Autodelen als onderdeel van een flexibel mobiliteitsbeleid

Greenwheels ondersteunt bedrijven met flexibele mobiliteit

Autodelen wordt steeds populairder in Nederland. Volgens Milieu Centraal zijn er sinds 2019 al meer dan 50.000 deelauto’s in Nederland beschikbaar. We spraken Martijn van der Valk, accountmanager Greenwheels zakelijk, over de voordelen van autodelen en de toekomst van zakelijke mobiliteit. 

Greenwheels stelt hun publieke vloot beschikbaar voor zowel particuliere als zakelijke rijders. Ook plaatsen ze exclusieve deelauto’s bij grootzakelijke klanten, waaronder de Rijksoverheid. ANWB Zakelijk werkt ook samen met Greenwheels. Wij bieden de ANWB Mobiliteitskaart aan waarbij ondernemers en hun medewerkers eenvoudig gebruik kunnen maken van de deelauto's van Greenwheels.

Hoe werkt het?

Gebruik maken van Greenwheels is eenvoudig. “Als kaarthouder krijg je van de ANWB een activatielink voor ons platform. Hiermee kun je een account met een pincode aanmaken. Vanaf dat moment kun je gebruik maken van onze app, waarmee je een auto kunt reserveren. We hebben inmiddels zo’n 1850 auto’s beschikbaar door heel Nederland: Volkswagen Up, Golf en de elektrische e-Golf. Na een reservering kan de auto met zowel de app als met de ANWB Mobiliteitskaart geopend worden”, legt Martijn uit.

Autodelen voor bedrijven en hun medewerkers

Autodelen wordt inmiddels ook door bedrijven en zakelijke rijders ontdekt. Martijn: “De vraag naar autodelen en flexibele mobiliteit in het algemeen groeit. We zien dat nieuwe organisaties er al volop mee bezig zijn, vooral mkb-bedrijven in de grote steden. Zij hebben vaak nog geen compleet mobiliteitsbeleid en zijn daarom aan het kijken hoe ze dit flexibel kunnen indelen. Bij grotere bedrijven zien we dat hun mobiliteitsbeleid al veel voeten in de aarde heeft en vergt autodelen een aanpassing van het beleid. Na deze aanpassing kan de werkgever in veel gevallen met een kleinere vloot en dus minder kosten dezelfde mobiliteit bieden aan hun medewerkers”.

Een flexibel mobiliteitsbeleid

Volgens Martijn houden steeds meer werkgevers zich bezig met een flexibel mobiliteitsbeleid: “We zien dat veel bedrijven een parkeerprobleem hebben, met name in de binnensteden waar het lastig is om parkeerplekken te regelen. Wanneer veel medewerkers met hun auto naar kantoor komen, zorgt dit voor een grotere parkeerdruk”. Hierdoor kijken bedrijven naar andere vormen van mobiliteit, zoals fietsen en het ov. Martijn: “Autodelen sluit goed aan op fietsen en meer gebruik van het ov. We hebben auto’s door heel Nederland staan, ook op NS-locaties, waardoor de combinatie met het ov heel goed gemaakt kan worden. Op deze manier kunnen bedrijven voor hun medewerkers een veel flexibeler mobiliteitsbeleid gaan inrichten”.

Uitdagingen op de zakelijke markt

Er zijn ook uitdagingen om zakelijke rijders te bereiken. Martijn: “Mensen uit hun auto krijgen is vaak lastiger dan mensen een alternatief bieden voordat ze eenmaal een auto hebben. Het heeft ook te maken met de wens van de klant. Waar wonen ze? Maken ze al gebruik van het ov? Waar is hun kantoor gelegen? We zien dit als een interessante markt waar we onderzoek naar doen”. 

Samen met partners probeert Greenwheels deze groep toch het autodelen uit te laten proberen. “Wij geloven in een combinatie van het ov en andere vormen van deelmobiliteit. Wat dat betreft zijn partners, zoals de ANWB, heel belangrijk. Daarnaast zetten we onze eigen kanalen in, met name online. Ook zijn onze auto’s die op straat staan een uithangbord, want die vallen goed op. Hier is nog niet meteen duidelijk dat er ook een zakelijke propositie achter zit, dus dat willen we beter uitleggen”, aldus Martijn.

Een duurzame optie

De ANWB ziet veel voordelen van autodelen. Het is beter voor het milieu en het bestrijdt de parkeerdruk. Wil je nog duurzamer reizen, dan zijn elektrische deelauto’s een optie. Ook Greenwheels investeert in elektrische auto’s en breidt hier geleidelijk mee uit. “Het is niet de vraag of onze vloot elektrisch gaat, maar wanneer. Dit brengt wel wat uitdagingen met zich mee. We moeten kijken naar de beschikbaarheid van elektrische voertuigen. Fabrieken hebben de afgelopen tijd (i.v.m. de coronacrisis, red) stilgelegen en dat heeft een impact gehad. Maar de voornaamste uitdaging is de laadinfrastructuur. Daar zijn nog flinke stappen voor nodig om deelvervoer volledig elektrisch aan te kunnen gaan bieden”, volgens Martijn.

De toekomst van autodelen

Greenwheels verwacht de komende jaren meer vraag naar deelauto’s. Martijn: “De afgelopen tijd zagen wij veel vragen en inschrijvingen, want mensen zijn het ov gaan vermijden en waren op zoek naar alternatieven. Ook zien we dat er steeds meer behoefte is aan flexibel reizen. Elke reis is weer anders en kan op een andere manier ingevuld worden. We zien daarom veel potentie in het delen van allerlei vervoersmiddelen”.
 
Martijn ziet daarnaast veel nieuwe initiatieven wat betreft flexibel reizen en andere vormen van mobiliteit: “We zien bedrijven die mobiliteit bundelen door middel van mobiliteitskaarten en MaaS-platformen. Ook zien we veel gebeuren wat betreft hubs: locaties waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen. In Amsterdam worden bijvoorbeeld hubs aan de randen van de stad opgezet waar auto’s geparkeerd worden en met de fiets verder wordt gereisd. In al deze ontwikkelingen speelt ook het ov een belangrijke rol. Samen met het ov kunnen we mensen steeds flexibeler laten reizen”.

De ANWB Mobiliteitskaart

Met een ANWB Mobiliteitskaart kunnen jij en je medewerkers eenvoudig gebruik maken van de deelauto’s van Greenwheels. Met onze kaart betaal je geen abonnementskosten voor Greenwheels, maar betaal je naar gebruik. Het uurtarief is € 8,80 exclusief btw per uur, ongeacht welk model auto. Dit is inclusief brandstofkosten. Bij een reservering is de eerste 80 km kosteloos inbegrepen en je betaalt geen borg. De kosten die je maakt voor Greenwheels komen op dezelfde factuur, samen met andere kosten zoals tanken en parkeren. De ANWB Mobiliteitskaart is exclusief verkrijgbaar voor Wegenwacht van de Zaak leden.