Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bij pech met de elektrische auto in 5 stappen weer op weg

Zo helpt ANWB Wegenwacht ondernemers en berijders van elektrische auto’s met pech onderweg

In Nederland rijden inmiddels ruim 685.000 elektrische auto’s (EV’s) op de weg. Naar verwachting zal dit aantal in hoog tempo doorgroeien naar 1.000.000 in 2025. ANWB Zakelijk steunt de transitie naar zero-emissie mobiliteit en ziet in de elektrische auto een belangrijke bouwsteen om deze ambitie te realiseren.

Net zoals brandstofauto’s krijgen ook elektrische auto’s weleens pech onderweg. Hoe helpen we berijders en onze klanten met deze voertuigen zo snel mogelijk weer op weg? In dit artikel gaan we op pad met ANWB Zakelijk en gaan we in vijf stappen van ‘pech’ naar ‘weer op weg’.

1: Pech met de elektrische auto

De twee meest voorkomende pechoorzaken bij zowel traditionele brandstofauto’s als elektrische voertuigen zijn lekke banden en start/accuproblemen. Ook elektrische voertuigen beschikken tenslotte gewoon over banden en accu’s. Daarin verschillen ze niet van traditionele voertuigen. Bij pech met elektrische voertuigen gaat het echter niet alleen om problemen met het voertuig zelf. Er kunnen ook storingen of andere problemen optreden met de oplaadvoorzieningen. Denk aan een laadpaal die niet meer werkt door een storing of een vastzittende stekker. Ook dit kan ervoor zorgen dat een berijder niet meer verder kan.

2: Pech melden bij de Alarmcentrale

Contact opnemen met de Alarmcentrale kan op verschillende manieren. Problemen met de laadvoorziening worden veelal gemeld via de aanbieder van de laadpaal. Het melden van pech met de auto zelf kan 24/7, zowel telefonisch als digitaal. Ook via de ANWB Onderweg app. Via een digitaal formulier is pech eenvoudig te melden voor mkb en zzp met een Wegenwacht voor de Zaak lidmaatschap. De berijder vult zijn gegevens en pechlocatie in en geeft aan wat het probleem is. De melding wordt vervolgens automatisch verwerkt.

Dankzij connected services neemt de Alarmcentrale ook bCall (breakdown call), iCall (information call) en eCall (emergency call) meldingen aan. De berijder drukt bij pech op de daarvoor bestemde knop in de auto of op zijn smartphone, waarna de auto contact opneemt met de Alarmcentrale. Hierbij wordt belangrijke voertuig- en locatiedata automatisch meegezonden.

3: Reparatie op afstand 

Steeds vaker kunnen problemen op afstand worden opgelost. Met name storingen aan laadpalen worden vaak aan de telefoon verholpen, doordat hulpverleners de paal op afstand kunnen resetten. Dit gebeurt in 90% van de gevallen! Hulpverleners slagen er ook vaak in om voertuigen zelf op afstand te repareren. 

ANWB Zakelijk werkt met de zogenaamde phone-fix. Eenvoudige problemen worden direct opgelost door de eerstelijns telefoonsupport en de complexe vragen worden doorgezet naar de technische helpdesk. Deze helpdesk beschikt over een uitgebreide up-to-date database met vele tips en tricks. Voordeel voor de berijder en voor de baas of leasemaatschappij: het is heel efficiënt, de kosten blijven laag en de berijder kan meteen weer verder.

4: Wegenwacht komt eraan

Kan het probleem niet op afstand worden verholpen? Dan staat de Wegenwacht paraat. Alle wegenwachten zijn gecertificeerd om te werken aan elektrische voertuigen. Veiligheid speelt hierbij een grote rol. Het voltage van de accu van een elektrische auto is met 300-600 volt veel hoger waardoor de kans op verbrandingen en/of elektrocutie toeneemt. Wegenwachten worden daarom niet alleen getraind op technische kennis, maar ook op het maken van een inschatting rondom de veiligheid.

Innovaties zoals de Wegenwachtauto met EV Charger, die in Den Haag en Rotterdam rondrijdt, zorgen ervoor dat ook pechgevallen bij elektrische voertuigen ter plekke verholpen kunnen worden. Ook beschikt de Wegenwacht over moderne uitleesapparatuur. Met deze uitleesapparatuur kunnen wij diagnoses aan elektrische voertuigen uit voeren. Slagen wij er niet in om het probleem ter plekke op te lossen, dan zoeken wij uiteraard naar een passende oplossing.

5: Weer op pad, ook in het buitenland

Het belangrijkste is om een berijder weer snel op weg te helpen. Dit doet de ANWB niet alleen in Nederland maar ook over de grens. Als het gaat om elektrisch vervoer en de voorzieningen loopt Nederland ten opzichte van andere Europese landen voor. Zo is ANWB Zakelijk hard bezig om Europese zusterclubs op te leiden en te certificeren op het gebied van pechhulp voor elektrische auto’s. ANWB wil toewerken naar een Europese standaard voor hulp aan voertuigen en laadnetwerken. Zo hoeven berijders nooit meer verschillende kabels en passen meenemen als zij naar het buitenland rijden.

Zo snel mogelijk weer op weg met de ANWB Wegenwacht

Bij pech wil een berijder zo snel mogelijk weer op weg, het liefst in zijn eigen auto. Voor een berijder mag het geen verschil maken of hij elektrisch rijdt of niet. Alle wegenwachten van de ANWB zijn gecertificeerd om hulp te bieden aan elektrische auto’s. Dit geldt ook voor het beheren, onderhouden en repareren van laadpalen.

Voor de wagenparkbeheerder of after sales manager is het belangrijk te weten dat de ANWB de transitie naar duurzame mobiliteit steunt. ANWB Zakelijk past haar dienstverlening hierop aan en voert pechhulp uit zoals berijders en klanten dit gewend zijn, ook bij elektrische voertuigen.  
Wil je meer weten wat wij voor jouw berijders met elektrische auto’s kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Bekijk ook

ANWB Zakelijk en elektrisch rijden
Meer informatie over elektrisch rijden

Speciaal voor ondernemers

Wegenwacht® voor de Zaak 

Hulp bij pech speciaal voor ZZP en MKB, of je nou privé of zakelijk rijdt. Ook in het buitenland.

ANWB Zakelijke Lease 

Voordeliger zakelijk leasen met ANWB voor de Zaak. Je hebt geen onverwachte kosten en je kunt zorgeloos autorijden.

Pechhulp voor klein zakelijk 

Pech met de zakenauto of bestelbus? Vertrouw op Wegenwacht voor de Zaak.

Mijn ANWB voor de Zaak 

Op Mijn ANWB voor de Zaak kun je online eenvoudig je Wegenwacht services beheren, muteren en informatie vinden over je lidmaatschap.