Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veilig de bocht nemen

Verbeter je rijstijl met onze tips om bochten te nemen

Het verkeerd nemen van een bocht kan gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Als je bijvoorbeeld de bocht niet goed inschat, kan de auto in een slip terechtkomen en de bocht uit glijden. Daarom geven we je graag een aantal tips om goed door bochten te komen.

Snel naar 
Algemeen | Scherpe bochten | Lange bochten | Haakse bochten | Let op je snelheid

Waar let je altijd op bij het nemen van een bocht?

Als je een 'normale' bocht neemt, is het belangrijk dat je goed vooruitkijkt. Je kijkt de bocht in en blijft kijken naar het punt waar je heen moet rijden. Op deze manier kan je de situatie op tijd goed inschatten.
 
Voordat je de bocht ingaat, matig je alvast je snelheid. Dit doe je, omdat je in de bocht minder grip op de weg hebt. Daarnaast hoef je bij een lagere snelheid minder hard aan het stuur te draaien. Door op een gepaste snelheid de bocht in te rijden en rustig te sturen, voorkom je dat je uit de bocht vliegt.
 
Vlak voordat je de bocht uitrijdt, als je wielen weer rechtuit staan, kun je de snelheid iets verhogen.

Hoe neem je een scherpe bocht?

Als je een scherpe bocht niet goed inschat, kan dat gevaarlijk situaties veroorzaken. Je geeft een ruk aan het stuur, je vraagt je banden om plotseling een bepaalde kant op te rijden, terwijl jouw auto – met al zijn krachten – nog gewoon rechtdoor wil gaan. En dit geldt ook bij lage snelheden. Wat te doen?
 
Pak het nemen van een scherpe bocht als volgt aan. Als je een bocht naar rechts wilt nemen, probeer je de auto zo ver mogelijk aan de linkerkant van de rijbaan te positioneren (als de omstandigheden dat toelaten). Zo krijg je een duidelijk beeld over wat er aan de andere kant van de bocht gebeurt. Je kunt je beter voorbereiden op eventuele gevaren. Als je een bocht naar links wilt nemen, doe je het tegenovergestelde. Je positioneert jouw auto zo ver mogelijk rechts op de rijbaan.

Hoe neem je een lange bocht?

Vaak kun je met een iets hogere snelheid door een lange, flauwe bocht rijden dan door een ‘normale’ bocht. Als je met een hogere snelheid door de bocht rijdt, is de stand van je handen op het stuur zeer belangrijk. Plaats je handen op kwart voor drie (tien voor twee bij moderne voertuigen met stuurwielbediening). Leg je duimen op het stuur, knijp ze er niet in. Door de geperfectioneerde stuurinrichting neemt de auto bijna van uit zichzelf een flauwe bocht. Je hoeft dan bijna niet te sturen. Blijf altijd ver vooruitkijken en niet te kort voor de auto.

Hoe neem je een haakse bocht?

Bij het rijden van een haakse bocht is je kijkgedrag zeer belangrijk. Houd daarbij het volgende aan: lang – kort – lang – kort. Wat bedoelen we daarmee? Op het moment dat je bij een haakse bocht aankomt, kijk je rechts over het gras of trottoir waar de bocht precies uitkomt en waar jij wilt uitkomen. Kijk vooruit naar het indraaipunt, de plek waar de bocht begint. Nu je wat dichter bij de bocht bent aangekomen, kijk je nogmaals zo ver mogelijk de straat in naar het punt waar je wilt uitkomen. Kijk weer naar het indraaipunt en net voordat je de bocht instuurt, kijk je naar het einde van de straat. Als je naar het einde van de straat kijkt, lijkt het net of de straat daar smaller is. Dit maakt het bepalen van jouw plaats op de weg gemakkelijker.

Voorkom te hoge snelheid in de bocht

Het grootste gevaar van een te grote snelheid bij het nemen van een bocht, is dat je geen tijd hebt om te reageren op onvoorziene gevaren die kunnen optreden. Als je de bocht te snel neemt, heb je minder controle over de grip van de auto op de weg. Ons advies: kijk altijd vooruit, matig je snelheid voordat je een bocht ingaat en versnel in de bochten. Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.

Contact & Service

Vragen? Neem contact op

Nog niet gevonden wat je zoekt? Neem contact op met een van onze collega’s. Via onderstaande link vind je alle contact gegevens voor verzekeren.