Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Toyota Yaris Cross versus Citroën C3 Aircross

Helemaal van nu

Compacte crossovers zoals de Toyota Yaris Cross en Citroën C3 Aircross zijn heel populair en helemaal van nu. Het zijn betaalbare, kleine gezinsauto’s met een extra stoer uiterlijk. Welke moet je hebben?

De Kia Stonic, de Volkswagen T-Cross, de Seat Arona, de Ford Puma, de Renault Captur, de Peugeot 2008, de Opel Mokka… Allemaal zijn dat concurrenten van onze twee testauto’s, de Toyota Yaris Cross en deze Citroën C3 Aircross. Wat al deze auto´s gemeen hebben is dat ze handzaam en zuinig zijn, dat ze slimme gebruiksmogelijkheden hebben en dat ze betaalbaar zijn.

Prijzen en uitrusting

Wat dat betaalbaar betreft: dat is natuurlijk maar net wat je er onder verstaat. Auto’s zijn tegenwoordig hartstikke duur. Een instap Toyota Yaris Cross kost vanaf € 24.850 voor een normale benzineversie, of een private lease prijs van 379 euro. Maar wil je er eentje die zuinig is en waardevaster, dan kom je terecht bij een hybrideversie en die is er vanaf € 26.750. De testauto is zo’n hybride uitvoering en ook nog eens een flink aangeklede First Edition-versie. Daar betaal je 29.450 euro voor! Bij Citroën zien we hetzelfde. De instapversie van de C3 Aircross kost € 23.970 of 385 euro per maand in de private lease, en onze rijk uitgevoerde testauto – een Shine – komt op € 31.830. Door wat extra’s is dit exemplaar zelfs ruim 35 mille! Een hybrideversie, zoals bij de Yaris Cross, is er van deze Fransoos niet. Je kan ‘m alleen met een benzinemotor krijgen. Er is ook geen mild-hybride met een grotere startmotor die hier en daar wat elektrische hulp biedt. Daar laat Citroën in deze tijd een steek vallen. Dat er in dit deel van de markt veel potentiële klanten zijn blijkt wel uit de moeite die de merken zich hebben getroost om iets goeds en onderscheidends neer te zetten. Zo lijkt deze Yaris Cross qua uiterlijk helemaal niet op z’n gewone broer. Toyota heeft echt z’n best gedaan om er een andere auto van te maken. De Citroën C3 Aircross kun je in maar liefst 70 verschillende kleurcombinaties samenstellen! De uitrusting is voor beide auto’s heel volwassen zolang je niet voor de instapper kiest. Doe je dat wel dan heb je bij de Toyota bijvoorbeeld niet eens een radio of een stroompunt achterin.

Verbruik

Het zal dus geen verassing zijn dat de Citroën een testverbruik haalt van 1 op 15,4 (de fabriek geeft 1 op 16,4 op). Best oké, maar ook niet meer dan dat. De Toyota kwam tijdens de testweek tot liefst 1 op 21,6. Dat lijkt er meer op! De C3 Aircross heeft een 1,2 liter driecilinder met turbo en intercooler. Hij is er met naar keuze 110 of 130 pk. Wij rijden met de sterkste versie in combinatie met een zestraps automaat. Met die fraaie techniek en die 130 pk verwacht je dat je lekker kan opschieten, maar niets is minder waar. Je moet de aandrijflijn in de sportstand zetten om te profiteren van de trekkracht van de krachtbron terwijl de auto toch maar 1.180 kilogram weegt. Zondert de sportstand schakelt de bak namelijk heel snel naar een hogere versnelling om brandstof te sparen. Het voelt allemaal wat gezapig aan. De motor is behoorlijk rumoerig, vooral op de snelweg. Op sommige versies kun je knop krijgen met diverse rijstanden voor modder en sneeuw en zo. Das best handig maar verwacht niet dat je er echt het terrein mee in kunt. Het blijft gewoon een voorwielaandrijver.

Rijgedrag

Het rijgedrag van de C3 Aircross is prima. Maar het is wat minder comfortabel dan je van een Citroën zou verwachten. Op de C4 en de C5 past het merk een heel fraai veersysteem toe dat hobbels zijdezacht wegfiltert. Deze compacte crossover heeft echter een normaal onderstel. Op korte oneffenheden voelt dat toch een beetje stoterig – het kopieert enigszins het wegdek. Wat wel help in het comfort zijn de speciale stoelen. Daarin zit een soort traagschuim zoals ook in dure matrassen zit. En dat voelt heerlijk aan.

