Elektrisch rijden

Ondernemer: nu wel of geen elektrische auto kopen?

Welke investering in mijn vervoer zal de komende jaren het beste renderen? Die vraag zullen veel zzp’ers en mkb’ers zich stellen, nu de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit zo snel gaan. Het is een lastige kwestie, als je alleen naar de kosten kijkt. Feit is dat de focus van de auto-industrie de komende jaren ligt op de ontwikkeling van auto’s met een elektromotor. Maar, wat zijn dan de gevolgen voor de restwaarde van benzineauto’s? Is de benzineauto straks even bevuilend als de diesel uitvoering?

Drempels worden geslecht
Volgens een recent sectorrapport van het ING Economisch Bureau zijn er nog drempels te gaan voor de elektrische auto:  te weinig laadpunten, te krappe actieradius en de hoge aanschafprijs. Maar die worden de komende jaren allemaal geslecht! “In 2024 zullen de kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende range (actieradius) in evenwicht zijn met die van een gelijkwaardige brandstof aangedreven auto in Europa’s grootste markt, Duitsland”, menen de onderzoekers.

Zeven jaar is niet lang. Grote autofabrikanten hebben aangegeven dat ze volop inzetten op elektrische modellen. Voorop loopt Volvo met de mededeling dat alle modellen van vanaf 2019 een elektromotor hebben. “De elektrische auto beweegt zich op een groeipad naar een 100 procent aandeel in de Europese autoverkopen”, aldus de onderzoekers.

IT-concerns geven richting aan
Geen wonder dat onlangs de IAA, een belangrijke autobeurs in het Duitse Frankfurt, bol stond van de digitale innovaties. Natuurlijk vond je er het summum aan verbrandingsmotoren, maar hét item van de autobeurs is toch de digitalisering van de mobiliteit. Met alleen een auto op batterijen ben je er niet meer. De wereld van de mobiliteit ziet er totaal anders uit.

Teken aan de wand is dat IT-concerns als Facebook, Google, SAP en chipfabrikant Qualcomm zich als sponsors verdrongen op de IAA om richting te geven aan de discussie over wat er moet gebeuren. Ook andere concepten spelen daarbij een rol en sommige zijn al verkoopklaar. Honda toonde bijvoorbeeld op de IAA een energiesysteem waarbij de autoaccu’s meteen de opslag zijn voor de zelf opgewekte energie thuis.

Wat heb je daar nu aan als zzp’er?
Koop je een elektrische auto op kosten van de zaak dan kan het mede door subsidiemogelijkheden en fiscale voordelen een concurrerende optie zijn ten opzichte van een benzineauto. Wil je de auto privé kopen (en zakelijke kilometers à 0,19 cent de kilometer declareren) dan is de elektrische auto in prijs nu nog ongunstiger. De ANWB zet in een overzicht een aantal punten op een rij waarop je moet letten als je naar de kosten kijkt. Hieruit blijkt dat de elektrische auto het qua kosten nog aflegt tegen de benzineauto. Hierbij zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen kosten van elektriciteit aan de openbare laadpalen debet. Kun je thuis zelf opgewekte energie laden, dan benadert de prijs van rijden op elektriciteit die van rijden op fossiele brandstof. Maar als je alle kosten in ogenschouw neemt dan is de elektrische auto nu nog (fors) duurder dan een auto met een verbrandingsmotor. De deskundigen verwachten echter dat het elektrisch rijden over zeven jaar goedkoper is dan met fossiele brandstof.