Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Europese gehandicaptenparkeerkaart

Standpunt ANWB

Met een Europese gehandicaptenparkeerkaart mogen mensen met een handicap op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Daarnaast mogen zij parkeren op plaatsen waar het bord ‘Verboden te parkeren’ staat en kunnen zij soms gratis parkeren op een gewone parkeerplaats op straat. Op sommige parkeerplaatsen moeten zij een parkeerschijf gebruiken.

Wat vindt de ANWB?

Speciale belangenorganisaties voor mensen met een beperking nemen het voortouw bij het behartigen van de belangen van deze groep. Dit onderwerp is echter sterk verkeer gerelateerd en raakt de parkeerdruk in het algemeen. Vandaar dat de ANWB voor dit onderwerp positie kiest. Wij vinden dat de gehandicaptenparkeerkaart betaalbaar en toegankelijk moet zijn voor de mensen die ervoor in aanmerking komen.

Europese unie

Op dit moment worden de regels voor de gehandicaptenparkeerkaart op Europees niveau herijkt. De ANWB gebruikt hierbij de mogelijkheid om te reageren op de diverse voorstellen. De kaart kan op een aantal manieren worden verbeterd. Landen in Europa die dit model niet (meer) hebben, zouden het moeten invoeren of erkennen.

Belangrijkste aandachtspunten zijn:

• (Pre)informatie over privileges die verkregen kunnen worden met de kaart in verschillende landen moet toegankelijker worden gemaakt.
  • Parkeerhandhavers moeten meer kennis hebben van buitenlandse kaarten, om onterechte boetes te voorkomen.
  • Er moet worden overwogen om parkeerkaarten op te nemen in de voertuigregistratiegegevens en deze beschikbaar te stellen voor de handhavingsautoriteiten van de EU.
  • Om diefstal en ander misbruik te voorkomen en om de geautomatiseerde handhaving effectiever te maken, wordt de kaart bij voorkeur gedigitaliseerd.
  • De parkeerkaart zou breder gebruikt moeten worden in het verkeer, bijvoorbeeld voor ontheffingen bij het betreden van wegen met toegangsbeperkingen voor bijvoorbeeld milieuzones.
  • Bredere inzet buiten het personenverkeer (b.v. toegang tot musea en andere openbare voorzieningen) zou de waarde van de kaart verder kunnen vergroten.

(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 08-01-2024)