Zomerbandentest 2016

ANWB test 33 banden in twee populaire maten

De Vredestein Sportrac 5 en de Continental ContiSportContact 5 komen als beste uit de zomerbandentest van de ANWB. De Vredestein is de winnaar in de bandenmaat 185/65 R15 H die veel gemonteerd wordt onder auto’s zoals de Renault Clio en de Toyota Verso S. De Continental heeft de maat 225/45 R17 Y die vaak onder auto’s zit zoals de BMW 3-serie, Volkswagen Golf en Audi A4.

alt text

Testresultaten per bandenmaat

Bandenmaat 185/65 R 15 H
Bandenmaat 225/45 R 17 Y

Vredestein beste zomerband in maat 185/65 R15 H

De ANWB voelde 17 banden aan de tand in de maat 185/65 R15H. De Vredestein Sportrac 5 kwam als beste uit de bus. Vooral op nat wegdek is hij erg goed, maar ook op droog wegdek staat hij zijn mannetje. En hij scoort op slijtvastheid. Zeven banden scoorden 4 van de maximaal haalbare 5 sterren. Acht banden kwamen tot 3 sterren en één band scoorde 2 sterren en één band zelfs maar 1 ster. Die banden – de GT Radial Champiro VP1 en de Nankang Green-Sport Eco-2+  - raadt de ANWB dan ook niet aan. Ze presteren zwak tot slecht op nat wegdek. De overige banden raadt de ANWB wel aan.
Alle resultaten bandenmaat 185/65 R15 H

Pirelli problemen

In iedere test controleert de ANWB ook of de in totaal 8 sets (32 stuks) banden, die we van ieder testexemplaar kopen, consistent zijn ondanks verschillende productieperiodes en productielocaties. Dit jaar bleken er bij Pirelli problemen op dit vlak. Tussen de sets van de Pirelli Cinturato P1 Verde geproduceerd in Roemenië en geproduceerd in Turkije bleken grote verschillen te bestaan (10 tot 15%). Alle sets uit Roemenië bleken veel beter te scoren dan de sets uit Turkije.  Uiteindelijk zouden de sets geproduceerd in Roemenië goed zijn voor een 4 sterren score, de in Turkije geproduceerde zouden 2 sterren krijgen. Dit kan natuurlijk niet bij één en dezelfde band en daarom hebben we de resultaten van deze band niet gepubliceerd. Pirelli’s reactie op de bevindingen luidt: ‘in de Turkse fabriek is per abuis een specificatiewijziging aan de Pirelli Cinturato P1 Verde niet doorgevoerd. Dit zal binnen afzienbare tijd alsnog gebeuren.’

alt text

Continental beste zomerband in maat 225/45 R17 Y

In de maat 225/45 R17Y zijn 16 banden getest. Deze banden vind je onder sportieve versies van auto’s zoals de BMW 3-serie, Alfa Giulietta en VW Golf. De Continental ContiSportContact 5 kwam als  beste uit de bus. Zowel op droog als nat wegdek gooit hij hoge ogen. Vier banden scoorden 4 van de maximaal haalbare 5 sterren. Twee banden toonden tekortkomingen op droog wegdek; de Uniroyal en de Fulda. Die tekortkomingen lagen vooral in de besturing. De testauto reageerde trager op commando’s van het stuurwiel. Eén band komt tot maar twee sterren - de Maxxis Victra VS01 - en krijgt de kwalificatie matig. De prestaties op nat wegdek blijven achter, maar op droog wegdek en qua invloed op het brandstofverbruik staat hij juist wel zijn mannetje. De ANWB raadt geen van deze banden af.
Alle resulaten bandenmaat 225/45 R17 Y

alt text

De zomerbandentest 2016: zo zijn we te werk gegaan

Uniek aan de zomerbandentest van de ANWB is dat alle banden anoniem gekocht worden bij handelaren en via internet. Hiermee wordt voorkomen dat het testteam geprepareerde of speciale banden krijgt. De banden zijn dus identiek aan de exemplaren die de consument koopt.

Zomerband getest op al zijn eigenschappen

De banden zijn getest op remweg, veiligheid, zijdelingse grip (weerstand tegen slippen van de auto), weerstand tegen aquaplaning, geluidsproductie, slijtvastheid en natuurlijk de eigenschappen op droog wegdek. Van belang is de onderlinge samenhang van deze eigenschappen want een band die heel veel grip levert (denk aan een Formule 1 band) slijt vaak heel hard. Bij een zomerband is dus altijd spraken van een compromis.

Beste compromis levert beste band

Juist die onderlinge samenhang is belangrijk want veel eigenschappen van een band zijn strijdig. Zo gaat het verbeteren van de grip ten koste van de slijtvastheid (kijk maar naar formule 1 banden, fantastische grip maar slechts voor 15 rondjes). Elke bandenfabrikant moet zodoende een compromis tussen allerlei strijdige eigenschappen vinden. In de bandentest wordt beoordeeld hoe goed een fabrikant erin geslaagd is een veilig en duurzaam compromis te vinden.

Voor zomerbanden gaat het dan om de eigenschappen op droog wegdek, op nat wegdek, de geluidsproductie, het verbruik, de slijtvastheid en de duurzaamheid op hoge snelheid. In het eindoordeel laten we de onderlinge samenhang meewegen. Een band verdient alleen het predicaat ‘goed’ als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.
Meer over de testmethode