Fietsaccu recyclen
Dit gebeurt er met je afgedankte fietsaccu
Is de accu van de e-bike op of kapot? Lever hem dan in bij de milieustraat van je gemeente of bij je fietsenwinkel. Vanaf daar wordt geprobeerd je accu een tweede leven te geven, als bouwmateriaal of weer als accu.
Wat in de volksmond een gerecyclede fietsaccu wordt genoemd, is eigenlijk een gereviseerde accu: het binnenwerk ‒ de batterijcellen en het besturingssysteem ‒ zijn (deels) vervangen. Meestal wordt alleen het omhulsel van de fietsaccu hergebruikt: het 'kastje' dat precies in je fietsframe past. Handig om dit te hergebruiken, want bij oudere elektrische fietsen kun je vaak geen nieuwe, passende fietsaccu meer kopen.
Het allerbeste (en goedkoopste!) wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je fietsaccu zo lang mogelijk meegaat. Dat is niet moeilijk, als je maar weet hoe dat moet.
Fietsaccu recyclen
Blijft de vraag: kun je een fietsaccu recyclen, dus helemaal hergebruiken? Ja en nee, vertelt directeur Arie de Jong van Stibat, de organisatie achter de inzameling en recycling van afgedankte batterijen en accu's. 'Ja, we kunnen grondstoffen uit de oude accu's terugwinnen en hergebruiken. Nee, als je denkt dat recyclen een vernieuwde fietsaccu oplevert: dat lukt niet. De grondstoffen die we uit de oude accu's terugwinnen, krijgen een nieuw leven. De metalen kunnen we bijvoorbeeld weer in nieuwe fietsaccu's gebruiken. Het restafval wordt onder meer verwerkt in beton of als onderlaag in de wegenbouw.'
Stibat stimuleert en regelt de inzameling van afgedankte energiedragers in Nederland. De non-profitorganisatie zorgt ervoor dat accu's worden gesorteerd en zo duurzaam mogelijk verwerkt, vertelt De Jong. De verschillende soorten accu's en batterijen gaan naar gespecialiseerde bedrijven in Duitsland, België of Frankrijk. Deze bedrijven worden streng gecontroleerd. 'Ze werken allemaal met eigen technieken en methodes, die vaak bedrijfsgeheim zijn. Fietsaccu's gaan vaak in een shredder. Ze worden tot schroot vermalen. Uit dit schroot wordt met slimme techniek metalen teruggewonnen zoals mangaan, aluminium, kobalt, nikkel en koper. Dit materiaal kan heel goed opnieuw worden gebruikt.'
Lithium nog niet schaars
Het lithium, het alkalimetaal dat de moderne fietsaccu zijn naam geeft, wordt nog maar amper teruggewonnen. 'Een lithium-ion fietsaccu bestaat uit maar een paar procent lithium. Dit metaal is nog niet schaars. Het is nu nog te duur om terug te winnen. We verwachten dat dit binnen een paar jaar gaat veranderen. Op dit moment wordt ongeveer 55% van de grondstoffen teruggewonnen, afhankelijk van het type batterij.'
Het storten van afgedankte accu’s is verboden. Doordat de grondstoffen die in accu's zitten steeds schaarser en dus kostbaarder worden, wordt het interessanter om ze terug te winnen, vertelt De Jong. 'De afgedankte fietsaccu wordt zo een bron van grondstoffen. Dat is een duurzame ontwikkeling waar we heel blij mee zijn.'
Oude fietsaccu inleveren
Wanneer is je accu toe aan vervanging? Dat bepaal je zelf. Kun je niet meer de afstanden afleggen die je gewend bent? Moet de accu steeds vaker aan de lading? Dan kun je een nieuwe accu kopen of de oude accu laten reviseren.
Ga je voor een nieuwe fietsaccu? Dan kun je de oude accu inleveren bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt. Producenten hebben namelijk de wettelijke plicht om hun op de markt gebrachte batterijen en accu’s weer in te nemen en te recyclen. Oude accu's kun je ook inleveren bij de milieustraat van je gemeente.
Accu online gekocht bij ANWB
Lever je oude accu niet in bij een fysieke ANWB winkel, maar bij de milieustraat van je gemeente of bij een fietsenwinkel die is aangesloten bij Stibat.
Deel deze pagina