De rijbeleving in de Toyota Yaris Cross is een stuk minder gezapig. Ook hier een driecilinder motor, maar dan een anderhalve liter zonder turbo. Die werkt samen met een elektromotor en het geheel wekt maximaal 116 pk op en 120 Nm. Het is vooral dankzij de onderlinge samenwerking van die twee motoren, dat de Yaris Cross lekker levendig en vlot aanvoelt. Hij heeft bovendien een CVT automaat zodat je niet hoeft te schakelen. De motor is wel goed hoorbaar en je hebt vooral op de snelweg flink last van windgeruis rond de buitenspiegels. Omdat dit een volwaardige hybride is kun je de auto ook in een volledig elektrische modus zetten. En je kunt de automaat in stand B(rake) zetten zodat hij remenergie omzet in stroom. Los daarvan heb je ook nog de rijstanden eco, normal en sport. Besturing en weggedrag zijn dik in orde. Het onderstel filtert hobbels mooi weg en als je een keer wat steviger de hoek omgaat reageert de auto daar prettig en voorspelbaar op terwijl hij toch 9 centimeter hoger op z’n wielen staat dan een gewone Yaris. Helaas bieden de stoelen weinig zijdelingse steun waardoor je je schrap zet tegen de middenconsole.

Veiligheid, ruimte en uitrusting

Wat altijd op de Toyota Yaris Cross zit is een automatische airco en een zeer uitgebreid pakket actieve rijhulpsystemen. We noemen een rijstrookassistent, een noodstopsysteem dat voetgangers en fietsers herkent, óók in het donker, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control. De hybrideversie heeft altijd een automaat. En vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je ook altijd een achteruitrijcamera – al is de resolutie van het beeld wat aan de karige kant. Onze testauto heeft dan ook nog Apple Carplay en navigatie. Zo’n uitrusting was een jaar of vijf geleden voor dit type auto nog ondenkbaar. Wat niet zo goed is geregeld, is de instap achterin deze Toyota. De achterdeuren gaan maar een klein stukje open en je moet je dan ook nog door een kleine doorgang persen. Zit je eenmaal dan heb je niet echt veel beenruimte. De hoofdruimte is trouwens wel goed. Voorin is het een stuk ruimer. Een groot, duidelijk afleesbaar infotainmentscherm en een digitaal instrumentarium. Alleen het zicht schuin naar achteren is echt slecht en de zittingen van de stoelen zijn nogal kort.

De Citroën C3 Aircross is één van de ruimste auto’s in dit deel van de markt. Het is allemaal wat breder en ruimer. De achterbank kun je verschuiven en de hoek van de leuning kun je veranderen. Ook voorin vind je een fijne zitplek. De testauto heeft zelfs een head up display. Het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen maar is niet de snelste dat we kennen. Waarin de Toyota de Citroën dan weer in verslaat is de standaard veiligheidsuitrusting. Bij de Citroën kun je alleen op deze duurste Shine-versie voor 400 euro een noodstopinstallatie voor voetgangers krijgen, dat dan in een pakket zit met een botswaarschuwing en een grootlicht assistent. Verkeersbordherkenning en een rijstrookassistent zijn wel standaard maar de Toyota heeft bijvoorbeeld ook adaptieve cruise control.

Bagageruimtes

Tot slot de bagageruimtes. Die is bij beide auto’s heel behoorlijk. De Toyota Yaris Cross komt tot een keurige 397 liter met de bank op z’n plek en 1.097 liter met alles weg geklapt. De rugleuning is in twee delen neerklapbaar en in sommige versies zelfs in drie delen. Aan de trekhaak mag 750 kg dus de (elektrische) fietsen kunnen gewoon mee. De hoedenplank kun je heel handig opvouwen. We zeiden het al, de Citroën C3 Aircross is een van de ruimste in z’n klasse en dat blijkt ook op dit testonderdeel. Dankzij de verschuifbare achterbank is er 410 tot 520 liter bagageruimte met de verstelbare achterbankleuning overeind. Klap je die weg dan is er liefst 1.289 liter ruimte. Tegen meerprijs kun je dan ook nog de leuning van de passagiersstoel helemaal wegklappen om lange spullen te vervoeren. Het trekgewicht bedraagt 840 kg. Bij beide testauto’s is er geen vlakke laadvloer al kun je tegen meerprijs wel een verstelbare laadbodem krijgen in de Citroën.

Conclusie

In het drukbevochten deel van de markt waarin deze Toyota Yaris Cross en Citroën C3 Aircross zich bevinden, komt het aan op de details. Beide testauto’s rijden prima en zijn praktisch. De Citroën is vooral ruim en heeft een verschuifbare achterbank, maar voordat je hem echt op smaak hebt gebracht is ie ook best duur. De Toyota is ook niet echt goedkoop maar is bij een gelijke uitrusting toch net wat goedkoper, wat vooral ook komt door de standaard zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting. Bovendien is de Japanner een stuk zuiniger in brandstofverbruik en heeft een garantietermijn van 5 jaar tegen 2 jaar voor de Citroën. Daarom  wint de Toyota Yaris Cross deze vergelijking.

Hier vind je de solotest van de Citroën C3 Aircross

Hier vind je de solotest van de Toyota Yaris Cross