Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Radiateur

Een essentieel onderdeel van de motor is het koelsysteem. Daar hoort een radiateur bij, die via de rijwind de koelvloeistof koelt. Hoe werkt dat precies en wat kan er mis gaan?

De radiateur is kapot, hoe komt dat?

Als de motor te warm wordt, heb je waarschijnlijk lekkage in het koelsysteem. Dat kan in de leidingen zitten, maar de radiateur kan ook gaan lekken, bijvoorbeeld door steenslag. Dat zie je aan een plasje koelvloeistof onder de auto.

Waar laat ik de radiateur maken en wat kost dat?

Bij een oudere auto is er wat meer ruimte onder de motorkap dan bij een moderne. Een handige doe-het-zelver kan daar de radiateur desgewenst zelf vervangen. Een paar bevestigingsbouten losdraaien, wat slangen ontkoppelen en een nieuwe erin zetten. Let daarbij wel op het juiste type! Bij het vervangen van de radiateur in een nieuwere auto komt wat meer kijken. Daarvoor kun je het beste naar de garage.

Voor een radiateur voor een gemiddelde auto betaal je € 150. Montage duurt anderhalf à twee uur en kost dus nog eens € 120 tot € 160. En dan ben je aan nieuwe koelvloeistof nog ongeveer € 60 kwijt.

Wat kan ik zelf?

Wanneer een radiateur lek is, kan het een oplossing zijn er een afdichtmiddel in te doen. Hiervoor zijn diverse producten (in de vorm van vloeistof of een pil) op de markt. Meestal is dit een tijdelijke oplossing en moet na enige tijd de radiateur alsnog vervangen worden.

Wat is het en wat doet het?

 

Bij het verbrandingsproces in de motor komt veel warmte vrij. Om oververhitting te voorkomen, is er een koelsysteem. Om de cilinders in de motor zitten ruimten, waardoor het koelwater stroomt. Dat circuleert en het warme water komt (mede geholpen door de waterpomp) in de radiateur terecht. Die bestaat uit heel kleine buisjes, met daartussenin lamellen. Daardoor wordt het koeloppervlak vergroot. De rijwind zorgt vervolgens voor afkoeling van het koelwater. Bij lage rijsnelheden komt ook de ventilator in actie om voor voldoende koeling te zorgen.

Welke soorten zijn er?

Bij oudere auto’s komt het open koelsysteem nog wel voor, maar tegenwoordig is bijna elke auto uitgerust met een gesloten koelsysteem. Dat heeft ook een expansietankje, waarop je makkelijk kunt aflezen of er nog voldoende koelvloeistof aanwezig is.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Controleer regelmatig (maandelijks) het niveau van de koelvloeistof. De meeste auto’s hebben een gesloten systeem met een expansietankje. Het vloeistofpeil moet zich tussen de merktekens minimum en maximum bevinden. Verder kan de radiateur dicht komen te zitten door insecten. Dan kan de rijwind de vloeistof niet meer koelen. Je kunt de radiateur voorzichtig schoonmaken (alleen als hij afgekoeld is!), maar niet met een hogedrukspuit of harde borstel, want dan kan hij zomaar lek raken.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

2,75per maand
Voorkom onnodige pech met Smart Driver 

Met Smart Driver heb je meer kennis en controle over je auto. Alles in één overzichtelijke app en de beste pechhulp altijd dichtbij.