Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijtest Skoda Kodiaq

19 april 2024 Ruim… ruimer… Kodiaq

Ben je op zoek naar veel ruimte, dan is de Skoda Kodiaq je beste vriend. Zowel qua bagage- als binnenruimte kun je voor dit geld niets groters krijgen. Daarbij zijn de rijeigenschappen, het rijcomfort en de standaarduitrusting dik in orde. Toch zouden we wel even wachten totdat de plug-in hybride zijn opwachting maakt.

De belastingregels rond de PHEV zijn op het moment van schrijven aan verandering onderhevig - de BPM wordt waarschijnlijk hoger, hoewel nog niks officieel vaststaat - maar puur qua aandrijflijn voldoet de PHEV beter dan de 1.5 MHEV. Heb je ook de Volkswagen Tiguan op je shortlist staan als vijfzitter? Ga dan zeker ook met deze Kodiaq proefrijden. Dat kan je namelijk duizenden euro’s schelen!

Ruimer en frisser

De Kodiaq is het grootste model dat Skoda te bieden heeft. En groot is ie – sterker nog, hij is nóg groter en ruimer dan zijn voorganger. Deze tweede generatie van de Kodiaq is nu bijna 4 meter 76 lang. Hij is ook wat lager geworden – 2 centimeter om precies te zijn - en dat heeft het uiterlijk goed gedaan. De vorige Kodiaq was toch een beetje een brave vierkante doos, maar dankzij de subtiel aflopende daklijn ziet hij er nu wat smakelijker uit.

Ook de neus ziet er frisser uit en lijkt wat lager. Waar de oude Kodiaq een bobbel in de motorkap had, vinden we nu een brede inkeping op die plek. De grille staat wat meer rechtop. Ook de achterzijde oogt dynamischer dankzij een doorlopende strip en de iets anders vormgegeven achterlichten.

Twee smaken

De Skoda Kodiaq is sinds 2016 op de markt. Inmiddels zijn er wereldwijd maar liefst 850.000 stuks van verkocht. Deze nieuwste versie is er aanvankelijk in twee smaken: als First- en als Business Edition, voor respectievelijk € 44.990 en € 47.990. Ga je private leasen, reken dan op ongeveer 750 euro per maand.

Aandrijving en standaarduitrusting

De aandrijving blijft voorlopig beperkt tot één mild hybride 1.5 TSI, goed voor 150 pk. De standaarduitrusting bestaat uit onder meer een zeventraps DSG automaat, verwarmde voorstoelen, druk/draaiknoppen met meerdere functies en een 10-inch infotainmentsysteem. De Business-editie heeft een iets groter 13 inch infotainmentsysteem met navigatie, adaptieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en een elektrisch bedienbare achterklep. Er mag altijd 1.800 kilogram aan de trekhaak

Nou is de mild hybride aandrijving ten opzichte van het vorige model weliswaar een stap voorwaarts want die was er alleen met een gewone 1.5 benzinemotor. Maar is dat genoeg om deze grote SUV relevant te maken? Want er is nogal wat concurrentie. Denk aan de onlangs vernieuwde Mazda CX-5, aan de Renault Austral en Espace (zevenzitter), aan de Citroën C5 Aircross en natuurlijk uit het eigen VAG-concern – de nieuwe Volkswagen Tiguan (is er trouwens niet meer als Tiguan Allspace zevenzitter).

De Skoda Kodiaq van binnen

Deze Kodiaq zeker heeft een gigantische hoeveelheid binnenruimte. Met de achterbank op z’n plek heb je maar liefst 910 liter bagageruimte. Dat is écht giga-veel. En als je de bank wegklapt heb je ruim 2.105 liter bagageruimte wat 75 liter meer is dan voorheen. Bij de zevenzitter heb je met de derde zitrij op z’n plaats nog altijd een keurig 345 liter.

Skoda zou Skoda niet zijn als er niet de nodige handigheidjes te vinden zijn. Zo zitten er lampjes in de achterklep zelf. Als die openstaat verlicht je zo de straat – wat slim is want als de auto volgeladen is heb je niks aan de lampjes die in de auto zitten. Ook handig zijn deze houders-met-klitteband waarmee je een boodschappentas klem kun zitten. En hier zitten haakjes om tassen aan vast te maken. De rolhoes om de bagage mee aan het zicht te onttrekken kun je opbergen onder de vloer, want in de dubbele bodem is daarvoor een uitsparing gemaakt. Dat wil zeggen, als je de dubbele bodem als extra hebt besteld want standaard zit die er niet in. En dan heb je een hoge tildrempel en een ongelijke laadvloer.

Deze nieuwe Kodiaq is langer geworden dan z’n voorganger maar ook lager. Maar dat laatste heeft geen negatieve invloed gehad op de hoofdruimte. Er is meer dan voldoende hoofdruimte, ook als je pakweg 1 meter 90 bent. De beenruimte is ronduit indrukwekkend. De bank is ook nog eens verschuifbaar waarbij je zelfs in de voorste stand nog genoeg beenruimte heb. De rugleuning van de bank is verstelbaar.

