Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met een elektrische auto naar Engeland: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in het Verenigd Koninkrijk

In Engeland zijn behoorlijk wat laadpalen en snelladers geplaatst, maar uiteraard gaat het er allemaal net wat anders aan toe dan op het Europese vaste land. Dit moet je weten als je met een elektrische auto op reis gaat naar Groot Brittannië.

‘Verborgen’ laadpalen

In Nederland is het zoeken van een laadpaal relatief eenvoudig. Je opent een app als ANWB Onderweg en in één oogopslag zijn alle (semi-)openbare laadpalen zichtbaar. In Engeland zie je op je Nederlandse laadpas-app een kleine tienduizend laadpalen in Engeland, maar in werkelijkheid zijn dat er drie keer zoveel.

Waarom zie je deze laadpalen niet in apps? Dat heeft te maken met hoe de Britten het netwerk van hun laadpalen hebben ingericht. Tweederde van de laadpalen kan niet geactiveerd worden met een laadpas, maar alleen met een bankpas of creditcard. Bij deze laadpalen kun je dus niet terecht met een Nederlandse laadpas en daarom wordt hun locatie niet automatisch met alle laadpasaanbieders gedeeld. Je ziet ze daarom niet in de meeste laadapps, terwijl ze wel gewoon openbaar te gebruiken zijn.

Gelukkig is overal een oplossing voor en in dit geval is dat Zap-Map.com. Deze website en bijbehorende app vertellen je precies waar in Engeland laadpalen staan, of ze beschikbaar zijn en wie de exploitant is. Inmiddels is roaming (het gebruik van een buitenlandse laadpas) in Engeland overigens wel verbeterd. Zo kun je bijvoorbeeld met een laadpas van Octopus Electroverse op heel veel plaatsen terecht. Bijkomend voordeel is dat je deze laadpas al voor je reis kunt aanvragen en naar Nederlandse adressen wordt verzonden.

Langzaam laden aan veel Engelse laadpalen

Alle reguliere laadpunten hebben, net als in Nederland, de bekende type 2-aansluiting en zijn dus te gebruiken met de laadkabel die je hier in Nederland ook gebruikt. Wel is er een verschil in het soort aansluiting. Ongeveer de helft van alle Engelse laadpunten heeft een vermogen van 7,4 kW (1-fase 32A). Dat is niet heel gunstig voor de meeste moderne elektrische auto’s, die een 11 kW 3-fase-boordlader hebben. Wil je een auto met zo’n 11kW-boordlader opladen bij een 1-fase-laadpunt in Engeland, dan is de maximale laadsnelheid slechts 3,7 kW (1-fase 16 A) en duurt het laden dus ook drie keer langer dan bij een 3-fase-laadpunt.

Auto’s met een 1-fase-boordlader, zoals de Nissan Leaf en de eerste generaties Hyundai Ioniq en Kona, Kia e-Niro of Jaguar I-Pace, hebben juist voordeel van de Engelse 1-fase-laders. Die auto’s hebben namelijk een 1-fase-boordlader die met hogere stroomsterktes dan 16 A overweg kan bij de Engelse laadpunten. Hierdoor komt het maximale laadvermogen bij deze auto’s tussen de 6,6 en 7,4 kW uit als je bij een regulier laadpunt staat. Ook auto’s met een 22 kW 3-fase-boordlader halen die 7,4 kW.

Meer informatie over 1-fase en 3-fase laden

Check dus goed in je app aan wat voor soort lader je je auto hangt. Als je er vanuit gaat dat je elektrische auto de volgende ochtend met een volle accu voor je klaar staat, dan kan het flink tegenvallen als blijkt dat je accu na 10 uur laden nog maar voor de helft gevuld is. Wanneer je met een bijna lege accu verwacht te arriveren én binnen 15-20 uur weer wil vertrekken, dan is het verstandiger om de filters in Zap-Map zo af te stellen dat je alleen 3-fase-laadpunt zoekt.

Snelladen in het Verenigd Koninkrijk

Verdeeld over Engeland staan honderden snelladers met een laadvermogen van 50 kW of hoger om comfortabel elke uithoek te bereiken. Ook heel Schotland staat er vol mee (hieronder meer over Schotland).

