Deelauto voordelige én milieuvriendelijke optie voor MKB

Nu het weren van diesels een gelopen race is, dient de volgende fase in het vergroenen van het verkeer zich aan: het terugdringen van het eigen autobezit door auto’s samen te delen. De programma’s van politieke partijen in de grote steden geven volop ruimte voor projecten met (elektrische) deelauto’s. Het is voor ondernemers een voordelige en milieuvriendelijke optie. Maar geen eigen zakenbolide voor de deur is lastig en wennen.

Afstemmen

Het principe van de zakelijke deelauto is eenvoudig. Je hebt samen met collega’s een auto van de zaak en vervolgens pak je de deelauto wanneer je naar een afspraak moet. De praktijk is natuurlijk veel weerbarstiger. De auto is bijvoorbeeld in gebruik als jij hem nodig hebt. Er moet worden afgestemd en, dat lukt kennelijk steeds meer mensen mede door het ruime aanbod van commerciële partijen.

Forse groei

Volgens Milieu Centraal neemt het aantal deelauto's in Nederland snel toe; vorig jaar zijn er 5700 deelauto’s bijgekomen tot een totaal van meer dan 30.000. Milieu Centraal: “In bijna het hele land kun je nu een deelauto huren van een plaatsgenoot, bijvoorbeeld via SnappCar of MyWheels. En in 31 procent van de gemeentes staan auto’s van bedrijven als Greenwheels, ConnectCar of MyWheels. Zo'n 90.000 mensen maken al gebruik van een deelauto.”

Tips ANWB

Je kunt inmiddels via tal van aanbieders flexibel een auto huren. Volgens de ANWB is een (abonnement op een) deelauto al financieel gunstig als je minder dan 12.000 km per jaar rijdt. Dat zal ook zzp’ers die weinig kilometers maken aan het denken zetten. Is die eigen auto voor de deur nodig? Bekijk deze praktische tips.

Met name grotere mkb-bedrijven leggen hun wagenpark onder de loep om te kijken waar voordeel is te behalen, zowel op het gebied van het milieu als kostentechnisch. Dit heeft er toe geleid dat er vaker deelauto’s aan het personeel worden aangeboden om naar hun zakelijke afspraak te rijden. Vervoer van en naar het bedrijf kan met het openbaar vervoer of – populair- de elektrische fiets van de zaak. Tel uit je winst. Het spreekt overigens voor zich dat personeel niet zomaar afstand doet van het gemak van een eigen auto. Aan de andere kant, geen bijtelling is ook een voordeel.

Vakanties

Ja maar, de vakanties en de weekenden dan, hoor je werknemers denken. Welnu, ondernemers kunnen tegen een faire prijs desgewenst deelauto’s aan hun personeel verhuren. Bekijk de afspraken met de belastingdienst hierover.

Politiek

De programma’s van de plaatselijke politieke partijen liegen er niet om. Enkele voorbeelden: De PvdA Amsterdam meldt dat er 2500 plekken voor deelauto’s in de stad bijkomen. D66 in Utrecht wil dat bij nieuwbouw de parkeernorm kan worden afgestemd op het gebruik van deelauto’s. Volgens de Democraten kunnen ontwikkelaars dan rekenen met veel minder parkeerplaatsen. Ook de VVD in Den Haag wil alle ruimte geven aan deelauto’s. Het CDA wil in heel Noord-Holland een netwerk van deelauto’s omdat er gebrekkig openbaar vervoer is.

Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Deelauto’s worden steeds meer praktijk. Een recent voorbeeld is het Utrechtse nieuwbouwproject Wisselspoor. Daar worden bij de oplevering van de woningen elektrische deelauto’s en deelfietsen in de garage neergezet zodat bewoners en ondernemers meteen kunnen profiteren van een duurzaam mobiliteitsaanbod.

Verkeersplannen

Het parkeren van een eigen auto wordt in elk geval in de toekomst niet eenvoudiger, zo lijkt het. Het kan dus al met al geen kwaad om als ondernemer voor 21 maart te kijken naar de verkeersplannen in de gemeente waar je bedrijf is gehuisvest.