Betalen en als het even niet uitkomt
Betalen
Je hebt 28 dagen de tijd om je factuur te betalen.
- Op de factuur staat de datum vóór wanneer wij de betaling ontvangen moeten hebben.
- Je kan het zelf overmaken of via iDEAL betalen achter Mijn ANWB.
- Is je betaalwijze automatische incasso dan staat op de factuur de datum omstreeks wanneer wij de contributie via de bank zullen incasseren.
Betalingsregeling
Als je de factuur voor je Wegenwachtpakket inclusief ANWB-lidmaatschap even niet kunt betalen, dan kun je daar een betalingsregeling voor aanvragen in Mijn ANWB. Hoe gaat dat in z’n werk:
- We spreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen.
- Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag.
- Je ontvangt een bevestiging van de regeling.
- Vijf dagen voor elke termijn ontvang je van ons bericht dat de nieuwe termijn betaald moet worden.
- Je moet het wel zelf overmaken. Doe het op tijd, want als je een termijn niet nakomt, vervalt de regeling en moet je weer het totale – resterende – bedrag in één keer betalen.
Als je vordering is overgedragen aan één van onze incassopartners kun je niet meer via ons een regeling treffen. Zowel Payt als TKB Incasso bieden echter ook deze mogelijkheid. Je kunt hiervoor inloggen op de portal van de partij waarvan je bericht hebt gekregen. Bij Payt vraag je het aan via de knop ‘betalingsregeling’ en bij TKB via de knop ‘gespreid betalen’.
Betaalachterstand - herinneringen
Hebben wij op genoemde datum nog geen (complete) betaling ontvangen of als de automatische incasso is mislukt, herinneren we je hier drie keer aan.
- Bij de eerste herinnering krijg je nog 7 dagen de tijd om te betalen.
- Vanaf de tweede herinnering mogen wij onze dienstverlening opschorten totdat wij je betaling ontvangen hebben.
- De derde herinnering is tevens de Ingebrekestelling – we brengen € 6,- incassokosten in rekening.
Betaalachterstand - incasso
Als we na drie betalingsherinneringen je betaling nog niet ontvangen hebben, zullen wij verdere incassomaatregelen treffen. Je krijgt nog de kans om het openstaande bedrag aan ons te betalen, maar het zal zijn opgehoogd met incasso- en bijkomende kosten:
- Wij maken hiervoor gebruik van Payt software (herkenbaar aan het Payt logo).
- De incassokosten kunnen, op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten, oplopen tot 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 40,-.
- Ook overige bijkomende kosten, zoals een deel van de BTW (dat wij niet kunnen verrekenen), alsmede en wettelijke rente over het openstaande bedrag komen dan voor je rekening.
- De eerder in rekening gebrachte € 6,- van de ingebrekestelling komen wel te vervallen.
- Betaal je nog niet, dan zullen we incassobureau TKB inschakelen. Dat kan betekenen dat er meer kosten, zoals gerechtskosten, ook voor je rekening gaan komen.
Er zijn drie manieren om te reageren:
- Via een reply op de ontvangen e-mail.
- Via de link in de e-mail ‘het online dossier van de zaak’ en laat een bericht achter.
- Of via www.factuurinzien.nl. Om in te loggen heb je het toegestuurde zaaknummer en pincode nodig. Voor de veiligheid wordt ook altijd naar je postcode en huisnummer gevraagd.
Er zijn twee manieren om te reageren:
- Via de website van TKB. Om op de website te komen, heb je een account nodig – dat maakt TKB voor je aan. TKB stuurt je een dossiernummer en wachtwoord waarmee je kunt inloggen.
- Of via een e-mail aan: ANWBleden@tkb.nl
Maandelijks betalen
Je kunt Wegenwacht Nederland, Europa en Plus Service ook per maand betalen. Je hoeft het maar aan te geven in Mijn ANWB. Heb je inmiddels al een factuur ontvangen? Neem dan contact op met ons Leden Service Center. Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn.
Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze betaalfrequentie: de maandelijkse premie wordt automatisch geïncasseerd en je ontvangt de administratieve communicatie via e-mail.
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord? Lees hieronder de veelgestelde vragen over de betalingsregeling en -achterstand.
In principe sturen we alleen een herinnering als je nog niet hebt betaald. Maar het is altijd mogelijk dat je het openstaande bedrag vlak voor onze herinnering hebt overgemaakt, waardoor je deze ten onrechte hebt gekregen. Ook kan de automatische betaling zijn mislukt.
Kijk altijd even in Mijn ANWB of er nog een openstaande factuur staat. Is dat niet het geval, dan kun je de herinnering negeren. Staat er nog wel een bedrag open? Dan kun je dit makkelijk betalen via internetbankieren of de iDEAL-link in Mijn ANWB.
Wij sturen nooit zomaar een aanmaning of ingebrekestelling. Eerst krijg je minstens één herinnering. Het is mogelijk dat we de factuur en herinnering naar een verkeerd (mail)adres hebben gestuurd, waardoor je ‘m nooit hebt ontvangen. In Mijn ANWB kun je je gegevens controleren en zo nodig aanpassen.
Ook kun je in Mijn ANWB je openstaande facturen inzien en direct betalen.
Staat je vraag er niet bij? Bekijk alle veelgestelde vragen.
Deel deze pagina