Wil je onderweg graag snelladen met hogere vermogens, zoals 100kW of meer, dan zijn je mogelijkheden een stuk beperkter in het Verenigd Koninkrijk. De meeste 100kW+-laders zijn in of nabij Londen geplaatst. Vooral het gebied tussen Leeds en Edinburgh komt er bekaaid vanaf. Rondom Edinburgh en Glasgow staan er een paar, maar over het algemeen moet je echt op zoek naar snellaadstations.

Gelukkig  zijn er in het noorden de afgelopen jaren wel een aantal stations van onder andere Fastned, Ionity en Tesla gebouwd.

Ionity

Het snellaadnetwerk van Ionity groeit hard in Engeland. In maart 2024 zijn er 25 locaties operationeel, met nog eens 16 snellaadstations in aanbouw.  

Instavolt, BP Pulse en andere netwerken

De bekende grote laadnetwerken in Engeland zijn Instavolt, BP Pulse/Polar, Geniepoint en Osprey. Het voormalige Polar-netwerk is het grootste laadnetwerk van Engeland. In 2018 is dit netwerk volledig overgenomen door BP. Sinds die overname zijn er veel klachten van berijders over deze voormalige Polar-laadpunten, die nu dus BP Pulse heten. BP lijkt veel moeite te hebben met het in de lucht houden van dit netwerk en het regent klachten over de beschikbaarheid, het hoge aantal verstoringen en de financiële administratie van het geheel. Voordat je een laadsessie start wordt er namelijk £ 30 van je creditcard afgeschreven (let op, dus niet 'gereserveerd') en daarna krijg je het verschil teruggestort. Althans, dat is de bedoeling. Het terugstorten gaat nogal eens verkeerd. Gelukkig lijkt het bij alle andere netwerken beter te gaan.

Tesla

Ook bestuurders van andere elektrische auto's kunnen tegenwoordig Bij Tesla superchargers terecht. In Engeland zijn dat behoorlijk wat, maar helaas lang niet alle superchargers. Check voorafgaand aan je reis wel in de Tesla-app of Tesla-website of de superchargers op jouw route ook opengesteld zijn voor niet-Tesla's, want dat is niet altijd het geval. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je in ons stappenplan voor het laden bij Tesla.

Tarieven

De tarieven variëren voor regulier laden rond de 35 - 40 pence per kWh, wat overeenkomt met respectievelijk € 0,44 en € 0,52. Snelladen kost ongeveer 50 - 75 pence per kWh (€ 0,69 - € 0,89). Hiermee zijn de tarieven vergelijkbaar met Nederland. De laadprijs wordt doorgaans per kWh gerekend, dus je komt niet voor nare financiële verrassingen vanwege blokkeertarieven.

Betaalmiddelen

Tot aan de grens van Engeland kun je de laadpas van ANWB nog overal gebruiken, hierna wordt het tijd om over te schakelen op een andere laadpas en je creditcard.

Electroverse biedt via roaming toegang tot ongeveer 40% van alle laadpunten in Engeland. Voor alle overige reguliere laadpunten heb je een creditcard nodig en niet zelden ook een smartphone. Die laatste is sowieso aan te raden om de app van Zap-Map en van Shell Recharge altijd bij je te hebben. Anders wordt de zoektocht naar een laadpunt in het Verenigd Koninkrijk aardig lastig.

Auto laden in Schotland

In Schotland is Chargeplace Scotland vrijwel de enige aanbieder van laadpalen. Ze exploiteren een flink netwerk van (snel)laadpalen door het hele land. Omdat dit via allerlei partners gaat, heeft elke laadpaal een ander tarief. Deze tarieven publiceren ze op hun website.

De laadpas van de Chargeplace is wat lastiger te krijgen. Hij wordt niet verzonden naar landen buiten het Verenigd Koninkrijk. Heb je daar wel een postadres (zoals je eerste hotel/B&B), dan komt de volgende hobbel: je kan de laadpas van Chargeplace Scotland alleen bestellen met een Britse betaalrekening of via een account bij Wise (een internationale rekening waar je vooraf geld op zet). 

Gelukkig zijn er andere opties om te laden bij Chargeplace Scotland. Zo kun je bij een aantal laadpalen afrekenen via de website. Je moet wel eerst een account aanmaken, de laadsessie afrekenen gebeurt dan via je creditcard. Heb je zo'n account en sta je bij een Chargeplace Scotland-laadpaal die niet op website geaccepteerd wordt, dan kun je bellen met de klantenservice van het bedrijf. Die starten dan een laadsessie voor je. Is een laadsessie door de klantenservice gestart, dan moet je de laadsessie ook via de klantenservice laten stoppen. Let daar dus goed op.

