Automatische noodmelding mogelijk

Connected Technologie: SOS-melding vanuit de auto

Met de connected technologie zijn voertuigen verbonden met het internet. Hierdoor komen er allerlei nieuwe toepassingen om voertuigen op afstand te monitoren en te repareren. Een van de nieuwste innovaties heet First Notification of Loss (FNOL). 

Wanneer een bestuurder is betrokken bij een aanrijding en de controle kwijt is over het voertuig, dan wordt – via een aangesloten connector in de auto – een nood-melding gegeven aan een meldkamer of alarmcentrale. Deze melding zet direct het hulpverleningsproces in gang, zonder dat dit dus afhankelijk is van een melding van de berijder zelf. 

De term FNOL is van oudsher afkomstig uit de verzekeringsbranche. Daar draait het om de allereerste melding van iets wat je kwijt bent. Het idee: hoe eerder een melding wordt gedaan, hoe groter de kans dat het probleem wordt opgelost. “Dit principe vormde voor de ANWB aanleiding om te kijken hoe dit zou kunnen worden toegepast als tool in de hulpverlening,” vertelt Arend Bosker, manager Service Development van de ANWB.

De ANWB zet vol in op innovatieve ontwikkelingen 

B-Call en E-Call

“We kenden al twee andere termen,” vervolgt Bosker. “B-Call en E-Call. B-Call staat voor Breakdown-Call. Wij ontvangen deze pechmelding als er iets met een voertuig aan de hand is of als er een defect aan zit te komen. Wij kunnen dan contact opnemen met de bestuurder om het defect te verhelpen. E-Call staat voor Emergency-Call. E-Call heeft twee toepassingen. De bestuurder kan zelf op een knop drukken om een noodsituatie door te geven. De auto kan ook zelfstandig een SOS-melding doorbellen aan de 112-Meldkamer of aan een Alarmcentrale. Deze automatische melding wordt bijvoorbeeld geactiveerd door de airbag of een aantal andere sensoren in de auto. E-Call moet - als gevolg van Europese regelgeving sinds april 2018 - standaard worden ingebouwd in alle nieuwe modellen auto’s die een typegoedkeuring nodig hebben van de RDW.

Niet iedereen heeft een nieuwe auto

FNOL is een vorm van E-call. Als een auto met een snelheid van 60 of 70 kilometer per uur in 1 seconde tot stilstand komt, moet er iets aan de hand zijn. Met de FNOL-technologie geeft het voertuig dan zelf een melding door aan de ANWB-Alarmcentrale die meteen in actie kan komen. Bosker: “De toepassing van E-Call is beperkt omdat lang niet iedereen in een nieuw model auto rijdt. Met behulp van de ANWB connector kan het FNOL proces ook worden toegepast bij bestaande automodellen. Dit is niet alleen goed nieuws voor leden met een wat oudere auto, maar ook voor de partners op de zakelijke markt. Zij werken ook met bestaande modellen, waarvoor geen typegoedkeuring nodig is van de RDW. Hierin is E-Call dus niet automatisch ingebouwd. In bijvoorbeeld de segmenten ZZP en MKB en bij leasemaatschappijen zou dit een belangrijke toevoeging kunnen zijn op het hulpverleningspakket waar ze al op vertrouwen.”

Veiligheid op de eerste plaats

Bosker: “De ANWB zet vol in op innovatieve ontwikkelingen op basis van de connected technologie. FNOL wordt momenteel in een grote pilot uitgebreid getest. Daarbij gaat het om hoe zuiver de data is die de Alarmcentrale ontvangt na een melding. Die data moet uiteraard zo zuiver mogelijk zijn, want de veiligheid van de berijder komt natuurlijk op de eerste plaats. De eerste testresultaten zijn wat dat betreft zeer hoopgevend. FNOL moeten we zien als een extra service. De berijder heeft zelf ook een verantwoordelijkheid voor het melden van een noodsituatie, mits hij daartoe in staat is natuurlijk.”