Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuw keurmerk voor veilig parkeren bij vliegvelden

8 januari 2020 Keurmerk Kwaliteitszorg Parkeren (KZP)

Met het nieuwe keurmerk Kwaliteitszorg Parkeren (KZP) wordt het eenvoudiger voor de consument om een betrouwbare parkeerdienst te kiezen.

Het initiatief

De stichting Kwaliteitszorg Parkeren is een initiatief waarbij de ANWB, de politie, de Koninklijke Marechaussee, verzekeraars en de leasemaatschappijen zijn betrokken. Ook met andere belanghebbende partijen, zoals de betreffende gemeenten, is de stichting reeds in gesprek.

Annemieke Zerdoun, juridisch expert bij de ANWB: “veel vakantiegangers en zakenreizigers maken gebruik van een shuttle-parking in de nabijheid van de luchthaven of geven de auto af bij de vertrekhal aan een valet parkeerservice. Dat men de auto graag in goede handen wil geven spreekt voor zich. Dat dit nog niet zo eenvoudig is, wordt wel bewezen door alle negatieve ervaringen die ieder jaar weer in de media verschijnen”.

Reizigers doen er verstandig aan om gebruik te maken van bedrijven met het nieuwe certificaat Kwaliteitszorg Parkeren.

Waar wordt op gecontroleerd? 

Bedrijven die het KZP-keurmerk dragen worden objectief op een groot aantal zaken gecontroleerd. Zowel op gebied van kwaliteit, als op betrouwbaarheid. De audits worden uitgevoerd door gespecialiseerde en onafhankelijke auditbureaus. De stichting beheert vervolgens de toekenning van de certificaten.

Zo weet je of een bedrijf een KZP-keurmerk heeft

Bedrijven die aan de kwaliteitseisen voldoen vermelden dit op hun websites. Maar ook kunnen de chauffeurs zich d.m.v. KZP-badges legitimeren. Op de website van de stichting Kwaliteitszorg Parkeren is een actueel overzicht te vinden van alle gecertificeerde aanbieders.

Gaat het toch mis, dan is er een geschillencommissie. Angélica Gravendijk van stichting Kwaliteitszorg Parkeren “ondanks de strenge kwaliteitscontrole kan het altijd voorkomen dat de klant een klacht heeft. In eerste aanleg moet men de klacht neerleggen bij het betreffende bedrijf. Maar, komt men er niet uit, dan kan de klacht neergelegd worden bij de geschillencommissie van de stichting Kwaliteitszorg Parkeren. De geschillencommissie doet dan een bindende uitspraak”.

Zie ook:

Tips voor op Schiphol Airport
Tips voor op Rotterdam The Hague Airport
Tips voor Eindhoven Airport