mijn vraag over ANWB Parkeren aan Yellowbrick of de ANWB stellen?

    ANWB Parkeren is een product van de ANWB dat in samenwerking met Yellowbrick is ontwikkeld. Yellowbrick is degene die de dienst uitvoert en ook alle vragen over het parkeren op straat beantwoord.
    Contact via: Customer Services Yellowbrick , Tel: 0900-2006999 (€0,45 per gesprek) , ma t/m woe van 08.30 – 17.30 uur (do t/m vrij tot 21.00 uur), zat van 11.00 - 16.00 uur , e-mail: anwbparkeren@yellowbrick.nl
    Wanneer je problemen, suggesties en wensen hebt betreffende de ANWB Onderweg App, dan kan je een e-mail sturen naar anwbonderwegapp@anwb.nl.
  • Moet ik mijn vragen over de P+ pas en Q-Park garages aan Yellowbrick of Q-Park stellen?

    De afhandeling van vragen en opmerkingen met betrekking tot een Q-Park parkeerfaciliteit ligt bij Q-Park. Denk hierbij aan vragen over lopende transacties en locatie specifieke vragen over bijvoorbeeld openingstijden en doorrijhoogte van de parkeerfaciliteit.

    Q-Park Customer Desk
    Antwoordnummer 1125
    6200 VB Maastricht
    Tel: 0900-4466880 (op werkdagen van 08:00 tot 18:00 bereikbaar, 45 eurocent per gesprek)
    info@cs.q-park.nl

    Vragen en opmerkingen over het gebruik van de P+ pas worden door Yellowbrick afgehandeld. Denk hierbij aan vragen over de factuur, het bestellen van extra passen en de berekening van het tarief.

  • Indien ik vragen heb over het afgeschreven bedrag wat moet ik dan doen?

    Wij adviseren u eerst de nota te controleren aan de hand van 'Mijn ANWB Parkeren' op uw persoonlijke pagina. Mocht u daarna alsnog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Customer Service Yellowbrick via: anwbparkeren@yellowbrick.nl



Handige links:

Gratis aanmelden ANWB Parkeren
Meest gestelde vragen
Inloggen op je persoonlijke ANWB Parkeren pagina
Wachtwoord vergeten
Tarieven
ANWB Onderweg app

Andere leden bekeken ook