Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geld

Wat vergoedt de aanvullende dekking geld?

Als je op vakantie gaat, neem je vaak contant geld mee. Maar daarnaast heb je ook vaak andere betaalmiddelen op zak, zoals een pinpas en creditcard. De hoogte van de hoeveelheid geld is vaak afhankelijk van je reisbestemming. Als je veel geld moet meenemen omdat er bijvoorbeeld weinig pinautomaten zijn, dan wil je dit geld uiteraard niet kwijtraken. Voor verlies of diefstal van geld kun je je aanvullend verzekeren via je Kortlopende- of Doorlopende Reisverzekering.

Vergoeding van geld bij diefstal of verlies

Bij verlies of diefstal van de betaalmiddelen cash geld, pinpas, cheque en creditcard geldt een maximale vergoeding van € 350,- per persoon of € 600,- per reisgezelschap. Hiervoor sluit je de aanvullende dekking bagage af.

Voorwaarden vergoeding geld

Als je beroofd bent, geldt er een bewijsplicht. Jouw geld moet in de meest veilige bewaarplaats op de vakantielocatie of de caravan worden bewaard. Dit moet je kunnen aantonen, door bijvoorbeeld de sporen van inbraak aan te tonen. Als het geld is gestolen uit jouw bagage, terwijl deze onbeheerd was in je hotelkamer of auto dan wordt er geen vergoeding uitgekeerd.

Wat is niet verzekerd?

In onderstaande gevallen is schade door diefstal van geld niet verzekerd:

  1. Geld dat is achtergelaten in bijvoorbeeld een koffer of tas, die niet als handbagage is meegenomen en niet onder direct beheer was.
  2. Geld dat is achtergelaten in een motorrijtuig, tenzij het geld was opgeborgen in een afgesloten, goed gemonteerde kluis. De verzekerde moet kunnen bewijzen dat er is ingebroken.
  3. Als niet de nodige zorg in acht is genomen. De verzekerde moet zorgvuldig met zijn geld omgaan, de meest veilige bewaarplaats benutten en voorzorgsmaatregelen nemen om diefstal, verlies of beschadiging te voorkomen.

Wat te doen bij diefstal?

Als je te maken krijgt met diefstal van geld dan onderneem je de volgende acties:

  1. Doe aangifte bij de lokale politie. Deze aangifte stuur je op naar jouw verzekeraar.
  2. Maak melding van diefstal bij de receptie van het hotel, indien je daar bent bestolen.
  3. Bel de ANWB Alarmcentrale via 088-269 28 88.
  4. Bij vermissing van jouw pinpassen laat je deze bij jouw bank blokkeren.

Tips met betrekking tot geld in het buitenland

Het is raadzaam zo weinig mogelijk contant geld bij je te hebben en zoveel mogelijk te pinnen om de kans op verlies te verkleinen. Als je geld pint bewaar dan de pinbonnen zodat je makkelijker kunt aantonen om welk bedrag het gaat.

Contact & Service

Vragen? Neem contact op

Nog niet gevonden wat je zoekt? Neem contact op met een van onze collega’s. Via onderstaande link vind je alle contact gegevens voor verzekeren.