Veelgestelde vragen

Een antwoord op de meest gestelde vragen over ANWB voor de Zaak

Ga direct naar vragen over:

Lidmaatschap | Wegenwacht Services | Mijn ANWB voor de Zaak | Factuur & Betalingen

ANWB Tankpas | ANWB Parkeren

Lidmaatschap

Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is een lidmaatschap dat speciaal is afgestemd op ZZP en MKB. Pechhulp voor al je geregistreerde voertuigen, ongeacht het doel van de reis (zakelijk en privé), en ongeacht de bestuurder.

Als lid profiteer je van vele voordelen. Denk hierbij aan ANWB Parkeren, ANWB Tankpas, korting op diverse producten in de ANWB-winkels (nog niet in onze webwinkel), gratis ANWB-routekaarten en ledenwijzers, gratis nieuwsbrief, het verenigingsblad de Kampioen, en recht op juridisch advies op gebied van verkeer. Het is ook nog niet mogelijk om gebruik te maken van de aanbiedingen in de Kampioen.

Je kunt ANWB voor de Zaak aanvragen door het online aanmeldingsformulier geheel in te vullen en aan ons te verzenden, of telefonisch aanmelden bij Customer Services via 088 - 269 7373 (ma - vr 09.00 – 17.00 uur).

Ja, je kunt beide lidmaatschappen behouden. Als je recht wil blijven houden op de persoonsgebonden producten en diensten van de ANWB, zoals bijvoorbeeld de ANWB Visa Card, is het noodzakelijk om het persoonlijke lidmaatschap te behouden.

Mocht je je persoonlijke lidmaatschap willen beëindigen, dan bestaat de mogelijkheid om ook je privéauto bij ANWB voor de Zaak onder te brengen. Wil je je persoonlijke lidmaatschap  beëindigen bij het aangaan van een lidmaatschap ANWB voor de Zaak, neem dan contact op met Customer Services via 088 269 - 7373 (ma - vr: 09.00 - 17.00 uur).

Uw lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is geldig vanaf twee kantoordagen na inschrijving. Na 1 jaar is uw lidmaatschap dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van 4 weken.

Het lidmaatschap dient bij voorkeur telefonisch te worden opgezegd bij Customer Services via 088 - 269 7373 (ma - vr 09.00 – 17.00 uur).

Wegenwacht Services

Bij pech in Nederland: 088 269 21 00
Bij pech in het buitenland (Europa): +31 88 269 1464

Al je vragen kunt je stellen aan de afdeling Customer Services via anwbvoordezaak@anwb.nl

In Nederland zal altijd gezocht worden naar zo gelijkwaardig mogelijk vervoer. In Europa is dit afhankelijk van het pakket:

  • Europa standaard, meestal gewone personenauto. Maximale cataloguswaarde 25.000 euro.
  • Europa compleet, zo gelijkwaardig mogelijk.

Als je lid bent van ANWB voor de Zaak en het pakket Europa standaard of Europa compleet hebt afgesloten, heb je ook in het buitenland (Europa) recht op pechhulpverlening. Onze buitenlandse zusterclubs bieden je soortgelijke hulp als de Wegenwacht dat in Nederland doet.

Ja, iedere bestuurder heeft recht op pechhulpverlening als het kenteken waar hij in rijdt is aangemeld bij Wegenwacht Services. Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is geregistreerd op kenteken, niet op naam.

Na aanmelden heb je na twee werkdagen recht op pechhulp.

Mijn ANWB voor de Zaak

U voegt nieuwe kentekens op ieder moment zelf toe via Mijn ANWB voor de Zaak. In de handleiding kunt u lezen hoe dit gaat.

Direct inloggen op Mijn ANWB voor de Zaak

Je kunt zelf een kenteken afmelden via Mijn ANWB voor de Zaak. Bij afmelding binnen het jaar krijg je geen restitutie.

Factuur & Betalingen

Het wijzigen (aan- of afmelden) van kentekens heeft geen invloed op de jaarfactuur. Wanneer je 4 weken voor de contractvernieuwing wijzigingen doorvoert in uw wagenparkgegevens dan zie je de wijzigingen wel terug op je jaarfactuur.

Ga naar Mijn ANWB voor de Zaak en controleer uw wagenpark. Staat er iets niet goed, dan kun je dit eenvoudig zelf aanpassen.

  • Afmelding van wegenwachtproducten gedurende de loop van je contractjaar geven geen recht op premie teruggave. Dus je ontvangt ook geen nieuwe factuur. Je kunt deze producten, die actief blijven tot het einde van je contractperiode, wel aan andere of nieuwe voertuigen koppelen.
  • Na het wisselen van kentekens ontvangt je geen nieuwe factuur.
  • Aanmelding van wegenwachtproducten zorgt wel voor een aanvullende factuur.

