advertentie

> Zoek andere autotests

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Autotest Dacia Logan MCV

Praktisch en zeer ruim

Dacia Logan MCV | prijs vanaf: € 13190 | in de showroom vanaf: januari 2007
Sept 2011 - Adriaan Huigen

De naam Dacia roept bij sommigen nog steeds wat meewarige gevoelens op. Die zitten nog met de 1310 in hun hoofd, destijds een kloon van de Renault 12. Maar tijden zijn veranderd. Want Renault heeft met Dacia dezelfde truc uitgehaald als Volkswagen met Skoda. En dat heeft geleid tot kwalitatief goede auto’s met beproefde Renault-techniek voor een lage prijs. Wij pakken een versie van de Logan MCV beet met zeven zitplaatsen.

Conclusie

De Dacia Logan MCV is een zeer ruime en praktische auto. Bovendien is hij uitermate gunstig geprijsd. Daarvoor krijg je niet de meest moderne techniek mee, maar alles voldoet gewoon goed. De rijeigenschappen zijn heel behoorlijk. En het comfort staat nog op een redelijk peil. De 1.6 l motor met twee kleppen per cilinder kan het allemaal redelijk aan. Wie iets meer prestaties wil, is op de zestienklepper aangewezen.

Type auto en prijs

De Dacia Logan MCV valt in de categorie van midi-MPV’s. Daarin vind je onder meer ook auto’s als de Opel Zafira en, om dichter bij huis te blijven, de Renault Scénic. Alleen oogt de Dacia minder hoog en fors. Toch is die Logan MCV een behoorlijk forse auto. Hij is 445 centimeter lang, 174 centimeter breed en 1.63 meter hoog. In 2008 heeft hij een facelift ondergaan die hem wat moderner heeft laten smoelen. Er zijn twee motoren leverbaar in de deze MCV (Multi Convivial Vehicle, en convivial betekent zoiets als gezelligheid). Er is een 1.6 MPI met twee kleppen per cilinder. Die is goed voor 62 kW (85 pk). En de 1.6 zestienklepper levert maximaal 77 kW (105 pk). Het maximale koppel van de achtklepper bedraagt 135 Nm bij 3.000 r/min. En de zestienklepper kan 148 Nm trekkracht leveren bij 3.750 r/min. De uitvoering die wij voor onze test inzetten is de simpele 85 pk versie met twee kleppen per cilinder. Deze motor is al eens gebruikt in de eerste serie Mégane, de Kangoo en de Clio phase 2. De Dacia Logan MCV is er al vanaf € 9.990. Maar de uitvoering die wij hebben is voorzien van zeven zitplaatsen en de nodige opties zoals airco en een radio-cd speler. De prijs komt dan uit op € 15.855.

Hoe rijdt de Dacia Logan MCV

De Dacia Logan MCV staat op hetzelfde platform als de Clio phase 2. Het onderstel is voorzien van een stabilisatorstang voor en een zelfstabiliserende achteras. Dat zou vooral het overhellen moeten tegengaan. Dat is maar deels gelukt, want hellen in snel genomen bochten doet hij nog steeds flink. Overigens zonder daarbij uit het spoor te geraken. De wegligging voelt heel vertrouwd aan. Ook op het rechte eind spoort hij als de spreekwoordelijke trein. Het veercomfort is heel behoorlijk. Zowel grote als kleine oneffenheden werkt het onderstel goed weg. In de stad houdt deze Logan je wel aan het werk want de besturing is vrij indirect. Maar gelukkig wel precies genoeg. De simpele motor doet zijn werk naar behoren. Maar om op te schieten, moet je hem wel een beetje op toeren houden. De acceleratie van 0 naar 100 km/h kan volgens de fabriek in 14,3 seconden afgerond zijn. En de topsnelheid bedraagt 163 km/h. De motor is gekoppeld aan een goed schakelende vijfbak. Verwacht verder geen moderne zaken als een start-stopsysteem. Die heeft deze Logan allemaal niet. Toch valt het verbruik nog alleszins mee. Wij hebben gemiddeld 1 op 12 gereden met deze midi-MPV.

De Dacia Logan MCV van binnen

De ruimte binnenin is echt behoorlijk. Voorinzittenden vinden meer dan voldoende ruimte. Maar ook de achterinzittenden hebben niets te klagen. Daar is de ruimte voor het menselijk onderstel en het hoofd meer dan voldoende. Zelfs op het achterste bankje kun je nog vrij goed zitten. Alleen is de bereikbaarheid naar de achterste zitrij matig. Met alle stoelen in gebruik is de bagageruimte aan de krappe kant. Die bedraagt dan 200 liter. Maar als je het achterbankje eruit klikt (wat overigens heel gemakkelijk gaat) en de middelste bank opklapt, heb je deze MCV ineens omgetoverd tot een verhuiswagen. De bagage-inhoud bedraagt dan een zeer royale 2.350 liter. Dat haalt een Opel Zafira of een Renault Grand Scénic niet eens. Twintig standaard verhuisdozen schuif je er dan zo in. Het totaal toelaatbare maximum gewicht bedraagt 1.810 kilogram. Trekken we daar het leeggewicht vanaf van 1.170 kilogram, dan weet je meteen dat je 640 kilo’s mag laden. Verder wemelt het van de bekerhouders en opbergvakjes, ook helemaal achterin. Dat maakt deze Dacia nog reuze praktisch ook. Het dashboard ziet er saai en plastiekerig uit. Maar functioneel is het allemaal wel. Het instrumentarium is overdag goed afleesbaar. In de nacht verpest de dashboardverlichting de afleesbaarheid. Verder is er een ruim dashboardkastje voorhanden. En in de middenconsole kun je je bekers koffie kwijt. De bediening is over het algemeen ok. Alleen zitten de bedieningsknopjes voor de airco veel te laag. Ze zitten achter de schakelpook. En om de radio te bedienen, moet je wel babyvingertjes hebben.

De Dacia Logan MCV en het milieu

De versie die nu onderwerp is van deze test krijgt een D-label. Deze 1.6 vierilinder verbruikt volgens fabrieksopgave gemiddeld 7,3 l/100 km (1 op 13,7). De CO2-uitstoot komt uit op 169 g/km. De zestienklepper krijgt een C-label. Het gemiddeld verbruik van deze 105 pk versie bedraagt 7,1 l/100 km (1 op 14,1), En de CO2-uitstoot bedraagt 164 g/km. Je betaalt dus wel de volle mep bijtelling indien je deze MCV als lease-auto gaat inzetten.

Bereken de maandelijkse kosten van een DACIA LOGAN

Bent u eigenaar van een DACIA LOGAN en wilt u deze verkopen?

Check hier de waarde van uw auto

Occasionzoeker

Zoek een DACIA LOGAN occasion

Budget