Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Elektrische fiets opvoeren

E-bike tuning: wel snel, niet slim

Met een kleine technische ingreep, ook wel e-bike tuning genoemd, kun je op een elektrische fiets veel harder fietsen dan de toegestane 25 km/u. Nog harder fietsen lijkt een groot voordeel, maar is het dat ook? Vijf redenen waarom je een elektrische fiets beter niet kunt opvoeren.

Jouw e-bike, fatbike of speed pedelec op de rollenbank

Om de groeiende overlast rondom de snelheid van e-bikes aan te pakken, heeft de politie begin februari 247 nieuwe rollenbanken in gebruik genomen. Deze rollenbanken zijn niet alleen bedoeld voor brommers en scooters, maar ook voor elektrische fietsen, speed pedelecs en fatbikes.

Voor elektrische fietsen en fatbikes geldt een toegestane trapondersteuning van maximaal 25 km/u. Voor speed-pedelecs is dit 45 km/u. Wanneer de snelheid van jouw fiets hoger ligt dan deze limieten, loop je het risico op een boete van 290 euro. Bij een tweede overtreding kan deze boete opnieuw worden opgelegd, en bij een derde overtreding kan de fiets zelfs in beslag worden genomen.

E-bike tuning verandert de constructie van je e-bike

Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waaronder de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst. Het gaat erom dat bij een elektrische fiets de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km/u. Verander je die ondersteuning, dan verander je de constructie van de fiets.

Toch je e-bike opvoeren, en dan?

Voordat een opgevoerde e-bike aan het verkeer mag deelnemen, moet de RDW deze goedkeuren. Als dat eenmaal gedaan is, is de fiets feitelijk een speed pedelec. Omdat de hogere snelheid extra gevaar met zich meebrengt, gelden daarvoor andere regels. Kentekenplaatje, WA-verzekering, speciale fietshelm en zijspiegel zijn vanaf dat moment verplicht. Ook mag de fiets niet meer op gewone fietspaden. Voor wie harder wil kunnen fietsen, is er dus de speed pedelec. Die is uitgerust met onderdelen die de hogere snelheid aankunnen, zoals een sterkere motor en goede schijfremmen.

Elektrische fiets opvoeren: 5 belangrijke nadelen

1. Reguliere e-bikes zijn niet geschikt voor hogere snelheden

De meeste elektrische fietsen zijn niet geschikt voor hoge snelheden. Dat maakt hard fietsen gevaarlijk. Het ontwerp van veel elektrische fietsen is niet ideaal om op hoge snelheid door een bocht te suizen. Het frame is niet stijf genoeg, door de rechtopzittende fietshouding wordt te weinig druk op het voorwiel uitgeoefend, enzovoort. Daardoor ga je sneller onderuit dan bijvoorbeeld op een racefiets of speed pedelec. Bovendien zijn remsystemen als V-brakes en rollerbrakes minder geschikt om bij hoge snelheden een fiets in korte tijd tot stilstand te brengen. Dit is gevaarlijk in situaties die om een noodstop vragen.

2. Gevolgen voor je fietsverzekering

Fietsen met een opgevoerde e-bike kan gevolgen hebben voor je fietsverzekering. Bijvoorbeeld omdat de fiets bij een valpartij meer schade oploopt door de hogere snelheid. Lees de eigen verzekeringsvoorwaarden hier op na.

3. Gevolgen voor je aansprakelijkheidsverzekering

Stel, je veroorzaakt letsel bij een ander. Als je fiets is opgevoerd en de te hoge snelheid (mede) de oorzaak is van het ongeval, kan dit gevolgen hebben voor je aansprakelijkheidsverzekering. Dekt deze de schade niet, dan moet je die zelf vergoeden. Dat kan flink in de papieren lopen als er letsel is.

4. Snellere slijtage

Meer slijtage, minder garantie. Doordat de fiets anders wordt gebruikt en zwaarder wordt belast dan waarvoor hij bedoeld is, zullen onderdelen sneller verslijten. Dat is een extra kostenpost. Bovendien verander je iets aan de constructie. Verschillende fabrikanten, zowel van e-bikemotoren als van fietsen, waarschuwen dat de garantie vervalt wanneer blijkt dat een e-bike opgevoerd is. Ook proberen fabrikanten van motoren het opvoeren van e-bikes te ontmoedigen met software-updates en andere technische ingrepen.

5. Kans op strafvervolging

Met een opgevoerde elektrische fiets kun je gevaarlijke verkeersituaties veroorzaken met mogelijke grote gevolgen, waarvoor je strafrechtelijk vervolgd kan worden. Sta ook stil bij een grotere kans op fietsongelukken.

Maximaal toegestaan totaalgewicht van je fiets

Alle fietsen, elektrisch en regulier, kennen een maximaal toegestaan totaalgewicht (MTT). Dat gewicht is belangrijk, want alle onderdelen van de fiets zijn – minimaal – berekend op het MTT. Als je een fiets langdurig overbelast, bestaat de kans dat onderdelen (af)breken.


Misschien vind je dit ook interessant?

Meer informatie over e-bikes gebundeld

Speciaal voor jou geselecteerd

Wegenwacht Fiets 

Altijd snel hulp voor pech met je fiets, óók thuis voor de deur. Jaarlijks gratis fietscheck en juridisch advies bij een ongeval.

Fietsverzekering 

Verzeker je tegen diefstal en schade met de ANWB Fietsverzekering en voorkom vervelende verrassingen.

Fietsaccessoires en -gidsen 

Ontdek hier het volledige aanbod! Zoals fietssloten, tassen, helmen en ook fietsgidsen en -kleding!

Gratisverzending
Fietsaccu kopen 

Is je fietsaccu aan vervanging toe? Koop je nieuwe e-bike accu bij ANWB voor een scherpe prijs en gratis verzending!