Blijvend extra miljoenen nodig voor betere mobiliteit

De vele miljoenen euro’s die in de Troonrede zijn aangekondigd voor onder meer extra asfalt zijn niet genoeg om de grote mobiliteitsproblemen aan te pakken. Volgens de ANWB is er blijvend fors meer geld nodig voor een robuuste en goed onderhouden infrastructuur, “anders gaan we de wedstrijd niet winnen.” Het kabinet trekt de komende drie jaar twee miljard euro extra uit om de grootste knelpunten in het snelwegennetwerk aan te pakken.

Files

Files zijn een groot probleem voor ondernemers en werknemers. Oplossingen kosten veel geld. De overheid investeert gemiddeld per jaar 2,5 tot 3 miljard euro in het aanleggen en verbeteren van wegen en kiest voor die plekken waar de positieve effecten op de economie het grootst zijn. Denk hierbij aan stedelijke regio’s rond de luchthaven Schiphol en de haven van Rotterdam. Grote wegprojecten waaraan dit jaar wordt gewerkt  zijn: de Rijnlandroute, de Rotterdamsebaan, de projecten Zuidasdok, de A10-knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel, A1 Apeldoorn – Azelo en de A15 Papendrecht – Sliedrecht.  De overheid zet vaart achter een aantal wegprojecten: de A24 Blankenburgverbinding, de A13/A16 Rotterdam, de Ring Utrecht (A27/A12) en de A12/A15 Ressen – Oudbroeken.

Aanleg extra rijstroken

De komende jaren gaan waar mogelijk spitsstroken permanent open en worden de nodige extra rijstroken aangelegd om de economie verder te versterken. Bijvoorbeeld om fileknelpunten aan te pakken op de A2 en A58. De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland. De A58 speelt een belangrijke rol in het verbinden van de Rotterdamse haven met de haven van Antwerpen en het Roergebied. Tot 2030 trekt de overheid 19 miljard euro uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.

Mobiliteit moet vergroenen

Een speerpunt is dat mobiliteit in elk geval veel milieuvriendelijker moet worden. Het kabinet wil vergroenen. Minder files en minder drukte door onder meer nieuwe wegen en meer treinen sneller achter elkaar te laten rijden. De gevolgen daarvan voor het klimaat moeten zo klein mogelijk blijven, vandaar ook de grote aandacht van het rijk voor het rijden met schone auto’s. 

BPM Taxivervoer afgeschaft

Dat vergroenen gebeurt met allerlei prikkels zoals ondernemers de laatste jaren al hebben ondervonden.  Bijvoorbeeld de milieuzones en de strengere bijtelling voor auto’s van de zaak. Een maatregel die gisteren werd aangekondigd betreft de teruggave BPM Taxivervoer.  Taxibedrijven krijgen geen aanschafbelasting (bpm) meer terug bij de aanschaf van nieuwe wagens, aldus het Belastingplan 2019.

Het kabinet wil hiermee bedrijven aansporen om milieuvriendelijkere straattaxi’s en taxibusjes voor bijvoorbeeld vervoer van gehandicapten of leerlingen te kopen. Voor auto’s die minder CO2 uitstoten, is de bpm lager. Voor auto’s die geen CO2 uitstoten hoeft geen aanschafbelasting te worden betaald.

Verder wordt er in de transportsector 15 miljoen euro geïnvesteerd in de introductie van bussen, trucks en bedrijfswagens die op waterstof rijden. Ook worden er 7 waterstof-tankstations gebouwd.

Fijnstoftoeslag

Overigens wordt de fijnstoftoeslag die 1 januari 2019 zou ingaan voor  dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer uitgesteld. De Belastingdienst krijgt de automatisering hiervoor waarschijnlijk niet af voor 1 januari 2020. Een nieuwe invoeringsdatum is nog niet bekend.

Groeiscenario’s

De ANWB zet zich in voor een milieuvriendelijke mobiliteit, maar ziet graag dat elektrisch rijden voor iedereen betaalbaar en bereikbaar is. De ANWB: “Momenteel worden er groeiscenario’s voor de elektrische auto doorgerekend, waarna het kabinet een besluit neemt. Autobelastingmaatregelen zullen uiteindelijk in de Autobrief 2021-2025 belanden, waarmee komend jaar wordt gestart.”