Blijven youngtimers in business?

Lot youngtimers ongewis door kabinetsformatie

De voor ondernemers gunstige fiscale regeling voor youngtimers staat na jaren nog steeds als een huis. Maar is het fundament, gelegd in het belastingplan voor 2010, sterk genoeg? De handel in youngtimers twijfelt en volgt de kabinetsformatie met argusogen. Zakelijke rijders grijpen ondertussen hun kans en rijden voor een prik in een dikke auto. Hoe is de stand van zaken?

Youngtimerregeling als wisselgeld in coalitie
De Tweede Kamer overwoog in 2008 om de bijtelling van auto’s van 15 tot 25 jaar oud – in de volksmond youngtimers - niet meer te baseren op de economische waarde maar op de cataloguswaarde. Een financiële strop dreigde. Veel ondernemers zouden er honderden euro’s per maand op achteruitgaan. Het verzet was groot.

Wouter van Embden was in 2009 een van actievoerders en oprichter van bijtellingoldtimer.nl. Van Embden: “Ik ben niet zo bang dat er snel een einde komt aan de fiscale regeling. Ons voorstel is destijds door alle partijen gesteund. Pieter Omtzigt van het CDA, de nummer 4 op de lijst, heeft ons ook enorm geholpen. Dus nee, ik verwacht het niet. Het is ook niet eerlijk. Een auto is na 15 jaar echt voor 90 procent afgeschreven. Daar kun je niet een cataloguswaarde op toepassen.” Toch is er onzekerheid bij handelaren in youngtimers. Zij vrezen dat rechtse partijen de youngtimerregeling zal gebruiken als wisselgeld in een coalitie met linkse politieke partijen.

Geen catalogusprijs maar werkelijke waarde van de auto
Bijtelling houdt veel zakelijke rijders bezig. ANWB voor de Zaak omschrijft bijtelling als volgt: “Het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als de ‘auto van de zaak’ privé wordt gebruikt. Het is alleen verschuldigd als dit privégebruik meer dan 500 km per kalenderjaar bedraagt. Met ingang van 2017 bedraagt het algemene bijtellingspercentage 22 procent van de catalogusprijs van de auto.“

De belastingdienst heeft het zelf niet over youngtimers, maar over een auto ouder dan 15 jaar. De Belastingdienst: “Is de auto van de werkgever ouder dan 15 jaar? Dan is de bijtelling 35 procent van de waarde van de auto in het economisch verkeer (dat is de huidige waarde van de auto) en niet van de catalogusprijs van de auto.” Dit percentage geldt ook in 2017.

Rijden in youngtimers loont
Dat vraagt om een voorbeeld. Hoeveel kost een middenklasser met een catalogusprijs van 24.000 euro aan bijtelling? De bijtelling bij het loon per kalenderjaar is 22 procent van 24.000 euro, ofwel 5280 euro. Per maand is dat 5280 euro gedeeld door 12 is dus 440 euro bijtelling. Stel daar tegenover een youngtimer, bijvoorbeeld een Mercedes van destijds 60.000 euro met een economische waarde van nu 9000 euro. Dat is met 35 procent per jaar 3150 euro, gedeeld door 12 is 262 euro per maand.

Youngtimer met potentie
Niet verwonderlijk dat er toenemende belangstelling is voor deze oudere auto’s, ook al liggen er meer reparaties op de loer en mag je met  je oude auto (thans alleen vervuilende diesels) sommige steden niet meer in vanwege ingestelde milieuzones met strenge emissie-eisen. Houd ook rekening met 15 procent extra motorrijtuigenbelasting die je per 2019 voor vervuilende diesels moet gaan betalen, zoals de plannen er nu bij liggen. Als je een bedrijfszekere youngtimer wilt, ga dan in elk geval naar een vertrouwd adres en laat een eventuele aankoop altijd keuren door deskundigen. Dat kan je veel (financiële) ellende besparen. En, kom je toch met pech stil te staan. Wegenwacht voor de Zaak helpt je snel weer op weg.