Twee keer draadloos mobieltje opladen

En dan voorin. Het eerste dat opvalt is hoe netjes het allemaal is afgewerkt en dat er mooie materialen zijn gebruikt. Dingen als deze ambient lighting geven ‘m dat toefje chic. Deze testauto heeft een Head Up display (projecteert rijgegevens in de voorruit zodat je je ogen op de weg kunt houden). Dat kost 450 euro extra. De twee schermen zijn lekker groot en goed afleesbaar en kennen we uit diverse andere VAG-producten. Standaard wordt een borsteltje meegeleverd waarmee je de schermen schoonhoudt. In deze middenconsole vind je bekerhouders die instelbaar zijn in diameter.

Behalve het aanraakscherm heeft deze Kodiaq gelukkig ook fysieke knoppen – dat bedient namelijk het snelst. En die zijn in dit geval extra slim want je bedient er meerdere functies mee. De linkerknop is voor de temperatuurregeling, maar als je ’m ingedrukt houdt gebruik je de sync-functie. De middelste is zelfs naar wens te programmeren. In de testauto zit hieronder de volumeknop, nog een keertje drukken en het wordt de inzoomknop voor de navi, nog een keertje drukken en het is de klimaatbediening. Ook handig: je kunt standaard draadloos 2 mobiele telefoons opladen. En wat is dan vaak de klacht? Dat je telefoon zo heet wordt. En dus heeft deze oplaadplek luchtkoeling.

Hoe rijdt de Skoda Kodiaq?

De 1.5 MHEV krachtbron is goed voor 150 pk. Hij is uitgerust met een startgenerator die wat hulp biedt bij het wegrijden of versnellen. De motor heeft tevens cilinderuitschakeling en beide zaken moeten het brandstofverbruik binnen de perken houden. Puur qua trekkracht zou je natuurlijk het liefst een dikke diesel in een auto als deze willen. Maar dat kun je in deze milieubewuste tijden en met de Haagse regelgeving wel vergeten. Skoda produceert weliswaar een dieselversie maar die komt niet naar Nederland. Ook een tweeliter TFSI-benzineversie wordt wel gebouwd, maar komt niet naar ons land.

Hamvraag is dus: is deze 1.5 MHEV sterk genoeg om de grote Kodiaq een beetje van z’n plaats te krijgen? Ik moet zeggen: het is best oké maar nog wat meer kracht zou best welkom zijn, zeker als je met vier mensen en bagage onderweg bent. Ik vermoed dat de krachtbron er dan best stevig aan moet trekken. Wat opvalt is hoe mooi stil het aan boord is. Kleine klacht betreft de hendel van de cruise control: die zit aan de stuurkolom achter het stuurwiel en dat is een onhandige plek omdat je het op de tast moet bedienen.

De 7 traps DSG-automaat schakelt zoals bekend razendsnel en begrijpt goed wat er van hem wordt gevraagd. Je bedient de automaat trouwens voortaan met een hendel aan de stuurkolom in plaats van op de middenconsole. Dat is gedaan zodat er in de middenconsole nu extra bergruimte is.

Rij- en stuurgedrag zijn dik in orde. De besturing is voor het type auto netjes direct en biedt voldoende gevoel. Verder valt op dat deze Kodiaq iets minder zacht is geveerd dan z’n voorganger. Hij is nog steeds comfortabel maar korte oneffenheden worden wat steviger opgevangen dan voorheen. Verder is de zitpositie prettig en het zicht rondom niet eens zo heel slecht.

Op het gebied van aanvullende veiligheidssystemen is er nu keuze uit Turn Assist, Collision Avoidance Assist en een ingreep bij kruisend verkeer voor en achter de auto. Park Assist is nu zo slim dat de auto zichzelf kan inparkeren waarbij hij ook zelf de snelheid kiest waarmee hij het parkeervak inrijdt.

De Skoda Kodiaq en het milieu

De Kodiaq komt er ook als plugin-hybride, dus met ondersteuning van een elektromotor en een stekker om de batterij mee op te laden. De concurrentie biedt dat trouwens ook aan of is er mee bezig, dus uniek is het niet. Maar wat wél uniek is, is het beloofde rijbereik op stroom. Hij zou namelijk, afhankelijk van de uitvoering, 115 tot 130 kilometer louter elektrisch rijden.

Nu kun je natuurlijk zeggen: als ik elektrisch wil rijden koop ik voor hetzelfde geld wel een Skoda Enyaq. Maar het probleem daarbij is dat daar vanaf volgend jaar waarschijnlijk wegenbelasting op wordt geheven en dat die auto behoorlijk zwaar is. Zo’n Enyaq weegt bijna 2.000 kilogram en deze Kodiaq 1.665 kilogram. Wat de wegenbelasting betreft zal het voordeel om emissievrij te rijden hoogstwaarschijnlijk worden afgebouwd tot 2030. Daarna betaal je ook voor EV's zoals de Enyaq het volle pond wegenbelasting. Van de PHEV's zoals de Kodiaq PHEV hgaat waarschijnlijk het BPM-bedrag omhoog. 

De Kodiaq PHEV heeft een 25 kWh uur batterijpakket, kan aan een publieke laadpaal met 3 fasen 11 kW laden en hij kan zelfs snelladen tot 50 kW. Eigenlijk heb je een soort mini-EV-tje onder de bips. Er is maar één grote maar: wat gaat die PHEV precies kosten? Dat weten we helaas nog niet maar weaarsxchijnlijk wordt dat vanaf 46.000 euro. Nog een dingetje: als je voor de PHEV kiest, is het altijd een vijfzitter. Een zevenzitsversie gaat dan niet want dan ligt het accupakket in de weg.