Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

5 dure en veel voorkomende reparaties bij tweedehands auto's

Zo herken je ze

Je hebt een mooie occasion op het oog, maar bent geen autokenner. Waar moet je op letten en hoe herken je een aankomende, dure reparatie?

Veel mensen scannen een tweedehands auto op de meest zichtbare onderdelen zoals de banden, ruiten, lak en een al dan niet ingevuld onderhoudsboekje. Tijdens de proefrit rem je eens flink en trekt het stuur van links naar rechts. Als laatste punt open je misschien nog even de motorkap, zonder te weten waar je werkelijk op moet letten. Je wilt immers voorkomen dat je met jouw pas aangeschafte auto binnen een paar weken voor een grote (dure) reparatie naar de garage moet. Op welke onderdelen moet je dan letten?

De 5 meest voorkomende, duurste reparaties bij een occasion

Weet wat je koopt. Dit zijn de vijf meest voorkomende en duurste reparaties bij een occasion, en zo kun je zien dat ze eraan zitten te komen.

1. Een (bijna) versleten koppeling

Als je het koppelingspedaal laat opkomen, dan voel je op een gegeven moment dat hij pakt. Zit dit moment waarop hij pakt nu eigenlijk helemaal bovenaan, dus vlak voor het punt waarop je het pedaal helemaal los hebt (je voet helemaal van het pedaal af hebt), dan is dat een indicatie dat de koppeling bijna versleten is.

Een andere test: rij in een wat hogere versnelling (4 of 5) met een laag toerental (2.000 rpm) en geef dan vol gas. Een bijna versleten koppeling gaat in die situatie slippen. Dat hoor en merk je: het motor toerental gaat wel omhoog, maar de snelheid van de auto neemt niet of nauwelijks toe.

2. Veel olieverbruik

Hoog olieverbruik valt vooraf lastig vast te stellen. Het is zorgwekkend wanneer er meer dan een liter per duizend kilometer moet worden bijgevuld, maar daar kom je pas na aanschaf achter. Een blauwe rookpluim uit de uitlaat is tijdens de proefrit vaak wel een alarmerend signaal. Hoge tellerstanden geven daarnaast meer risico op een verhoogd olieverbruik.

3. Slechtwerkend koelsysteem

Is de koelvloeistof in het reservoir niet helder van kleur maar juist donker of modderkleurig, dan is er een reden wantrouwig te zijn. Er kan dan sprake zijn van een lekke cilinderkoppakking met prijzig herstel als gevolg. Controleer ook de werking van de kachel op heet en koud én of bij een proefrit de temperatuurmeter niet buitensporig hoog staat. Wees ook bedacht op alarmerende controlelampjes die ineens oplichten.

4. Een versleten distributieriem/-ketting

Een distributieketting gaat in principe een autoleven lang mee. Maar als de ketting een ratelend geluid maakt na een koude start, is die wellicht aan vervanging toe. Een distributieriem moet je om de zoveel jaar en/of kilometer vervangen. Kostbaar onderhoud: de autofabrikant geeft bijna altijd een interval aan die moet worden gevolgd. Vraag de verkoper of en wanneer de riem vervangen is. Als dit niet duidelijk is, dient de riem preventief te worden vervangen. Leg dat ook vast in het koopcontract.

5. De (automatische) versnellingsbak

De conditie van de versnellingsbak is ook lastig vast te stellen, maar bij een proefrit kun je controleren of de bak altijd soepel schakelt, zonder speling en vooral zonder bijgeluiden. Wanneer zulke geluiden verdwijnen bij het intrappen van de koppeling, dan kan dat duiden op inwendige slijtage. Een automaat moet nagenoeg ongemerkt op- en terugschakelen, ook wanneer je plots gaat versnellen.

Kostbare arbeidsuren

Nu weet je op welke onderdelen je extra moet letten. Vaak is het niet eens het bewuste onderdeel dat duur is, maar de arbeidsuren: monteurs kunnen wel een dag bezig zijn om bij een bepaald onderdeel te komen.

Garantie

Garantie is natuurlijk de veiligste stok achter de deur. Dus speel je op safe, kies dan voor een occasion mét garantie. Deze garantie dekt de meeste (verborgen) gebreken voor de eerste 12 of 24 maanden. Het is gebruikelijk dat er voor BOVAG-garantie in combinatie met een afleverpakket moet worden bijbetaald. 

Tweedehands auto laten keuren

Neem altijd iemand mee wanneer je een occasion gaat bekijken, want twee zien meer dan één. Wil je absoluut zeker weten dat je nieuwe tweedehands auto geen kat in de zak is? Laat de auto dan - in overleg met de verkoper - keuren voordat je 'm koopt. Dat kan bijvoorbeeld bij Dekra of AutoCoach. Mocht je toch achter een verborgen gebrek komen, dan heb je als koper een aantal rechten waar je op kunt terugvallen.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.