Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Betalen en als het even niet uitkomt

Betalen

Je hebt 28 dagen de tijd om je factuur te betalen.

  • Op de factuur staat de datum vóór wanneer wij de betaling ontvangen moeten hebben.
  • Je kan het zelf overmaken of via iDEAL betalen achter Mijn ANWB.
  • Is je betaalwijze automatische incasso dan staat op de factuur de datum omstreeks wanneer wij de contributie via de bank zullen incasseren.

Betalingsregeling

Als je de factuur voor je Wegenwachtpakket inclusief ANWB-lidmaatschap even niet kunt betalen, dan kun je daar een betalingsregeling voor aanvragen in Mijn ANWB. Hoe gaat dat in z’n werk:

  • We spreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen.
  • Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
  • Je ontvangt een bevestiging van de regeling.
  • Vijf dagen voor elke termijn ontvang je van ons bericht dat de nieuwe termijn betaald moet worden.
  • Je moet het wel zelf overmaken. Doe het op tijd, want als je een termijn niet nakomt, vervalt de regeling en moet je weer het totale – resterende – bedrag in één keer betalen.

Als je vordering is overgedragen aan één van onze incassopartners kun je niet meer via ons een regeling treffen. Zowel Payt als TKB Incasso bieden echter ook deze mogelijkheid. Je kunt hiervoor inloggen op de portal van de partij waarvan je bericht hebt gekregen. Bij Payt vraag je het aan via de knop ‘betalingsregeling’ en bij TKB via de knop ‘gespreid betalen’.

Betaalachterstand - herinneringen

Hebben wij op genoemde datum nog geen (complete) betaling ontvangen of als de automatische incasso is mislukt, herinneren we je hier drie keer aan.

  1. Bij de eerste herinnering krijg je nog 7 dagen de tijd om te betalen.
  2. Vanaf de tweede herinnering mogen wij onze dienstverlening opschorten totdat wij je betaling ontvangen hebben.
  3. De derde herinnering is tevens de Ingebrekestelling – we brengen € 6,- incassokosten in rekening.

Betaalachterstand - incasso

Als we na drie betalingsherinneringen je betaling nog niet ontvangen hebben, zullen wij verdere incassomaatregelen treffen. Je krijgt nog de kans om het openstaande bedrag aan ons te betalen, maar het zal zijn opgehoogd met incasso- en bijkomende kosten:

  • Wij maken hiervoor gebruik van Payt software (herkenbaar aan het Payt logo).
  • De incassokosten kunnen, op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten, oplopen tot 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 40,-.
  • Ook overige bijkomende kosten, zoals een deel van de BTW (dat wij niet kunnen verrekenen), alsmede en wettelijke rente over het openstaande bedrag komen dan voor je rekening.
  • De eerder in rekening gebrachte € 6,- van de ingebrekestelling komen wel te vervallen.
  • Betaal je nog niet, dan zullen we incassobureau TKB inschakelen. Dat kan betekenen dat er meer kosten, zoals gerechtskosten, ook voor je rekening gaan komen.

Maandelijks betalen

Je kunt Wegenwacht Nederland, Europa en Plus Service ook per maand betalen. Je hoeft het maar aan te geven in Mijn ANWB. Heb je inmiddels al een factuur ontvangen? Neem dan contact op met ons Leden Service Center. Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.

Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze betaalfrequentie: de maandelijkse premie wordt automatisch geïncasseerd en je ontvangt de administratieve communicatie via e-mail.

Veelgestelde vragen

Is je vraag nog niet beantwoord? Lees hieronder de veelgestelde vragen over de betalingsregeling en -achterstand.

Staat je vraag er niet bij? Bekijk alle veelgestelde vragen.