  • Als je nieuwe producten of voertuigen heeft toegevoegd aan je contract, zult je binnen 3 weken een factuur ontvangen.
  • 2 weken na de datum van contractvernieuwing ontvangt je een nieuwe jaarfactuur.
  • Tip: controleer regelmatig in Mijn ANWB voor de Zaak of je wagenpark, adresgegevens en betalingsgegevens nog kloppen in je contract.

28 dagen na de datum die staat vermeld op de factuur

  • Is je kvk nummer niet gewijzigd
    Betaal de factuur en geef per mail (anwbvoordezaak@anwb.nl) de juiste bedrijfsnaam door. Vermeld hierbij je lidmaatschapsnummer.
  •  Is je kvk nummer gewijzigd
    - Stuur een mail naar anwbvoordezaak@anwb.nl oude en de nieuwe bedrijfsnaam en KvK nummer.
    - Vermeld in de mail je lidmaatschapsnummer en alle gegevens die aangepast moeten worden
    - Geef aan dat je een nieuwe factuur wil ontvangen.

Via de menubalk op Mijn ANWB voor de Zaak ga je naar het tabblad “Bedrijfsinformatie”. Vervolgens klik je op het blok “Financieel”. Hier kun je de financiële gegevens inzien.

Als je de financiële gegevens wilt wijzigen:

ANWB Tankpas

Ja, in Nederland wordt de kaart bij vrijwel ieder tankstation geaccepteerd. U kunt bij alle merktankstations terecht maar ook bij de zogenaamde witte pomp en bij de onbemande tankstations. U bent dus niet afhankelijk van één merk tankstation u hoeft dus nooit om te rijden!

De internationale Tankpas kunt u ook gebruiken buiten Nederland. Door de samenwerking met DKV hebt u toegang tot het grootste merkonafhankelijke tanksstationnetwerk van Europa.

De internationale Tankpas heeft 2 magneetstrips: de ene (Travelcard) zijde gebruikt u binnen Nederland, de andere zijde (DKV) zijde gebruikt u bij meer dan 30.000 tankstations in het buitenland.

Ja, het gebruik van de ANWB Tankpas heeft in principe geen invloed op het ontvangen van spaarpunten bij bijvoorbeeld Shell of Esso stations, ze zijn het echter niet verplicht! Spaaracties van lokale stations hebben vaak hun eigen voorwaarden over het wel of niet uitgeven van spaarpunten.

Bent u nog geen lid van ANWB voor de Zaak? Om de tankpas aan te kunnen vragen, moet u eerst online lid worden van ANWB voor de Zaak. Bij de bevestiging vindt u een aanvraagformulier voor de tankpas.

Bent u al lid van ANWB voor de Zaak? Bel of mailt u dan naar Customer Services. Wij zorgen ervoor dat u het aanmeldformulier van ons ontvangt.

Afdeling Customer Services
Telefoon: 088 - 269 73 73
E-mail: anwbvoorbedrijven@anwb.nl

Stuur een brief naar uw huidige tankpasleverancier met de boodschap dat u de kaart zo snel mogelijk wilt opzeggen.

Ja, als u gebruik wilt maken van de ANWB Tankpas betaalt u een borg. Om gebruik te maken van de ANWB Tankpas moet u lid zijn/worden van ANWB voor de Zaak. U betaalt maandelijks de abonnementskosten voor de ANWB Tankpas.

Het is van belang dat u uw ANWB Tankpas direct na verlies of diefstal blokkeert. U kunt deze 24 uur per dag, 7 dagen per week blokkeren via Mijn ANWB Tankpas. Kies op uw persoonlijke pagina's de optie "passen / (de)activeren". Betalingen die tussen het moment van verlies of diefstal en blokkeren zijn gedaan zijn voor uw risico en kunnen niet worden verhaald op ANWB en Travelcard.

Als u of uw medewerkers de ANWB Tankpas niet zelf heeft geblokkeerd, dan heeft hoogstwaarschijnlijk ANWB / Travelcard de tankpas geblokkeerd in verband met het niet kunnen incasseren van de factuur. Kijk op www.travelcard.nl voor meer informatie.

Iedere week ontvangt u per email een factuur met een overzicht van de totale brandstofkosten. Wilt u een gedetailleerder overzicht van de verbruikskosten? Ga dan naar Mijn ANWB Tankpas. Hier kunt u diverse selecties maken op detail niveau per kaart en op overall niveau van alle kaarten samen.

De ANWB Tankpas wordt altijd rechtstreeks naar uw bedrijf gestuurd, vergezeld van een persoonlijke brief. Het is niet mogelijk om de kaart direct naar uw werknemers te versturen.