Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB blij met uitstel accijnsverhoging op brandstof

21 september 2023

De ANWB is blij dat een meerderheid van de Tweede Kamer heeft besloten de verhoging van de accijns op benzine en diesel een jaar uit te stellen. In januari 2024 zouden de brandstofprijzen met 21 cent stijgen. Terwijl met de huidige brandstofprijzen een groot deel van de Nederlanders al financieel in de knel komt. De ANWB had opgeroepen af te zien van deze verhoging om de betaalbaarheid van mobiliteit niet verder onder druk te zetten.

Uit een recente peiling van de ANWB bleek dat maar liefst 85% van haar leden tegen een stijging van de accijns is. Dit is een duidelijk signaal dat de lasten op brandstof al hoog genoeg zijn en dat een verdere verhoging een negatieve impact heeft op de portemonnee van veel Nederlanders.

Kwart ANWB-leden financieel in de knel door benzineprijs

26 procent van de ANWB-leden zit door de huidige benzineprijzen financieel in de knel, blijkt uit nieuw onderzoek onder 1201 ANWB-leden. Er wordt vooral bezuinigd op de dagelijkse boodschappen om toch te kunnen blijven autorijden. De ANWB wil daarom dat de geplande verhoging van 21 cent op accijns en btw op brandstof eind dit jaar niet doorgaat.

In Nederland bestaat de prijs van een liter benzine nu al voor meer dan de helft uit belastingen. Nederland is daarmee koploper in Europa. Vanaf 1 januari 2024 is de verwachting dat het verschil met andere landen nog groter wordt door de geplande stijging met 21 cent op accijns en btw.

Financieel in de knel

Voor veel Nederlanders is de auto onmisbaar in het dagelijks leven bij het reizen naar werk of het bezoeken van familie. Van alle reiskilometers die we in Nederland maken wordt 70% met de auto afgelegd. Door de huidige brandstofprijzen komt een groot deel van de Nederlanders financieel verder in de knel. Ruim 26 procent van de ANWB-leden moet daardoor besparen op maandelijkse uitgaven. Leden bezuinigen daarbij het meest op:

  • Spaargeld (72%)
  • Vakantie en uitjes (61%)
  • Boodschappen (60%)
  • Uiteten (59%)

Opvallend is dat men er ook voor kiest om te besparen op het onderhoud van de auto (26%). Daardoor neemt de kans op pech en hogere kosten juist toe.

Bijna een derde van de werkenden heeft geen alternatief voor de auto om op het werk te komen. ‘Ik werk in de nachtdienst, dus ik heb een auto nodig’, aldus een van de ondervraagde leden. Als er wel een alternatief voorhanden is, zoals het openbaar vervoer of een elektrische fiets (60%), levert dit bij 75 procent een extra reistijd op van een half uur tot meer dan een uur. ‘En het openbaar vervoer is geen betaalbaar alternatief voor de auto’, schrijft een deelnemer aan het onderzoek.

De huidige prijzen aan de pomp zorgen er ook voor dat mensen minder vaak met de auto op pad gaan voor uitjes, familiebezoek of sociale gelegenheden. Maar liefst 48 procent van de ANWB-leden geeft aan te besparen op deze ‘recreatieve’ ritten als de benzineprijs op dit niveau blijft. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben, schrijft een respondent: ‘Er worden groepen mensen getroffen die door deze kosten in een isolement gedwongen worden’. ‘Straks is een auto alleen voor de rijken’, zegt een ander.

Dit doet de ANWB tegen de accijnsverhoging

De ANWB vindt dat de aangekondigde accijnsverhoging van tafel moet en dringt daar regelmatig op aan bij de politiek. Het verhogen van de accijns op brandstof is een manier om voor de korte termijn de overheidsinkomsten op peil te houden. De ANWB pleit voor een toekomstbestendige vorm van autobelastingheffing. Alleen zo houden we mobiliteit betaalbaar voor iedereen.

Zie ook: