advertentie

> Zoek andere autotests

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Autotest Peugeot 208

Kleiner, maar fijner

Peugeot 208 | prijs vanaf: € 13690 | in de showroom vanaf: april 2012
Mrt 2012 - Jos Vroomans

Voorgangers 205 en 206 waren heel succesvol, maar de 207 deed het een stuk minder. Daarom heeft Peugeot de nieuwe 208 een stukje kleiner, lichter en vooral mooier gemaakt. Kleiner en fijner dus, want ook de rijeigenschappen en de afwerking zijn flink verbeterd.

Conclusie

De nieuwe Peugeot 208 is er enorm op vooruitgegaan ten opzichte van de minder geslaagde 207. Hij ziet er veel leuker uit en biedt ondanks de kleinere afmetingen, meer binnenruimte. De nieuwe zuinige driecilinder is een welkome aanvulling. Aan het kleine stuurwiel en de hooggeplaatste klokken moet je wel even wennen. Maar de afwerkingskwaliteit van het interieur is niet verkeerd.

Video: ANWB test Peugeot 208 vs Citroen C3

Omschrijving:

De Peugeot 208 tegen de Citroen C3. Welke is de betere auto? Bekijk de video.

Type auto en prijs

Als achterkleinzoon van de legendarische 205 moet de nieuwe 208 Peugeot weer aan de top brengen in het zogeheten B-segment. De 207 was een tikje te log en te lomp. Daarom is de 208 zo'n 7 cm korter dan de 207 en wel 110 kg lichter. En hij ziet er ook veel eleganter uit. Vooral de driedeurs, die in een eerste oogopslag herinneringen oproept aan die leuke 205 van vroeger. De goedkoopste 208 gaat € 12.990 kosten. Dan hebben we het over de versie met een nieuwe eenliter driecilinder motor en die vanaf september 2012 leverbaar is. Voorlopig is de 1.4 de voordeligste 208, vanaf € 14.350. De vijfdeurs versie kost € 500 meer. Vanaf 1 juli is de 1,2 liter driecilinder benzinemotor al leverbaar en die gaat € 13.995 kosten.

Hoe rijdt de Peugeot 208

Het onderstel van de 208 is grotendeels hetzelfde als dat van de 207. Maar dankzij nieuwe wielophanging en schokdemping en het lagere gewicht zijn de rijeigenschappen anders. De 208 stuurt strak en precies. Wel moet je wennen aan de zitpositie met het kleine stuur. Daar is niet iedereen een fan van, zo blijkt. Probeer het vooral zelf uit tijdens een proefrit. Op korte oneffenheden voelt de auto wel nogal stoterig. Langere oneffenheden in het wegdek worden wel goed weggefilterd. De nieuwe driecilindermotoren zijn verrassend pittig en redelijk stil. Prima rijden is het ook met de 1,4 liter diesel met vijftraps automaat. Maar de fijnste diesel is toch de 1,6 liter met 115 pk. Voor veelrijders zeker de beste keus.

De Peugeot 208 van binnen

De 208 mag dan aan de buitenkant wat kleiner zijn dan de 207, het interieur is er juist ruimer op geworden. Heel bijzonder is de bestuurdersplaats. Het stuurwiel is veel kleiner dan je gewend bent. Het lijkt wel een racestuurtje. En de instrumenten zijn veel hoger geplaatst dan normaal. Je kijkt daardoor niet dóór het stuurwiel naar het instrumentarium, maar er overheen. Dat is wennen. Het kleine stuurtje ligt weliswaar lekker in de hand, maar de zitpositie is wat onnatuurlijk. De stoelen zijn goed verstelbaar en heel comfortabel. Ook de afwerking van het interieur ziet er prima uit. Bijzonder is ook het hoog op de middenconsole geplaatste aanraak-beeldscherm. Hiermee bedien je de geluidsinstallatie, navigatie (optie) en telefoon. Overigens is een cd-speler niet standaard maar een optie. Je kunt je ook abonneren op een iPhone-achtige app-service. Daarmee krijg je op je scherm allerlei informatie over weer en verkeer, voordelig tanken, en bijvoorbeeld ook Michelin restaurantgidsen.

De Peugeot 208 en het milieu

Peugeot heeft een compleet nieuwe driecilindermotor ontwikkeld die in twee verschillende versies (1,0 en 1,2 liter) in de 208 gaat komen. Eén cilinder minder scheelt veel gewicht en wrijving en dat resulteert in gunstige verbruikscijfers en bijpassend lage CO2-uitstoot. De eenliter versie produceert 99 gram kooldioxide, de 1,2 maar 3 gram meer. In 2013 gaat Peugeot deze motoren van een start/stopsysteem voorzien, waardoor de CO2-productie nog verder wordt teruggebracht. Vier van de vijf dieselmotoren waarmee de 208 kan worden uitgerust hebben ook zo'n start/stopsysteem. In het gunstigste geval leidt dat tot een CO2 uitstoot van maar 87 gram per km.

Bereken de maandelijkse kosten van een PEUGEOT 208

Bent u eigenaar van een PEUGEOT 208 en wilt u deze verkopen?

Check hier de waarde van uw auto

Occasionzoeker

Zoek een PEUGEOT 208 occasion

Budget