Zo bespaar je met je elektrische auto
Slim gebruik, dat is de kern van besparen op je stroomkosten met ANWB Energie. Dat geldt voor je verbruik in huis, maar ook voor een besparing bij het laden van je elektrische auto. Lees wat je nu kan doen en welke mogelijkheden er nog komen.
Dit bespaar je gemiddeld per jaar
Voor de besparing op je elektrische mobiliteit nemen we 15.000 kilometer per jaar. Mét de aanname dat je ’s nachts laadt, als de stroomtarieven lager zijn. Verder gaan we uit van normaal gebruik, zónder dat je gebruikmaakt van extra bespaarmogelijkheden.
Er zijn voor besparing met een huishouden met elektrische auto drie hoofdscenarios:
- Besparen met een dynamisch energiecontract scheelt je op jaarbasis ongeveer € 255 per jaar. Daar hoef je verder niets voor te doen.
- Ben je alert op de laagste tarieven en stel je de laadtijd en de rest van je verbruik daar zelf op in, dan bespaar je gemiddeld zo’n € 283 per jaar.
- Met uitgekiende automatische optimalisatie van je laad-tijdstip wordt de besparing € 322 per jaar.
De winst zit natuurlijk in opladen als de stroomtarieven het laagst zijn. Dat kan bij een dynamisch contract. De extra besparing zit in optimalisatie daarvan. Pak je binnen de daluren altijd de allergoedkoopste uren, dan zorgt dat voor een minibesparing. Maar wel eentje die je vrijwel dagelijks hebt, vanzelf. En dat tikt op den duur aan.
Laden met negatief stroomtarief
Je kan eenvoudig bekijken wanneer de stroomprijs het laagst is. Misschien is er in de dalperiode zelfs een negatief stroomtarief, waarbij je dus alleen de belasting op stroom betaalt. Voor de stroom zelf betaal je dan niets.
Als je de innovatieve laadmogelijkheden benut, spek je je portemonnee. Zonder dat je mobiliteit daaronder hoeft te lijden. Via een slimme app stel je in wat je laad-voorkeuren zijn. Zoals een maximaal stroomtarief.
Voorwaarde is dat zowel de elektrische auto (doorgaans een computer op wielen) of het laadpunt connected zijn. Dus online kunnen om de actuele stroomtarieven te monitoren. Jij kiest het tijdstip waarop de auto opgeladen moet zijn. Daarbij kan je ook instellen hoeveel de accu minimaal opgeladen moet zijn, zodat je in elk geval ’s ochtends naar je werk kan.
De invulling van de overige laadcapaciteit kiest de elektrische auto of het laadpunt zelf. Kijkend naar de uren waarop het stroomtarief het meest voordeling is. Het resultaat is dat je het overgrote deel van je accu opgeladen wordt met zo voordelige mogelijke stroom. Met het maximumtarief per kWh dat je zelf hebt gekozen.
Deze slimme laadwijze werkt bij elektrische auto’s en eigen laadpunten. Helaas nog niet bij (alle) openbare laadpunten. Daarvoor is er een te grote verscheidenheid aan merken en soorten laadpalen. Hopelijk brengt de toekomst standaardisering, zodat slim laden óveral kan.
Deel deze pagina