Daarnaast heeft de aanbieder een eigen app voor Android en iPhone. Ook hiervoor heb je een account nodig en geldt eveneens dat je alleen via de app kunt afrekenen met een Engelse betaalrekening of een Wise-rekening.

Laden bij of op een boot of  autotrein?

Reis je per ferry naar Harwich vanaf Hoek van Holland, dan kun je bij de haven van Hoek van Holland je auto nog opladen. Op sommige ferry's kun je (beperkt) laden, hier geldt wel: wie het eerst komt die het eerst maalt. Vanuit Calais kun je bij de Eurotunnel Le Shuttle gratis je auto opladen bij snellaadpalen. Ook staan er genoeg Tesla Superchargers op het parkeerterrein van de Eurotunnel Terminal. Bij Duinkerke staan verschillende NewMotion-laadpunten in de parkeergarage. In Frankrijk zijn de meeste superchargers ook opengesteld voor niet-Tesla’s.

Je Tesla laden in het Verenigd Koninkrijk

Over Tesla gesproken: de Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden Superchargers en duizenden destination chargers (zoals de reguliere laadpunten van Tesla genoemd worden). In Engeland zijn er ongeveer net zoveel Superchargers als de rest van het snellaadnetwerk, dus ook in het noorden is het aanbod minder. Er zijn wel veel destination chargers. Daardoor hoeven Tesla-rijders in Engeland vaak geen tot weinig zorgen hebben, ook doordat de Tesla zelf bij voorkeur navigeert naar die laadstations.

Toch kom je met je Tesla ook op bestemmingen zonder deze laadpunten en is het dus verstandig om je ook als Tesla-rijder goed voor te bereiden op je elektrische reis naar Engeland. Als je bijvoorbeeld de ‘North Coast 500’ gaat rijden langs de kust van Schotland, ben je beperkt tot de destination chargers. Superchargen kan alleen in Inverness, Aberdeen en Aviemore.

Laden via het stopcontact

Voor het laden via het stopcontact heb je in Engeland een adapterstekker voor je thuislader nodig. Deze adapters voor Europese thuisladers, die geschikt zijn voor deze zwaardere toepassingen (met aanduidingen ‘16 A’ of ‘max. 3680 W’), blijken in de praktijk slecht verkrijgbaar. Het advies is om laden dus toch vooral aan een laadpaal te doen.

Mocht je toch willen of moeten laden aan een Brits stopcontact, investeer dan een aparte thuislader met een passende stekker (UK 3-pin socket). Controleer in dat geval altijd de kwaliteit van de installatie en overleg met de eigenaar van het stopcontact voordat je gaat laden. Het opladen van een elektrische auto vergt behoorlijk wat vermogen over langere tijd en is daarom af te raden op verouderde of minder robuuste stroominstallaties van woningen of bedrijven. Doe dit bij voorkeur

Wat je verder moet weten

In het Verenigd Koninkrijk kun je over het algemeen goed terecht met je elektrische auto, mits je rekening houdt met de bovenstaande zaken. Neem in ieder geval de geschikte laadpassen, je creditcard mee en installeer de app van Zap-Map en eventuele andere apps. Met milieuzones hoef je geen rekening te houden, behalve als je de ‘Ultra Low Emission Zone’ (ULEZ) in Londen binnen rijdt. In dat geval moet je je auto twee weken van te voren aanmelden, ook als het een volledig elektrische auto is. Daar zijn geen kosten aan verbonden.

Veiligheidsartikelen voor automobilisten zijn niet verplicht in het Verenigd Koninkrijk, maar wij adviseren wel om enkele zaken als een gevarendriehoek, veiligheidsvest en een verbanddoos en brandblusser bij je te hebben. Denk er verder aan dat je je koplampen in Engeland goed afstelt omdat je links rijdt. Bij moderne (elektrische) auto’s kun je dat meestal regelen via het systeem van de auto. Dan schijnen de koplampen meteen de goede kant op. Kan dat niet, dan kun je via de ANWB-webwinkel koplampstickers bestellen waarmee je je koplampen gedeeltelijk af kunt plakken. Op die manier verblind je geen tegenliggers. Dat is niet alleen vervelend voor andere weggebruikers, maar bovendien ook strafbaar.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.