Dankzij Mobility as a Service (MaaS) slimmer en flexibeler reizen

“Een MaaS-concept moet vooral frictieloos zijn”

Als onderdeel van de Mobiliteitsalliantie houdt ook de ANWB zich bezig met slimme en flexibele reisoplossingen. Mobility as a Service (MaaS) is hier onderdeel van. We spraken met drie medewerkers uit het ANWB MaaS team en HR over onze MaaS-proef en de toekomst van flexibel reizen.

Kyra de Boer, projectleider MaaS, en haar collega Daphne van Boven, technisch project manager, houden zich dagelijks bezig met MaaS. Wat houdt MaaS precies in en wat zijn de voordelen? Kyra: “De oorspronkelijke betekenis van MaaS is dat we van bezit naar gebruik gaan. De klant is geen eigenaar meer van het vervoermiddel, maar betaalt naar gebruik. Hierdoor bestaat er voor de klant de kans om een multimodale reis te maken. De klant rijgt meerdere vervoersmiddelen aan elkaar om van het vertrekpunt bij bestemming te komen. De voordelen van MaaS zijn frictieloos reizen, waar je in één omgeving al je opties ziet, je reis kunt plannen en vervoermiddelen kunt reserveren.”

Mobility as a Service (MaaS): slimmer en flexibeler reizen

Zonder problemen van A naar B

Op dit moment kiezen reizigers nog vaak voor één vervoerspartij of pakken ze standaard de auto om naar werk te reizen. Een multimodale reis binnen MaaS biedt een bundeling van vervoerspartijen, zodat de reis flexibeler en frictieloos wordt.

Kyra: “Een aantal jaren geleden werd MaaS binnen de overheid bedacht om mensen op andere manieren te laten reizen en uiteindelijk hun auto weg te doen. Als ANWB denken we daar anders over. We hebben verschillende onderzoeken gedaan en goed gekeken naar waar de klant op zit te wachten. We hebben meer dan vier miljoen leden die dagelijks met de auto reizen en die gaan niet zomaar hun auto wegdoen. Als we kijken naar een MaaS-concept, dan moet het vooral frictieloos zijn. Dat betekent dat je zonder problemen van A naar B kunt reizen. Zodra er frictie ontstaat, door bijvoorbeeld vertragingen op de weg of op het spoor,  wordt de reis minder interessant.”

De ANWB MaaS-proef

Er komen steeds meer deelconcepten op de markt die ons flexibeler laten reizen. Denk aan deelfietsen, deelauto’s en deelscooters. Voor al deze producten moet steeds een aparte app gedownload worden, gegevens ingevuld worden en waar nodig een rijbewijs ingescand worden.

Daphne: “In oktober starten we met onze MaaS-proef. We zoeken hier leden voor die minimaal twee keer in de week naar Den Haag reizen. Ze krijgen onze app en kunnen hiermee hun reis plannen. In de app laten we vijf verschillende opties zien: reizen met de auto, een combinatie van auto, parkeren en deelmobiliteit, het ov, het ov met deelmobiliteit en alleen deelmobiliteit. Dit geven we overzichtelijk weer en het is makkelijk te boeken in één app. De deelnemers kunnen vervolgens wekelijks of maandelijks betalen met automatische incasso.”

“Er lopen in Nederland verschillende pilots, waarvan de meeste in oktober gaan starten en een half jaar tot een jaar duren”, vervolgt Kyra. “Afhankelijk daarvan zullen partijen hun diensten gaan uitbreiden. Het is geen proces wat je even binnen een half jaar neerzet. De vraag is wat uit onze proef komt.” Daphne voegt toe: “Als ons proef slaagt, dan hebben we een nieuwe dienstverlening. Dan gaan we kijken of we onze app gaan uitbreiden en willen we dit ANWB-breed aanbieden aan al onze leden.”

Voor succesvolle innovaties werk je samen

Voor de MaaS-pilot werken we samen met verschillende interne en externe partners. Zo ontwikkelt Innovactory de app, zorgen Felyx en Go Sharing voor deelscooters en werken we in Den Haag met de HTM, Urbee en Haagsche Stadsfiets samen voor e-bikes en fietsen. Daarnaast verzorgt Radiuz de OV-chipkaart voor deze proef.

Daphne: “Hier komen nog een aantal partners bij, zodat we allerlei soorten mobiliteit kunnen bieden. Ook zijn interne partners belangrijk voor ons, zoals de IT en Finance afdelingen binnen de ANWB, waar we nauw mee samenwerken. Het is erg fijn om te zien dat diverse afdelingen binnen de ANWB zo enthousiast zijn en zich ervoor hard maken dat de proef biedt wat we graag willen zien voor onze leden: flow.”

Voor zakelijke leden heeft ANWB nu al een MAAS oplossing: de Mobiliteitskaart. Deze kaart is in samenwerking met Radiuz ontwikkeld. Met de Mobiliteitskaart kan het ov, de OV-fiets, taxi en deelauto’s van Greenwheels gebruikt en betaald worden. De klant krijgt maandelijks één factuur met alle gemaakte kosten. De ANWB Mobiliteitskaart is exclusief voor Wegenwacht voor de Zaak leden.

MaaS-oplossingen binnen de ANWB

Ook aan haar eigen medewerkers wil de ANWB MaaS-oplossingen bieden, waaronder flexibele vergoedingen.

Simone Eeken, projectleider mobiliteit medewerkers, licht toe: “De meeste bedrijven bieden hun medewerkers nu drie keuzes. De medewerker kan kiezen voor een vaste maandelijkse vergoeding om met de auto naar het werk te komen, hij kan met het ov reizen of gebruik maken van een fietsregeling.  Door een flexibel vergoedingssysteem te stimuleren kan je het mogelijk maken om verschillende vervoerscombinaties te maken. Als je dat goed ondersteunt met een app of mobiliteitskaart, dan kunnen medewerkers voor de MaaS oplossing kiezen.”